Black friday 2022: shopt de consument bewuster?
Trends in de afgelopen jaren
In 2014 veroverde black friday, na het Amerikaanse, ook het Nederlandse landschap. De eerste - jawel - twee retailers trokken de stoute schoenen aan en trakteerden de consument op black friday kortingen. Een jaar later waren dat al 20 winkels en in 2017 waren meer dan de helft van de retailers met black friday bezig. Het gemiddelde bedrag dat per consument werd uitgegeven was toen €189. Geen explosieve cijfers dus, maar zeker een kleine vooruitgang in populariteit van black friday. Totdat er een enorme sprong werd gemaakt in 2018. Er werd toen maar liefst 750 miljoen euro gepind op black friday. De jaren erna bleef de consument massaal geld uitgeven op die dag. Anno 2022, met een uit de pan rijzende inflatie en de aandacht voor duurzaamheid is de vraag: is de consument nog steeds zo dol op black friday, of blijft de hand op de knip?Duurzaamheid en kwaliteit belangrijker dan hoge kosten
Nederland kiest voor groen op black friday. En dat heeft alles te maken met het verlangen naar duurzaamheid. Uit onderzoek door Sapio Research in opdracht van Shopify is gebleken dat 40% van de consumenten ervoor kiezen om duurzamer te shoppen tijdens black friday. 75% van de consumenten is zelfs bereid om meer geld uit te geven als het artikel aan hun duurzaamheids wensen voldoet. De stijgende inflatie lijkt consumenten daarbij niet tegen te houden om geld uit te geven tijdens de aankomende zwarte vrijdag. 34% is ook bereid om over te stappen naar een concurrent wanneer het product daar van betere kwaliteit is. Een duidelijk keerpunt vergeleken met de afgelopen jaren, waar het vooral om de lage prijzen ging.