5 handige tips om van jouw webshopbezoekers kopers te maken
NEE, geen achtergelaten winkelwagentjes!
Conversie optimalisatie van een webwinkel gaat verder dan alleen het in orde maken van je productpagina’s. Het komt heel veel voor dat producten in het winkelwagentje belanden, maar dat de bestelling toch niet afgemaakt wordt. Aangezien de bezoeker wel de moeite heeft genomen om jouw webwinkel te bekijken en je assortiment door te lopen is het enorm jammer wanneer de bestelling niet wordt afgemaakt. Waarom de bezoeker de bestelling niet afmaakt kan veel verschillende redenen hebben. Lees gauw verder.Wat is conversie?
First things first: wat is conversie? Conversie betekent eigenlijk heel eenvoudig 'het behalen van een vastgesteld doel'. Als jij bijvoorbeeld vaststelt dat het doel van je webshop is dat bezoekers een bestelling doen dan is dat ‘conversie’. Maar je kunt ook als doel hebben dat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief door hun e-mailadres achter te laten.Je conversie is te laag
De conversie van mkb-webshops - en sites ligt vaak rond de 1%. Dat betekent dat 1 op de 100 bezoekers overgaat tot de actie die je als doel hebt gesteld. Met andere woorden 99% van de webshop bezoekers doet niets (van wat jij wilt) en gaat weer (met lege handen) weg. Met Sell your stuff online proberen we altijd te streven naar een conversie tussen 2 - 3% of hoger natuurlijk.Je conversie verhogen
"Hoe verhoog ik de conversie", is een veel gehoorde vraag. Het eenvoudigste antwoord daarop is: "Kruip in de huid van je klant!". En dat doe je -in het kort- door jezelf het volgende af te vragen als je je in je eigen webshop of -site bevindt als bezoeker:- Hoe wil je zelf aangesproken worden in de webshop?
- Kun je direct vinden wat je zoekt?
- Hoeveel ben je bereid te lezen?
- In hoeverre snap je direct waar de webshop over gaat?