- Home
- Blog
- Veilig winkelen
- Controleer van te voren of een webshop wel betrouwbaar is
Controleer van te voren of een webshop wel betrouwbaar is
Tip. 1 Maakt misbruik van een webwinkel keurmerk.
De eerste tip die we hebben is het controleren van een geplaatst webwinkel keurmerk op de validiteit. Het tonen van een webwinkel keurmerk zorgt namelijk voor vertrouwen. Als fraudeur wil je natuurlijk graag dat mensen jouw louche zaak vertrouwen. Hoe meer mensen immers in je zaak geloven, hoe meer bestellingen je binnenkrijgt welke je niet hoeft te leveren. Tel uit je winst. Wat veel fraudeurs echter vergeten is dat een kwalitatief keurmerk een echtheidscertificaat kent. Met dit echtheidscertificaat kunnen consumenten controleren of de webwinkel wel degelijk is aangesloten bij het keurmerk. Bij WebwinkelKeur hebben we het de consument extra eenvoudig gemaakt om de aansluiting te controleren. Wanneer er met de computermuis over het logo wordt gegaan dan komt er een tooltip naar voren. In de tooltip kan de consument het echtheidscertificaat zien en met wat voor cijfer de webwinkel beoordeeld wordt. [caption id="attachment_66052" align="aligncenter" width="400"]
Misbruik WebwinkelKeur logo op webwinkel[/caption]
Bovenstaand zie je het keurmerk zoals deze geplaatst is op een frauduleuze webwinkel. Het eerste wat hier opvalt is dat het niet het 'webwinkel webwinkelkeur logo' is, het gaat hier om het partner logo welke wij aanbieden aan
onze partners
. Ten tweede valt hier op dat er aan het partner logo 'gesleuteld' is, we bieden deze variant immers zelf niet aan. Als laatste is het logo niet klikbaar waardoor er geen echtheidscertificaat naar voren komt. Het een en ander zou genoeg twijfel moeten geven over de validiteit van de aansluiting van de webwinkel bij ons keurmerk. Bij een dergelijke twijfel kun je de validiteit van de aansluiting uitzoeken door gebruik te maken van
onze zoekfunctie
naar aangesloten webwinkels of bijvoorbeeld via de browser add-on
WebwinkelChecker
. Helaas blijkt een veelvoud aan consumenten geen onderzoek te doen naar de aansluiting daar er toch bestellingen bij deze webwinkel werden verricht. Hierdoor loont het helaas voor menig fraudeur om een nep keurmerk te plaatsen op de webwinkel.
Tip 2. Hanteert ongeloofwaardige prijzen.
Als je een product wat bij andere webwinkels tweeduizend euro kost voor een fractie van de kosten aanbiedt dan zal menig consument overgaan tot bestellen. Immers, als consument bespaar je jezelf veel kosten als je hetzelfde product ook voor 100 euro kunt kopen. Wellicht koop je er direct meerdere. Bijvoorbeeld bij de fietsen die de voorbeeld fraude webwinkel aanbiedt. [caption id="attachment_66053" align="aligncenter" width="1024"]
Als je ongeloofwaardige prijzen gebruikt dan zal menig consument sneller zijn bestelling bij je webwinkel doorvoeren[/caption]
Een snelle zoekopdracht via Google zal aantonen dat de prijzen onrealistisch zijn. Toch neemt menig consument de gok en bestelt het product via de webwinkel. Vervolgens zijn ze verbaasd dat ze geen contact weten te krijgen met de webwinkel en dat levering van het product uitblijft. Ook de politie erkent de verantwoordelijkheid van de consument bij het vooraf controleren van ongeloofwaardige prijzen. Zie hiervoor de volgende quote van het meldpunt internetoplichting met betrekking tot een andere frauduleuze webwinkel:
Daarbij mogen we van de consument ook een bepaalde verantwoordelijkheid verwachten. Is het te rechtvaardigen dat je Adidas schoenen koopt voor minder dan de helft van de normale prijs?
Tip. 3 Maakt veel beloftes; maakt het totaalplaatje te mooi om waar te zijn.
Een truc welke we kennen tijdens de verkiezingstijd; maak veel beloftes en mensen zullen op je stemmen. In de realiteit worden de beloftes vervolgens niet waargemaakt. Frauduleuze webwinkels volgen de dans en schetsen vaak ook een totaalplaatje welke te mooi lijkt te zijn om waar te zijn. [caption id="attachment_66056" align="aligncenter" width="1024"]
Maak zoveel mogelijk beloftes en mensen zullen sneller overtuigd zijn[/caption]
Veel van de gemaakte beloftes die je hier ziet kun je echter al vooraf aan de bestelling toetsen. Is de webwinkel bijvoorbeeld wel zo bereikbaar als ze doen beloven? Een eenvoudig telefoontje zou het bewijzen. Toch krijgen we van de consumenten in de klachten te lezen 'we krijgen totaal geen contact met de webwinkel'. Toets de beloftes van te voren en je had waarschijnlijk dezelfde conclusie getrokken; de betreffende partij is onbereikbaar. Als een webwinkel onbereikbaar is op een door hun aangegeven telefoonnummer dan zou ik als consument sterk twijfelen of ik er wel een bestelling zou willen doorvoeren (hoogstwaarschijnlijk niet).