Google maakt factchecks in alle talen wereldwijd beschikbaar in Google Nieuws en in Google Zoeken
Het scheiden van fact en fictie
Door nieuws beter te screenen wil Google 'een licht schijnen op de inspanningen om feit van fictie te onderscheiden'. De Google-partner Jigsaw bood nieuwsuitgevers reeds vorig jaar oktober de mogelijkheid aan om de nieuwsberichten te laten screenen en de fact-check tag mee te geven aan de berichten die gechecked zouden zijn. Na het verzamelen en analyseren van feedback van gebruikers en uitgevers is er nu gekozen voor het wereldwijd uitrollen van de functie. [caption id="attachment_64328" align="aligncenter" width="640"]
Voorbeeld van een nieuwsbericht met en zonder een factcheck label.[/caption]
Het wereldwijd beschikbaar maken van de functie betekend dat wie nu een zoekopdracht uitvoert in de zoekmachine van Google nieuwsresultaten te zien krijgt welke door een externe partij op feitelijke juistheid zijn gecontroleerd. Een tekstfragment, zoals hierboven te zien is, krijgt informatie mee over de feitelijke juistheid van het bericht, alsmede van wie het bericht afkomstig is en wie de informatie op de juistheid heeft gecontroleerd.