5 tips om order pickfouten te voorkomen
1. Vier ogen
Veel webwinkels met magazijn printen per klant een pakbon. Vervolgens gaat iemand de order “picken”, oftewel in het magazijn bij elkaar zoeken. Diezelfde persoon pakt vervolgens de bestelling in om hem op te sturen. Deze methode is foutgevoelig, omdat er geen controle is of de juiste artikelen zijn gepakt. Werk je met twee personen dan kun je één persoon de order laten picken en de andere persoon de order laten inpakken. De inpakker pakt daarbij niet de order blind in, maar heeft als extra taak te controleren of de order compleet is. Zo controleren twee personen de bestelling en is de kans op het maken van fouten minimaal. Om elkaar scherp te houden kun je als order picker periodiek expres een foutje maken, op die manier kun je controleren of deze fout opgemerkt wordt. Als inpakker blijf je daarnaast scherp, omdat je weet dat je getest kan worden. Moet je als picker niet vergeten om te checken of de foute bestelling niet per ongeluk de deur uit gaat...2. Scanners
Een betrouwbare methode die veel webwinkels toepassen is het scannen van producten bij het order picken. Je hebt dan een barcodescanner waarbij je de artikelen scant en zo controleert of ze overeen komen met de bestelling. Hiermee voorkom je ook snel gemaakte fouten zoals een net andere productvariant met een bijna identieke barcode. Nadeel is dat je webwinkel software wel ondersteuning moet bieden voor deze optie of dat je moet werken met aparte magazijnsoftware. Veel gebruikte pakketten zijn:- Picqer
- Fulfilment software
- Speciaal voor Magento: Magento ERP of Clougistic