Van 8 tot 6 bij WebwinkelKeur

Veel mensen vragen zich af wat er nu allemaal komt kijken bij een webwinkel keurmerk. Vaak lijkt het erg makkelijk, certificeer sites en verstuur facturen. Helaas (en gelukkig maar!) is dit niet zo, middels deze blog wil ik een dagje van 8 tot 6 bij WebwinkelKeur laten zien. Deze blog is voornamelijk bedoeld om te laten zien wat we als WebwinkelKeur zoal doen, niet als een directe weergave van mijn werkdag. In de realiteit ziet een werkdag er dan ook vaak wat chaotischer uit en ben ik wat flexibeler dan 8 tot 6 en wordt er tevens ondersteuning gezocht bij thuiswerkers voor diverse werkzaamheden. We hopen in ieder geval dat jullie dit informatief vinden om een beeld te krijgen wat er komt kijken bij het runnen van het WebwinkelKeur.

8.00

De dag begint op ons kantoortje in een kantorencentrum in Enschede. Kort naast de universiteit Twente delen we een kantoor met 3 andere zzpers. Op deze manier houden we de kosten laag en hebben we een gezellige werkomgeving. Hoewel ik het zelf ook niet zou willen is vanuit huis werken voor mij ook geen optie, de ruimte is hiervoor (helaas) te beperkt.

Tijd om te beginnen met de dagelijkse e-mail. Op deze manier kan ik bekijken welke (dringende) zaken er wellicht vandaag nog geregeld moeten worden. De meeste e-mail is de avond ervoor al bekeken en beantwoord, toch zijn er nog wat vroege vogels met vragen over hun keuring en algemene vragen op webwinkelgebied.

Mijn werkplek
Mijn dagelijkse werkplek

9.00

De e-mails zijn weer weggewerkt, tijd om de lopende keuringen en herkeuringen te verwerken.  Hierbij worden de webwinkels bekeken aan de hand van de gedragscode, de kvk gegevens gecheckt en de algemene voorwaarden doorgenomen. Aan de hand hiervan proberen we zo goed mogelijk aan te geven wat er nog aangepast moet worden voor goedkeuring. Wanneer nodig bel ik er gelijk even achteraan om wat extra uitleg te geven. Overigens worden 70% van de webwinkels in eerste instantie afgekeurd, dit laat zien dat veel webwinkels zonder het zelf te weten toch nog de fout in gaan.

10.15

We krijgen een terugbelverzoek binnen over problemen bij een bestelling. Een klant geeft aan besteld te hebben maar nog geen product te hebben ontvangen. WebwinkelKeur probeert hierbij te bemiddelen ik neem dan ook direct even telefonisch contact op met het aangesloten lid, eenmaal aan de lijn blijkt de drukke ondernemer de bestelling iets later te kunnen leveren. We geven aan dat dit op zich geen probleem is, maar dat dit wel goed gecommuniceerd moet worden richting de klant. Om bij te houden of dit niet te vaak gebeurt, noteren dit in onze database. Uiteindelijk nemen we contact op met de klant welke gerust is gesteld. Hieruit blijkt maar weer, communicatie is erg belangrijk!

10.30

Het is tijd om de administratie bij te werken. Allereerst wordt bekeken welke facturen reeds betaald zijn, deze worden rechtstreeks verwerkt in ons administratie pakket. Hoewel dit zoveel mogelijk automatisch gebeurt is er toch wat handmatig werk nodig. Er zijn nog een aantal achterstallige betalingen, we proberen hierbij contact op te nemen met de betreffende leden. Allereerst per e-mail herinnering, later per post en e-mail. Dan het vervelende deel, het betalen van openstaande facturen, niet het leukste werk, wel werk met veel waardering 😉 .

Tijd voor koffie
Koffietijd bij Stichting Webwinkelkeur

11.00

Tijd voor een kopje koffie en het controleren van blogs en andere nieuwsbronnen op webwinkel gebied. Ik blijf graag op de hoogte rondom nieuwtjes, regelgeving en ontwikkelingen op webwinkel gebied, zo kunnen we met WebwinkelKeur op tijd hierop inspelen.

11.30

Van de designer krijgen we een nieuw ontwerp toegestuurd. Tijd om hier met een kritisch oog naar te kijken. Bij akkoord wordt deze doorgestuurd naar de ontwikkelaar, deze wordt op de hoogte gebracht van wat er moet gebeuren. Deze gaat aan het werk op de ontwikkelversie, is alles goed getest en zijn er geen problemen dan kan de functionaliteit ook live worden gezet. We proberen dit in korte ontwikkelstappen te doen om zo continu te kunnen verbeteren.

12.30

Tijd voor lunch, samen met de overige 3 zzpers wordt deze ingekocht bij de AH in de buurt. Natuurlijk wordt de lunch zelf betaald 😉 .

Gezamelijke keuken
Gedeelde keuken van het bedrijfsverzamelgebouw

13.00

Tijd om steekproefgewijs een aantal mysteryshopper bezoeken te doen. Deze kunnen bestaat uit het sturen van e-mail, het bellen van de winkelier met een vraag of het echt bestellen van een product. Hiervoor doen we ons voor als een klant, op deze manier weten we zeker wat de kwaliteit is van de klantenservice.  In ons systeem wordt bijgehouden wanneer er contact is opgenomen en wanneer er antwoord is, ook wordt er beoordeeld hoe goed dit antwoord is.

14.00

Tijd om te brainstormen over de toekomst van WebwinkelKeur. We merken dat het soms moeilijk is om de klantenervaringen te controleren. Tijd om hier dus een oplossing voor te bedenken, of dat gelukt is laten we nog even in het midden.

15.30

Een mogelijke WebwinkelKeur partner komt langs om te bespreken wat de meerwaarde voor elkaar kan zijn. In sommige gevallen blijken dit er geen te zijn in andere gevallen ontstaan leuke samenwerkingen. We hebben er voor gekozen niet zomaar iedereen (tegen betaling) als partner aan te merken, we zien dat andere keurmerken dit wel doen. Onze reden om dit niet te doen is dat we graag persoonlijke relaties opbouwen en ook achter onze partners willen staan.

16.30

Tijd om de site bij te werken met nieuwe inhoud, een blog, het bekijken van de analytics gegevens en meer. Ook Facebook en Twitter wordt bekeken om zo in gesprek te blijven met leden (en niet leden).

Twitter
We blijven graag in contact met leden via Social Media waaronder Twitter & Facebook

17.30

Tijd om de dag af te sluiten met het beantwoorden van de laatste e-mails en het behandelen van de laatste keuringen. Zo hoeft niemand lang te wachten op een antwoord.

Tot slot

Hoewel bovenstaande geen directe weergave van een werkdag was, geeft het wel goed weer welke werkzaamheden we o.a. doen. Hoewel er inderdaad goudzoekers zijn in de keurmerken wereld (en elke andere branche), hopen we toch een beter beeld te hebben gegeven bij de tijd die we in WebwinkelKeur steken. Hierbij moet ik ook veel credits geven aan Astrid en Martijn welke beide al geruime tijd me ondersteunen met het beantwoorden van vragen en certificeren van webwinkels, zonder hun inzet was WebwinkelKeur nooit zo ver gekomen.

Kortom, we zijn blij met kritische leden en niet leden, dat houdt ons en anderen scherp. Dan blijven wij hard werken en hopen we hiermee in de toekomst een groeiend en steeds verbeterend keurmerk neer te zetten. Leden bedankt!