Reviewregels voor webshops in de praktijk

Reviewregels voor webshops WebwinkelKeur

Er is al veel over geschreven. De nieuwe regels voor webwinkels waarbij er ook nieuwe regels komen voor online reviews, maar wat betekent dit voor jou in de praktijk? Welke duidelijke stappen moet je nemen om aan de nieuwe regels voor reviews te voldoen? We leggen je graag de drie belangrijke actiepunten uit.

Actiepunt 1: Informeren

Belangrijk in de nieuwe wet is dat je bij het weergeven van reviews op je website uit moet leggen hoe je er voor zorgt dat deze reviews echt zijn. Of zoals het in de wet verwoord staat:

3. Indien een handelaar toegang biedt tot consumentenbeoordelingen van producten, is informatie over of en hoe de handelaar verzekert dat de gepubliceerde beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of aangekocht, essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2.

We gaan ervan uit dat je gebruik maakt van een onafhankelijk reviewplatform zoals WebwinkelKeur. Deze reviewplatformen hebben een duidelijk beleid over hoe ze omgaan met reviews. Jij kunt dan volstaan met een korte uitleg op jouw website met verwijzing naar het reviewplatform voor een uitgebreidere toelichting. Als WebwinkelKeur lid kun je dat doen door bijvoorbeeld de volgende tekst op je webwinkel te plaatsen op een goed vindbare plek:

We vinden het belangrijk dat reviews een zo goed mogelijk beeld geven over onze producten en service. Onze beoordelingen worden daarom, onpartijdig, beheerd door WebwinkelKeur.

WebwinkelKeur heeft maatregelen getroffen om de echtheid van reviews te garanderen. Welke maatregelen dit zijn lees je hier.

Onze klanten worden niet beloond voor het schrijven van reviews. Er worden geen kortingen of andere cadeautjes gegeven.We vinden het belangrijk dat reviews een zo goed mogelijk beeld geven over onze producten en service.

Maar waar plaats je deze tekst op je website? We raden aan om een aparte pagina met de titel “Reviewbeleid” aan te maken. Je kunt de bezoekers eenvoudig naar deze pagina verwijzen. Een partij als Bol.com doet dit bijvoorbeeld door bij de productreviews een duidelijke link te plaatsen met een korte uitleg rondom het reviewbeleid. Er zijn ook partijen die dit veel uitgebreider doen zoals CoolBlue met een uitgebreide pagina rondom het reviewbeleid.

Actiepunt 2: Product reviews door echte klanten

Maak je gebruik van de product reviews functionaliteit van WebwinkelKeur? Dan voldoe je daarmee direct aan wetgeving doordat WebwinkelKeur alleen reviews van echte klanten toelaat. Wel is het dan belangrijk dat bezoekers niet alsnog zonder controle een review kunnen achterlaten via de productpagina. Bij veel webwinkel software kan elke bezoeker een product review achterlaten op de productpagina dat terwijl de nieuwe wet van jou eist dat je controleert of de persoon het product echt heeft gekocht. Er zijn twee manieren om dit op te lossen:

1. Je maakt gebruik van een gesloten systeem zoals WebwinkelKeur product reviews en zet de functie voor het achterlaten van een review op de productpagina uit.
  2. Je moet van elke binnenkomende review handmatig controleren of de review echt door een klant is geschreven die het product heeft gekocht.

Het makkelijkst is om dus de mogelijkheid tot het handmatig plaatsen van productreviews uit te zetten. Hoe je dat doet, verschilt per webwinkel software. Mocht je voor deze optie kiezen, controleer dan wel goed of het uitzetten van de product reviews niet de werking van WebwinkelKeur product reviews verstoord. Kies je voor optie 2? Dan dien je de bezoekers op de webshop te informeren over hoe je handmatig geplaatste reviews controleert op echtheid. Dit kun je doen bijvoorbeeld door de tekst uit Actiepunt 1 aan te vullen met:

Naast productreviews achterlaten via het gesloten systeem van WebwinkelKeur, is het ook mogelijk om een productreview te plaatsen via de productpagina’s op onze webwinkel. Hier is het noodzakelijk om een bestelnummer of ander bewijs van aankoop bij te voegen zodat we handmatig kunnen controleren of de beoordelaar daadwerkelijk het product heeft aangekocht.

Reviewregels-voor-webshops-in-de-praktijk-WebwinkelKeur

Actiepunt 3: Presenteer je reviews niet misleidend?

We gaan ervan uit dat je sowieso niet actief valse beoordelingen plaatst, want dat is natuurlijk verboden. Toch zou je reviews alsnog op een manier kunnen weergeven die misleidend zijn, ook dat is verboden. Of zoals het in de wet staat:

Het plaatsen of doen plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten of op misleidende manier voorstellen van consumentenbeoordelingen of sociale media-aanbevelingen, ten einde producten te promoten.

Nu zal dit niet vaak mis gaan, maar ik wil het toch benoemen. Stel je plaatst bijvoorbeeld een klantreview door op social media, maar kort de review in waardoor een veel positiever beeld ontstaat, dan kan dit een voorbeeld zijn van het misleidend weergeven van reviews. Zo zijn er meer situaties te bedenken waar je door het in verkeerde context plaatsen van reviews aan misleiding kunt doen, goed om rekening mee te houden.

Samenvatting

Je moet de bezoeker informeren hoe je verzekert dat getoonde reviews echt afkomstig zijn van klanten. Dit doe je met onze voorbeeldteksten en met verwijzing naar onze uitgebreide uitleg. Maak je (ook) gebruik van een eigen reviewsysteem? Dan zul je zelf uitgebreid moeten uitleggen hoe je reviews controleert op echtheid. Belangrijk is daarbij dat je bij productreviews controleert dat deze geplaatst worden door iemand die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of gekocht.