Consumentenvertrouwen op hoogste niveau sinds 9.5 jaar
Nederland in top zes consumentenvertrouwen EU
Het consumentenvertrouwen in Nederland is al geruime tijd, namelijk ruim 14 jaar, positief. Nederland behoort dan ook structureel tot de top van de landen met het hoogste consumentenvertrouwen. De verschillen tussen het consumentenvertrouwen (volgens de Europese definitie) van Nederland en het gemiddelde van de Europese Unie zijn het grootst in tijden van optimisme , waar deze in tijden van pessimisme juist kleiner worden. Dit komt doordat het oordeel over de algemene economische situatie alsmede de werkloosheid verwachting van de Nederlandse consument in tijden van optimisme flink positiever is dan het EU-gemiddelde, terwijl de spaarverwachting zowel in tijden van optimisme als pessimisme beduidend hoger ligt in Nederland.
Het
CBS
meldde verder dat de consumentenuitgaven in december 2016 met 2,5 procent zijn toegenomen ten opzichte december 2015. Er werden vooral meer duurzame uitgaven, waaronder huishoudelijke apparatuur, artikelen voor woninginrichting en auto's gedaan.