7 psychologische trucs om verkopen te stimuleren
1. Als een schaap over de dam is…
Sociale bewijskracht is een slimme psychologische truc die je kan helpen om meer te verkopen in je webwinkel. Wek vertrouwen op bij je potentiële klanten door bijvoorbeeld enthousiaste reviews (= sociaal bewijs). Je bezoekers zijn immers altijd op zoek naar bevestiging en lezen liever de ervaring van een ander dan dat ze zelf de gok wagen. Dit is waarschijnlijk voor iedere webshopeigenaar een bekend principe. Een andere manier om sociale bewijskracht toe te passen, is door in je webshop te laten zien welke producten, pakketten of aanbiedingen het meest verkocht worden. Als je gebruikmaakt van het Mijnwebwinkel platform, dan kun je dit doen door het gebruik van stickers . [caption id="attachment_77787" align="aligncenter" width="452"]
Artofrotterdam.com gebruikt stickers om de meest verkochte producten uit te lichten.[/caption]
2. Een beetje autoriteit is oké
Je klant koopt het liefst bij iemand die weet waarover hij of zij praat. Kennis, ervaring en kwaliteit, dát willen ze zien. Denk maar aan de tandarts in witte jas die op tv een bepaald merk tandpasta aanprijst. Dus show je expertise! Hoe? Je kunt dit laten zien aan de hand van nominaties of awards die je wint of blogs met relevante content die je plaatst. Of heb je jarenlange ervaring met de producten die je verkoopt? Vermeld dit dan op een ‘Over Ons’ pagina om je geloofwaardigheid te verhogen, bijvoorbeeld via een video. Je kunt ook een keurmerk op je webshop tonen. Dit laat namelijk zien dat je shop gecontroleerd is en samenwerkt met een betrouwbare partij. [caption id="attachment_77786" align="aligncenter" width="561"]
Bij Thuuz.nl bevindt zich aan de linkerzijde van de shop een subtiel keurmerk-label.[/caption]
3. Creëer schaarste
Je kent het vast bij het boeken van een hotelkamer: “Momenteel bekijken 9 anderen dezelfde kamer. Nog maar 3 kamers beschikbaar”. En het werkt nog ook! Door schaarste op je website toe te passen wakker je de kooplust bij je klant aan en gaat hij sneller beslissen. Maak gebruik van termen als ‘op=op’ of ‘nog maar 2 beschikbaar’. Ook hiervoor kun je gebruik maken van stickers, of met behulp van de externe tool Shopboost . Als je met kleine voorraden werkt kun je er ook voor kiezen om je actuele voorraad bij de producten standaard te laten tonen. Kies hiervoor in de Mijnwebwinkel beheeromgeving bij Voorraadbeheer voor ‘Ja, de voorraad zal getoond worden in de webwinkel’ en ‘Geef in de keuzelijsten aan wat de voorraad is en of een artikel uitverkocht is’. Let op: wees wel eerlijk! [caption id="attachment_77785" align="aligncenter" width="660"]
LinYoli creëert schaarste door te benoemen dat er nog maar 14 kortingscodes beschikbaar zijn. Deze pop-up kun je plaatsen in je webshop via de externe tool Shopboost.[/caption]