Groei van de e-commerce branche
Onderzoek
Ik heb het genoegen gehad om mijn afstudeeronderzoek bij Stichting WebwinkelKeur te doen. Eind september 2017 heb ik dan ook met trots mijn bachelor Media, Information and Communication in ontvangst mogen nemen. Bij mijn onderzoek heb ik naar de invloeden van keurmerken en klantbeoordelingen op het online koopgedrag van de consument onderzocht. Dit heb ik gedaan met behulp van de volgende hoofdvraag:“In hoeverre laat de online shopper anno 2017 zijn inkopen bij webwinkels beïnvloeden door een Nederlands keurmerk?”De uitkomsten van het onderzoek wil ik jullie natuurlijk niet onthouden. Het onderzoek is in twee blogberichten opgesplitst: desk- en fieldresearch. In dit blogbericht is de deskresearch te lezen. Hierin is onder andere te vinden hoe de e-commerce zo’n ontzettende groei heeft gekend, welke doelgroep het meeste online consumeert en wat voor invloed dat heeft gehad op de keurmerkenmarkt. Het tweede blogbericht betreft resultaten van de fieldresearch: hier worden de enquêteresultaten gepresenteerd, waar de online shoppende consument zijn of haar mening heeft gegeven over de invloeden van keurmerken en recensies.