5 tips van By Daisies: “Bouw je eigen merk”

Desiree opende in 2015 haar eigen webshop: By Daisies. Voordat de shop in sieraden live ging, was ze zo’n negen maanden bezig met de voorbereiding: “Ik wilde dat alles klopte, dus ook het logo en de vormgeving.” Ook nu streeft zij op allerlei vlakken perfectie na, om By Daisies steeds beter op de markt te zetten. In deze blog geeft Desiree 5 tips, zodat jij je kunt onderscheiden van je concurrenten.

De start: Instagram

Desiree vertelt: “Het starten van mijn eigen webshop is heel organisch gegaan. Vanaf jongs af aan houd ik erg van sieraden en maak ik deze. Toen ik na Koningsdag met een lading zelfgemaakte armbanden bleef zitten waar ik wekenlang aan had gewerkt, besloot ik op Instagram een pagina te maken en foto’s te plaatsen.”

Armband moest perfect zijn

“Instagram was toen nog niet zo groot als het nu is. Toch ging ik het gebruiken. Een besluit dat ik vooral nam vanwege de filters. Enkele weken en enkele foto’s later ontving ik het eerste berichtje: ‘Wat een toffe armbanden, ik wil er ook eentje met de naam van mijn vriend. Kan je die maken?’ Die armband heb ik wel vijf keer opnieuw gemaakt, want deze moest perfect zijn.”

De opening van de webshop

Na die eerste bestelling volgden al snel meerdere berichten, ook via Facebook. “Al vrij snel had ik het gevoel dat er een markt voor was, dat ik hier iets mee moest gaan doen en dat het gemakkelijker moest. Ik besloot een webshop te beginnen. Dit duurde ongeveer negen maanden: ik wilde een logo en vormgeving en deze moesten perfect zijn.”

Waarom Instagram?

Eigenlijk had Desiree geen idee dat Instagram een goed medium voor verkoop was. “Wel wist ik dat Instagram in een groeiende fase zat. Daarnaast vond ik het medium heel erg leuk: ik kon zo de foto’s een mooie filter geven. Ik was van nature geen goede fotograaf, dus die filters waren wel nodig. Ook het persoonlijk contact met de kopers vond ik fijn. Vaak ontving ik een foto terwijl de koper de ontvangen armband omhad. Dat motiveerde me. Eigenlijk groeide het dus heel organisch.”

Toenemende concurrentie

Op het moment dat Desiree startte was er weinig concurrentie, waardoor je veel sneller kon groeien dan nu. Met de opkomst van Instagram en het succes ervan zijn er namelijk vele kleinere webshops ontstaan. Nog steeds worden dagelijks pagina’s aangemaakt door vooral jonge meiden die via Instagram sieraden verkopen. Belangrijk dat je je weet te onderscheiden, dus. Desiree geeft haar 5 geheimen prijs.

1. Zorg dat je doelgroep zich in je product herkent

Door je écht in te leven in de doelgroep en aan de hand hiervan eigen producten te produceren die hierbij passen. Desiree licht toe: “Vorig jaar heb ik een eigen T-shirtcollectie gelanceerd. Foto’s hiervan heb ik in Parijs gemaakt. Waarom Parijs? Omdat mijn doelgroep, jonge vrouwen, deze locatie herkent. Die herkenbaarheid is belangrijk. Er zijn genoeg meiden die naar Parijs gaan om daar foto’s voor hun Instagramaccount te maken.”

2. Haal plezier uit social media

Meedoen met de social media is belangrijk, benadrukt Desiree. “Maar wel alleen als je dit zelf echt leuk vindt. Ondernemers zijn vaak bang dat ze het verkeerd doen. Ik denk juist dat je er gewoon aan moet beginnen. Je leert het dan spelenderwijs; op een gegeven moment heb je door wat wel en wat niet werkt. Echter, op de een of andere manier zie je het al snel wanneer social media worden ingezet als ‘moetje’. Heb er dus vooral plezier in!

Naar mijn idee bestaat er ook niet zoiets als het perfect doen. Soms post ik iets waar ik heel erg over nagedacht heb en dan valt het tegen. Soms post ik iets snel tussendoor en gaat het viraal. Je kan dus met veel dingen rekening houden, maar het gaat zoals het gaat. En misschien moet je juist wel fouten maken om te leren, zodat je uiteindelijk beter kan worden.”

3. Laat het zien zoals het werkelijk is

De foto’s op By Daisies worden, naast een filter, nooit bewerkt. Dit kan voor reacties zorgen. “Een influencer had laatst mijn foto van een oor met oorbellen gedeeld met de reactie ‘Dit photoshop je toch even?’. Toen dacht ik: nee, juist niet. By Daisies staat niet voor perfecte meiden, maar voor sieraden. Iedereen heeft wel iets moois en zoiets als perfectie bestaat niet, dus laat ik dingen zien zoals ze zijn. Die moedervlekken, die laat ik dus lekker zitten.”

4. Bouw je eigen merk op

Desirees doel is dat iedere jonge vrouw By Daisies kent en dat zij regelmatig meiden en vrouwen met haar sieraden en shirts ziet. “Het draait om het totaalplaatje. Bouw je eigen merk in plaats van de focus op ieder product afzonderlijk. Dat je zelf foto’s maakt is hiervoor ook belangrijk; die geven persoonlijkheid aan je webshop. Gelukkig ben ik door mijn jarenlange ervaring alsnog een goede fotograaf geworden. Het is trouwens niet zo dat als iets goedkoper is bij de ene shop, dat die automatisch het meeste verkoopt. Wat ik nu merk, is dat veel webwinkeliers elkaar te veel in de gaten houden en niet hun eigen pad durven te volgen. Hierdoor vragen zij bijvoorbeeld erg lage prijzen. Ik vind dat je je producten en eigen werk dan tenietdoet.”

5. Ben continu online zichtbaar

Hoe Desiree haar online zichtbaarheid vergroot? “Ik besefte heel goed toen ik begon dat er heel veel sieradenwebshops zijn, dus ik moest iets doen om op te vallen. Ik investeerde al vrij snel veel geld in adverteren op social media. Dat heeft echt zijn vruchten afgeworpen. Ik bereik op deze manier veel nieuwe klanten.”

Nieuwsbrieven: meer zichtbaarheid

De zichtbaarheid van By Daisies neemt vervolgens verder toe, doordat het adressenbestand constant wordt aangevuld met e-mailadressen van (potentiële) klanten. Hoe Desiree dat doet? Met de dienst van Shopboost, waarbij twijfelende bezoekers een kortingscode kunnen claimen. “Door de kortingscode schrijven veel mensen zich in op de nieuwsbrief, dus dat is top. Die nieuwsbrieven verstuur ik drie keer per maand. Hierin worden acties en nieuwe items gedeeld, waardoor bestaande klanten vaker terugkomen.”

Nieuwe klanten bereiken

By Daisies bereikt niet alleen bestaande klanten met Shopboost: “Ik gebruik Shopboost voornamelijk om nieuwe klanten aan te zetten tot het aankopen van mijn producten door een korting van 10% aan te bieden. Binnenkort ga ik als verrassing een gratis product testen. Ik ben benieuwd.”

Wil jij ook meer zichtbaarheid met Shopboost? Ontvang 30 gratis credits en start direct.