5 eenvoudige tips voor meer conversie in je webshop

conversie webshop webwinkelkeur

Je hebt een WooCommerce webshop met ondertussen redelijk wat verkeer. Maar je conversie blijft achter bij het aantal bezoekers dat je dagelijks krijgt. Je wat? Je conversie: hoeveel bezoekers je daadwerkelijk omzet in betalende klanten. Conversie kun je vrij eenvoudig meten en bijhouden. In Google Analytics heb je bijvoorbeeld de e-commerce module. Als je deze op de juiste manier instelt kun je exact zien wat de conversie in je webshop is.

Wat is een normaal conversiepercentage? Het minimale dat je moet halen is eigenlijk echt wel tussen de 1 en 2%. Dus heb je 100 bezoekers per dag dan zou je theoretisch gezien 1 à 2 bestellingen per dag moeten hebben. Haal je dit niet? Dan moet je zeker aan de slag met deze vijf tips voor meer conversie. Haal je dit wel? Dan kun je hier ook mee aan de slag om het percentage omhoog te brengen.

1. Zorg voor duidelijke CTA-buttons

Wat voor kleur hebben de buttons in jouw webshop? Veel webshops (en ook websites trouwens) zien er heel mooi uit en om het design in ere te houden worden de buttons in een bijpassende kleur ingevoerd. Dit is ongeveer de grootste fout die je kunt maken in een webshop. De vuistregel die je eenvoudig kunt hanteren is: knijp je ogen dicht en kijk door je wimpers. Er moet dan eigenlijk maar 1 ding de aandacht trekken. En dat is niet je logo en ook niet de prijs. Dat is de ‘voeg toe aan winkelmand’ button! Dat is toch hetgeen waar je wilt dat een bezoeker op klikt? Laat die dus opvallen.

duidelijke cta button

2. Optimaliseer het afrekenproces

Hoe vaak kom jij in een webshop waar je allemaal gegevens in moet voeren die totaal niet relevant zijn voor jouw aankoop? Of waar je gegevens dubbel in moet voeren? Allemaal zaken waarop bezoekers van jouw webshop af kunnen haken. Neem deze drempels dus weg. Zorg voor een heldere en eenvoudige checkout waar de bezoeker eigenlijk zonder nadenken doorheen klikt.

Waar moet je dan bijvoorbeeld aan denken? Vraag je af of je echt een telefoonnummer nodig hebt. Als webshopeigenaar van onder andere de Bohemian Lifestyle webshop Bohostijl.nl weet ik dat het soms heel handig is om een telefoonnummer te hebben. Maar is het echt noodzakelijk? Als het antwoord “nee” is, verwijder dit veld dan. Is het antwoord ja, vermeld dan duidelijk waarom je dit vraagt. Bijvoorbeeld met een tooltip: “mocht er iets misgaan bij het bestellen dan willen wij je graag zo snel mogelijk verder helpen”.

Standaard worden in WooCommerce zowel een verzend- als een factuuradres gevraagd. Een heleboel extra velden die door een bezoeker dubbel ingevoerd moeten worden. Onze ervaring is dat ongeveer 98% van de klanten hun bestelling laat afleveren op het factuuradres. Belast deze 98% dus niet met die extra velden.

Daarnaast is het heel eenvoudig om in WooCommerce aan te vinken dat het verzendadres standaard gelijk is aan het factuuradres. Klanten die dan alsnog een ander verzendadres in willen voeren hebben eenvoudig de mogelijkheid het vinkje aan te zetten en de aangepaste gegevens in te voeren.

Dit zijn twee relatief eenvoudige zaken die uiteindelijk je conversie kunnen verbeteren.

3. Optimaliseer de productpagina

Voor iedere website geldt eigenlijk heel simpel: verwijder alle afleiding. Maar wat is nu afleiding op de productpagina? Uiteraard is er geen perfecte blauwdruk voor een productpagina. Maar een aantal zaken kun je in de meeste gevallen prima weglaten.

Waarom zou je alle producttags bij een product weergeven? Gemiddeld koppelen wij vijf tags per product, de achterliggende gedachte hier is dat voor de vindbaarheid de tags pagina’s geoptimaliseerd kunnen worden. Het tonen op een productpagina is dan echt regelrechte afleiding.

productpagina

Recent bouwden wij een webshop waar we de tags gebruikten om collecties te groeperen. In dit geval was het dus noodzakelijk om die tag te tonen op de productpagina. Maar dit is ook de enige tag die we tonen en dan ook op de plek waar dit in het design past.

Vraag je af of het echt nodig is om de SKU te tonen bij het product. In veel gevallen is dit overbodige informatie. Het enige geval waarin het wel noodzakelijk is, is wanneer de klant de SKU gebruikt om een product te zoeken/identificeren. Dan nog moet je je afvragen of dit getoond moet worden op de productpagina. Als je het op de productpagina verbergt blijft de SKU uiteraard nog wel vindbaar via de interne zoekmachine.

In dat geval kan het wel goed zijn om als extra bevestiging na een zoekopdracht de SKU terug te zien, dat geeft een bezoeker de bevestiging dat dit inderdaad het product is dat hij of zij zoekt. Dan kan het dus juist positief zijn om de SKU wel te tonen voor meer conversie.

4. Optimaliseer je betrouwbaarheid

Regelmatig zie ik discussies langskomen op Facebook over het nut van aansluiten bij een keurmerk als bijvoorbeeld WebwinkelKeur. Wij hebben een aantal maanden de bezoekers gevolgd met Hotjar en ongeveer 40% van de bezoekers ging met hun muis over de zwevende beoordelingenwidget.

Ook kwam er uit een A/B-test naar voren dat een prominente plaatsing van het keurmerk kan zorgen voor een conversiestijging.

Daarnaast is een bijkomend voordeel dat via derde partijen ook de beoordelingen verzameld worden. Je kunt natuurlijk handmatig vragen om een beoordeling bij een product of via bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf, maar als je dit proces kunt automatiseren win je hiermee ook tijd.

Het laatste belangrijke voordeel is dat de beoordelingen als sterren getoond zullen worden wanneer jouw pagina’s getoond worden in de zoekresultaten van Google. Hierdoor heb je meer kans dat een bezoeker jouw link aanklikt omdat jouw resultaat voorzien is van oranje sterren. Dit kan net het verschil maken dat een bezoeker jouw link of die van je concurrent aanklikt.

5. Maak een feest van een bestelling

Heb je wel eens iets besteld bij Coolblue? Als je een voorbeeld wilt van een ultieme klantbeleving kan ik het je zeker aanraden. Ondanks dat ik een aantal keer een slechte ervaring met de aftersales heb gehad bestel ik toch elke keer weer opnieuw. Zorg ervoor dat iedere klant zich speciaal voelt, er zijn al een heleboel stappen doorlopen voordat een klant bestelt. Beloon dit dus ook.

Een aantal simpele voorbeelden:

Een bezoeker voegt een product toe aan de winkelmand. 1 van de vele stappen in het totale proces. Standaard tonen de meeste WooCommerce webshops de melding: “Uw product is aan de winkelwagen toegevoegd”. Dat is inderdaad wat er gebeurd is, maar dit is niet direct een heel motiverende tekst. Vervang deze tekst bijvoorbeeld eens door: “Gefeliciteerd! Je hebt bijna product x in bezit. Ga snel verder met je bestelling.”

Als een klant daadwerkelijk bestelt zijn er ook nog twee stappen die jouw klant motiveren en blij maken.

1. Vervang de standaard ‘bedankt voor je bestelling’-pagina. Zorg ook hier voor een feest en stel de bezoeker gerust dat alles goed gegaan is. Maak het persoonlijk als je die mogelijkheid hebt. Onze ervaring is dat deze relatief simpele stap ook zorgt voor minder retouren van producten. Niet direct een conversiepunt, maar wel een wezenlijk deel van je webshop. Je kunt hiervoor deze plugin vanaf Codecanyon gebruiken.
2. Vervang de standaard e-mails van WooCommerce. Ook hierin wil je de klant geruststellen en laten weten wat er gaat gebeuren. De standaard tool van WooCommerce is een klein beetje aan te passen, maar wij gebruiken hiervoor eigenlijk standaard een extra plugin waarmee je de mails helemaal kunt stylen naar wens en in de huisstijl. Zoek hiervoor op Codecanyon.net, er zijn verschillende plugins die dezelfde functionaliteit bieden. Uiteraard kun je ook zelf aan de slag met code als je dit liever wilt, maar het risico hierbij is dat bij een update van WooCommerce jouw code niet meer werkt.

Conclusie

Met deze tips is jouw webshop klaar voor het volgende niveau en ben jij klaar om meer bezoekers om te zetten in tevreden klanten. Een webshop is constant in ontwikkeling, na het doorvoeren van deze tips ben je een stap vooruit, maar zul je nog steeds veel energie moeten blijven steken in je webshop. Denk aan het updaten van je producten, toevoegen van seizoensproducten en optimaliseren van je vindbaarheid. Het is een doorlopend proces. Heel veel succes met jouw webshop.