Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

5 tips om order pickfouten te voorkomen

Wanneer je een magazijn hebt en de nodige bestellingen verwerkt, dan kan het soms voorkomen dat het verkeerde product wordt ingepakt. Natuurlijk wil je dat voorkomen, het levert namelijk onnodig werk op en een ontevreden klant. Daarom in dit blog 5 tips om order pickfouten te voorkomen.

1. Vier ogen

Veel webwinkels met magazijn printen per klant een pakbon. Vervolgens gaat iemand de order “picken”, oftewel in het magazijn bij elkaar zoeken. Diezelfde persoon pakt vervolgens de bestelling in om hem op te sturen. Deze methode is foutgevoelig, omdat er geen controle is of de juiste artikelen zijn gepakt.

Werk je met twee personen dan kun je één persoon de order laten picken en de andere persoon de order laten inpakken. De inpakker pakt daarbij niet de order blind in, maar heeft als extra taak te controleren of de order compleet is. Zo controleren twee personen de bestelling en is de kans op het maken van fouten minimaal.

Om elkaar scherp te houden kun je als order picker periodiek expres een foutje maken, op die manier kun je controleren of deze fout opgemerkt wordt. Als inpakker blijf je daarnaast scherp, omdat je weet dat je getest kan worden. Moet je als picker niet vergeten om te checken of de foute bestelling niet per ongeluk de deur uit gaat…

2. Scanners

Een betrouwbare methode die veel webwinkels toepassen is het scannen van producten bij het order picken. Je hebt dan een barcodescanner waarbij je de artikelen scant en zo controleert of ze overeen komen met de bestelling. Hiermee voorkom je ook snel gemaakte fouten zoals een net andere productvariant met een bijna identieke barcode.

Nadeel is dat je webwinkel software wel ondersteuning moet bieden voor deze optie of dat je moet werken met aparte magazijnsoftware. Veel gebruikte pakketten zijn:

3. Controlenummer

Bij het controleren van de barcode van een product is het verstandig om extra goed op het laatste cijfer te letten. Dit is namelijk het controlenummer. Dit cijfer is primair bedoeld om te controleren of een barcode goed is samengesteld, maar kan ook bij het orderpicken handig zijn.

4. Een opgeruimd magazijn

Je kunt natuurlijk allerlei methodes en tips toepassen, maar als je magazijn zelf een rotzooi is dan schiet het niet op. Zorg allereerst dat je magazijn slim ingedeeld en opgeruimd is. Staan overal pallets en liggen producten door elkaar, dan is de kans op het maken van fouten groter en is de efficiency stukken lager.

5. Wegen

Voor specifieke webwinkels kan het wegen van de bestelling voor het ingepakt wordt een optie zijn. Wel moet dan het gewicht per product betrouwbaar in je software staan. Op deze manier kun je snel controleren of het gewicht van je bestelling overeen komt met de pakbon. Deze optie is alleen bij veel webwinkels niet erg betrouwbaar, bijvoorbeeld omdat hetzelfde product met hetzelfde kleurtje nog steeds evenveel weegt.

Conclusie

Het maken van fouten bij het order picken zijn vervelend en wil je zo veel mogelijk voorkomen. Er zijn simpele methodes om het aantal fouten een stuk te reduceren. Heb je zelf tips & trucs? Post ze dan onderaan dit blog of discussieer mee via het forum op webwinkelcommunity waar mede webwinkeliers besloten discussiëren over deze en andere webwinkel onderwerpen.

Over de auteur
Marcel Landeweerd (Website)

Marcel heeft meer dan 10 jaar ervaring op webwinkel gebied. In 2010 starte hij met Stichting WebwinkelKeur. Doelstelling was op een betaalbare en moderne manier een kwalitatief keurmerk op te zetten. Inmiddels is Stichting WebwinkelKeur hiermee uitgegroeid tot één van de grootste keurmerken van Nederland.


Over Stichting WebwinkelKeur

Stichting WebwinkelKeur is een onafhankelijke organisatie met een transparant webwinkel keurmerk in combinatie met klantbeoordelingen.

Ook lid worden voor slechts € 8,95 per maand?

Lid worden

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *