In 10 stappen naar een professioneel profiel op LinkedIn
Tip 1: Professionele foto
Het eerste waar mensen naar kijken op LinkedIn is je profielfoto. Aangezien LinkedIn een zakelijk platform is, is het ook verstandig hiervoor een zakelijke foto te gebruiken. Eentje waar je zelf duidelijk op staat en die professionaliteit uitstraalt. Geen foto in winterjas op een zeilboot of met je kind op schoot dus. Knip geen foto uit een andere foto en maak ook geen selfie. Voor meer tips verwijs ik je door naar dit blog .Tip 2: Professionele kopregel
Je kopregel vind je direct onder je profielfoto. Dit is een belangrijk onderdeel van je LinkedInprofiel, hier staat namelijk direct je functie aangegeven. Je hebt de mogelijkheid dit aan te passen of uit te breiden in 120 tekens. Als mensen je naam googelen zien ze dit als eerste en ook overal op LinkedIn waar mensen met hun muis op je naam staan zien ze je kopregel direct terug. Denk dus goed na hoe je je wilt profileren. Is je functie voldoende of zegt dat mensen niets en moet je het misschien verduidelijken met synoniemen of toevoegingen?Tip 3: Area en branche
Vul bij de area je eigen postcode in of de postcode waarop je gevonden wilt worden en vergeet de branche niet waarin je werkzaam bent. Je kunt er helaas maar één kiezen dus neem degene die het beste bij je past als je moeite hebt met de keuzelijst.Tip 4: pas je URL aan
Iedereen krijgt van LinkedIn een unieke URL toegewezen, oftewel een webadres voor je profiel. Dit is een lange en lelijke URL met veel cijfers en letters die moeilijk te delen is, bijvoorbeeld op je visitekaartje. Pas het daarom zo snel mogelijk aan in je voor-en achternaam. Heeft een naamgenoot je URL al ‘ingepikt’ dan kun je er een streepje tussen zetten of je initialen en achternaam gebruiken bijvoorbeeld.Tip 5: vul je contactgegevens zoveel mogelijk in
Je zit op LinkedIn om te netwerken en waarschijnlijk ook om benaderd te kunnen worden. Je contactgegevens zijn daarom belangrijk om te vullen. Weet dat je e-mailadres en telefoonnummer alleen zichtbaar zijn voor je eerstegraads netwerkconnecties, dus aan de ene kant veilig, maar aan de andere kant gemiste kans. Iemand die niet met je gelinkt is kan je dus niet benaderen, moet je of gelijk uitnodigen of een betaalpakket hebben om je een privéberichtje te sturen. Daarom is het verstandig je e-mailadres, en eventueel telefoonnummer, ook in je samenvatting op te nemen.