6 super simpele manieren om je e-mail CTR te verbeteren
1. Maak gebruik van kleuren
De emotie en psychologie achter kleuren heeft zeker niet alleen betrekking op bijvoorbeeld kleding of design, maar kan ook in e-mails gebruikt worden om de juiste stemming te creëren. Zorg ervoor dat je in de e-mail hetzelfde kleurenpalet als op de website gebruikt. Dit zorgt voor een professionele representatie. Ook een opvallende kleur aan het begin van de e-mail trekt vaak direct de aandacht van de lezer. Gebruik warme kleuren als oranje en rood voor een optimistische boodschap en blauwe en groene kleuren voor een kalme, betrouwbare sfeer. Felle, heldere kleuren hebben een speelse werking en zorgen voor een meer creatieve, losse atmosfeer, terwijl gematigde kleuren serieuzer en professioneler overkomen. De kleuren kunnen overigens zowel in de buttons, scheidingslijnen en achtergrond gebruikt worden, alsook in de geïntegreerde afbeeldingen.2. Voer meer A/B-testen door
Hoeveel A/B-testen worden in jouw bedrijf regelmatig doorgevoerd? En welke e-mail elementen worden precies getest? In veel bedrijven wordt bij gebrek aan tijd vaak vergeten om een A/B-test op te zetten. De e-mail wordt onverhoopt verzonden en de analyse komt pas eerst later. Zonde, want door regelmatig je e-mails te testen kom je er snel achter wat wel en niet werkt. A/B-testen betrekken zich niet alleen op het onderwerp, maar ook op de inhoud van de e-mail zelf en de preheader tekst. Test bijvoorbeeld verschillende call-to-actions, afbeeldingen, headings en het aantal tekstelementen in de nieuwsbrief.3. Optimaliseer de mobiele weergave
Alles is tegenwoordig mobiel . Er worden zelfs meer e-mails op mobiele apparaten dan op desktops geopend. Vandaar dat een goed functionerende mobiele weergave een must is voor een verhoogde CTR. Wanneer de e-mail niet goed kan worden getoond, is de kans groot dat de ontvanger deze direct naar de prullenbak verplaatst. Investeer daarom in een responsive template. Dit type template past zich automatisch aan, aan het beeldscherm waarop de e-mail wordt gelezen. Zo kan iedereen, ongeacht het eindapparaat, je e-mail in volle glorie bewonderen.