Het misverstand van responsive webdesigns: schaal zowel grafisch als functioneel
5 verschillende soorten responsive webdesigns
Er bestaan 5 verschillende oplossingen voor een responsive webdesign: ● Wrap it ● Shrink it ● Split it ● Add extras ● Add layers De meest eenvoudige oplossing is ‘wrap it’. De naast elkaar gepresenteerde informatie op desktops en laptops wordt simpelweg onder elkaar weergegeven op kleinere schermen. Dat leidt er echter – vaak al snel – toe dat gebruikers op mobiele apparaten ver door dienen te scrollen om contact op te nemen of belangrijke informatie te vinden. Kortom, niet ideaal. Een alternatief daarvoor is ‘shrink it’, waarbij de informatie simpelweg visueel compacter wordt weergegeven. Dat werkt aardig op een tablet, maar met name een groots design komt dan stukken minder overtuigend over op een mobiele telefoon. Ook ‘split it’ werkt heel aardig voor de tablet. Op de smartphone komt alles echter nog altijd onder elkaar in één kolom te staan, ondanks de combinatie tussen een dynamische laag met bijvoorbeeld een statisch menu. De beste opties vormen ‘add extras’ en ‘add layers’. In het eerste geval is het op mobiele apparaten mogelijk om door content te swipen, bijvoorbeeld naar links en naar rechts. Het is dan toch mogelijk de informatie naast elkaar weer te geven. Het alternatief voor het vele (test)werk dat daarin gaat zitten kennen we als ‘add layers’ en voegt lagen toe om content te ontsluiten. Knoppen op mobiele apparaten zorgen voor een gelaagde structuur, die de bezoeker de kans biedt om de gewenste informatie op te roepen.Focus functionaliteit
Sinds de introductie van het responsive webdesign richten we ons vooral op het grafisch ontwerp dat netjes meeschaalt. Dat is echter pas interessant op het moment dat de functionaliteit er niet onder leidt. Het responsive webdesign is er voor bedoeld om gebruikers op ieder apparaat een zo waardevol mogelijke ervaring aan te bieden. Dat betekent concreet dat we op een desktop of laptop verleid willen worden door een groots en meeslepend webdesign. Een grote header of korte introductie video zorgt op een groot scherm voor een geweldige indruk. Branding is ook binnen webdesign van essentieel belang, we hebben een groot scherm voor ons waarop we een beleving of ervaring verwachten.
Dat is totaal anders wanneer we een mobiele telefoon in onze handen hebben. We willen het compacte scherm vooral gebruiken om zo snel en gemakkelijk mogelijk de informatie te vinden die we zoeken. We willen interacteren en verwachten een eenvoudig webdesign dat een hoge mate van contrast kent om alles goed duidelijk van elkaar te onderscheiden.
Het desktop webdesign vraagt daarom om totaal andere elementen dan het smartphone webdesign. Een goede responsive website houdt daar rekening mee en biedt gebruikers de input die zij verwachten en waar zij naar op zoek zijn. Kranten hebben er jaren over gedaan om net als nu.nl online meer foto’s en video’s te gaan publiceren dan in de krant zelf. Mobiele websites zijn vandaag de dag niet veel anders dan een kleinere versie van hun grote broer. Daar ligt een enorme kans om in te spelen op de behoeften van gebruikers.