Marcel: Na 12 jaar WebwinkelKeur tijd voor een nieuw avontuur

Teamfoto van december 2022

Het is al meer dan 12 jaar geleden dat ik het idee kreeg voor WebwinkelKeur. Ik had op dat moment zelf meerdere webwinkels en was op zoek naar een keurmerk. Ik kwam erg veel goedkope logo’s tegen waar vanuit vrijwel geen controle gedaan werd.

Het alternatief was erg duur. Ook vond ik daar de insteek erg theoretisch. Natuurlijk is het belangrijk dat algemene voorwaarden kloppen, maar nog belangrijker vond ik dat een webshop doet wat hij belooft. Dat alles niet alleen netjes in de algemene voorwaarden staat, maar ook begrijpelijk wordt uitgelegd. En dat de klantenservice goed is.

Een modern en betaalbaar keurmerk

Met een IT achtergrond zag ik dat het moderner kon. Een keurmerk dat efficient de controles doet, de input van echte klanten gebruikt met mooie software om je keurmerk op je webwinkel te integreren. Het idee voor WebwinkelKeur was geboren.

Langzaam begon ik aan WebwinkelKeur te bouwen, eerst als side-project naast mijn webwinkels, maar WebwinkelKeur begon steeds meer van mijn tijd te vragen. Uiteindelijk besloot ik full-time met WebwinkelKeur aan de slag te gaan.

De ledenaantallen groeiden gestaag en de inkomsten werden telkens geïnvesteerd om de software te verbeteren. Door repeterende taken te automatiseren konden (en kunnen) we ons werk efficiënt doen met lage kosten en bouwden we het fundament voor een schaalbaar bedrijf.

De eerste jaren was WebwinkelKeur een one-man-show ondersteunt met freelancers, maar langzaam en gestaag groeide het ledenbestand. Het team werd uitgebreid met de eerste vacature en al snel volgden er meer.

Foto van teamuitje naar escaperoom
Al snel groeide het team

Pionieren en innoveren

Het was een tijd van pionieren. We waren uniek met mooie integraties zoals de WebwinkelKeur sidebar, een integratie van het keurmerk binnen de eigen webwinkel, waarbij de bezoeker niet langer de website hoefde te verlaten om reviews te lezen of de echtheid van het keurmerk te controleren. Een groot succes die ook navolging kreeg bij andere keurmerken en reviewwebsites.

Later kwamen we met nieuwe innovaties. Denk aan onze ledenpagina met badges die ook reviews en keurmerken van andere partijen tonen, one-click-reviews en het recent gelanceerde Multi-platform-reviews.

Door ons succes zag je de wildgroei aan keurmerken stoppen, waren er nog tientallen keurmerken bij de start, inmiddels zijn er slechts een 4-tal actieve keurmerken waarbij WebwinkelKeur zich met meer dan 9.000 Nederlandse webwinkels de grootste mag noemen.

Één van de eerste versies van de ledenpagina
Één van de eerste versies van de ledenpagina

Dieptepunten

Natuurlijk was het geen kwestie van alleen maar hoogtepunten. Er waren ook genoeg tegenslagen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan persoonlijk contact opnemen met consumenten die opgelicht waren door een lid dat door onze controle was geglipt. Iets waar we van leerden, maar wat wel pijnlijk was.

Ook zijn er genoeg nieuwe “producten” niet gelukt. Ik denk dan aan de eigen security scan, de telefooncentrale met telefoniste, ons Spaanse zusje eValor en het keurmerk voor ecommerce dienstverleners. Niet erg, want bij innoveren hoort ook proberen.

Lancering van eValor in Spanje
Lancering van eValor in Spanje

Maar het lastigste was nog wel het afscheid nemen van teamleden, teamleden die bijgedragen hebben aan het succes van WebwinkelKeur. Helaas is afscheid soms noodzakelijk, wanneer een bedrijf groeit en verandert kan het gebeuren dat er andere mensen nodig zijn voor de volgende fase. Zo is voor mij ook het moment gekomen om afscheid te nemen.

Tijd voor een nieuw avontuur

Ik heb de afgelopen 12 jaar met erg veel plezier gebouwd aan WebwinkelKeur. Ik ben dan ook erg trots op wat we samen met het team hebben bereikt.

Zo’n 5 jaar geleden deed ik al een stapje terug en kwam de dagelijkse leiding bij Daan te liggen. Een beslissing waar ik geen moment spijt van heb gehad. Bedankt Daan! Op de achtergrond bleef ik me wel volop bemoeien met marketing, development, innovatie en beleid.

Inmiddels is de tijd gekomen om WebwinkelKeur helemaal los te laten. Dat doe ik met alle vertrouwen, want WebwinkelKeur is inmiddels volwassen. Er staat een team dat klaar is om verder te bouwen aan WebwinkelKeur.

Voor ik zelf aan een nieuw avontuur begin heb ik zin om een jaartje te nemen om mijn kennis van nieuwe technologieën zoals AI en Low-code-development te verdiepen. Dit is iets waar ik de afgelopen jaren weinig tijd voor had. Daarnaast wil ik gesprekken voeren met sociale ondernemers.

Teamfoto van december 2022
Het team achter WebwinkelKeur

De wereld een klein beetje beter maken

Sociale ondernemingen hebben niet (alleen) de focus op winst maken, maar jagen ook een groter maatschappelijk doel na. Voorbeelden zijn ondernemingen zoals Zuivere Koffie dat gemotiveerde (ex-) gedetineerden een tweede kans biedt of een bedrijf als Fairphone dat duurzame telefoons produceert.

De missie van WebwinkelKeur en mijn persoonlijke missie is om goed ondernemerschap te belonen. In mijn volgende avontuur wil ik me dan ook weer bezig gaan houden met goed ondernemerschap. Sociale ondernemers zijn daarbij voor mij de volgende stap in goed ondernemerschap.

Of mijn volgende avontuur een sociale onderneming gaat worden moet nog blijken, maar mijn doel is sowieso iets te bouwen waar de wereld een klein beetje beter van wordt.

Bedankt leden, team, partners en iedereen die op wat voor manier dan ook bijgedragen heeft aan het succes van WebwinkelKeur! Ik had nooit durven dromen dat WebwinkelKeur zo groot zou groeien, en we zijn nog maar net begonnen 😉

Dag Marcel. Bedankt en veel succes met je nieuwe uitdaging. Dankzij Webwinkelkeur hebben wij veel klanten het vertrouwen kunnen geven dat ze zij ons veilig kunnen shoppen!