Hoe komt uw webshop op de digitale Kalverstraat?

Winkelen vroeger vs. Winkelen nu

Het succes van iedere winkel, fysiek of online, begint met het krijgen van bezoekers in de winkel. Uiteraard dient het personeel ook vriendelijk te zijn en het kassasysteem moet functioneren, echter iedere verkoop start met een bezoeker in de winkel. Staat een prachtig aangeklede winkel ergens achteraf op een industrieterrein, dan zal deze minder omzet hebben, dan als hij in de kalverstraat in Amsterdam zou staan. Nadeel van een winkel in de Kalverstraat is dat deze locatie hoge kosten met zich meebrengt en niet iedere winkel heeft de financiële middelen zich daar te vestigen.

De (digitale) Kalverstraat

Vroeger was er praktisch een mogelijkheid om aankopen te doen in een bepaalde stad, namelijk in de winkelstraat waar de meeste winkels gevestigd waren, bijv. in Amsterdam de Kalverstraat.
Tegenwoordig met het internet zoeken mensen steeds meer online, zowel prive als zakelijk. En dan niet enkel op het woord ‘’winkelstraat amsterdam’’ of ‘’schoenen’’, maar op honderden verschillende woorden als men schoenen zoekt.
Anno 2016 zoekt 97% van alle mensen in Google naar informatie en bedrijven. Gemiddeld 82% kijkt hierbij enkel naar de organische resultaten. Het andere deel 16% zoekt bij de Google advertenties (adwords/SEA). 88% van de zoekmachine gebruikers kijkt echter niet verder dan de eerste pagina bij een zoekopdracht, oftewel ‘’de top10’’. Dit noem ik altijd metaforisch ‘’de digitale Kalverstraat’’. Maar als we weten dat mensen op honderden verschillende trefwoorden zoeken, dan maakt dit gegeven dat er voor een ondernemer tegenwoordig wel honderden ‘’digitale Kalverstraten’’ zijn, waarop zijn doelgroep zoekt binnen een zoekmachine als Google.

WEBWINKELKEUR

Het beter vindbaar maken van een webshop in de organische resultaten noemt men ‘’zoekmachine optimalisatie (SEO)’’. SEO is tegenwoordig de belangrijkste vorm van marketing. SEO is dus een cruciale factor in he bestaansrecht van een webshop.

Veel webshops ‘’organisch’’ niet goed vindbaar

Veel webshops zijn echter niet voldoende winstgevend, vanwege een slechte vindbaarheid.

Waar veel ondernemers zich niet bewust van zijn, is dat een website of webshop standaard niet goed vindbaar is in zoekmachines. Dus hoe flitsend uw webshop ook is, hoe scherp uw producten ook geprijsd zijn en hoe klantvriendelijk uw medewerkers ook zijn, een goede vindbaarheid is een kern element in uw bedrijfsvoering en van daaruit komen meer mensen in uw winkel.

Hoe wordt u ‘’organisch’’ beter gevonden in Google?

U kunt hiervoor een extern SEO bureau inschakelen. Hieraan zijn echter ook kosten verbonden… Deze kosten kunnen al snel oplopen tot enkele duizenden euro’s per jaar. Veel (startende) webshop eigenaren beschikken niet over deze financiële middelen. Echter de kosten lopen wel voor de baten uit… Dus wat nu?

U kunt echter zelf ook uw SEO gaan doen voor uw webshop, door bijv. landingspagina’s of blog artikelen te schrijven. Het schrijven van een SEO pagina voor een bepaald trefwoord is goed zelf te doen. Echter voor welke trefwoorden gaat u dit doen? U kunt niet op ieder trefwoord in de top10 komen van Google komen. Dit hoeft ook niet aangezien voor uw webshop wellicht wel 500 of 1000 trefwoorden relevant zijn. Mensen gebruiken steeds langere zoekopdrachten (longtail trefwoorden) om sneller te vinden wat men zoekt. Dus niet enkel op woorden als ‘’kleding’’ of ‘’schoenen’’, maar op honderden verschillende woorden als ‘’schoenen kopen aanbieding’’, ‘’suede schoenen met hoge hak’’ en zo nog vele honderden, zo niet duizenden trefwoorden waarop gezocht wordt.  Dus voor welke van 10, 20 of 50 trefwoorden gaat u dan een SEO pagina schrijven? Schrijven voor een verkeerd trefwoord (lees: top10 niet mogelijk) is verspilde tijd en energie.

De 3 elementen van SEO

Het is goed om vooraf inzicht te geven over de achtergrond van top10 posities in zoekmachines.
Google bepaalt wie er in de top10 komt d.m.v. haar algoritme. Voor dit algoritme let Google op een diverse punten in de opbouw van een webshop.
De volgende 3 hoofdelementen zijn belangrijk in de opbouw van een webshop voor hoge posities in zoekmachines als Google:

SEO DriehoekDe google pagerank

• Techniek van de webshop > Zaken als url structuur, opbouw van de webshop en programmeertaal van de webshop. Verreweg de meeste webshop aanbieders maken gebruik van een goed systeem, die ondersteunend is aan SEO.
  • Content: SEO teksten op de pagina’s. Webteksten die voldoen aan de richtlijnen en wensen van Google. Deze teksten zijn tevens commercieel opgesteld en ingericht, zodat de bezoeker van de webshop getriggerd wordt tot verdere actie. Deze teksten kunt u zelf schrijven of laten schrijven door een tekstschrijver.
  • Populariteit: Verwijzingen / inkomende links (linkbuilding) van andere websites naar uw webshop. Dit is een belangrijk en kostbaar onderdeel om hoog te scoren .Webshops met de meeste inkomende links scoren het hoogste in zoekmachines. Hiervoor wordt doorgaans een SEO bureau ingeschakeld.

Landing pages en blogartikelen

Doel landing pages:

Vindbaarheid creëren, met een zo breed mogelijk bereik in Google. Bezoeker die zich online oriënteren of een product zoeken, worden opgevangen op de geoptimaliseerde Landing Pages van uw webshop. Betere vindbaarheid betekent meer bezoekers. Meer bezoekers betekent meer potentiële klanten richting uw webshop en dus meer omzet. Vindbaarheid betekent ook meer naamsbekendheid van uw webshop

Resultaat:

1. Meer bezoekers: De SEO geoptimaliseerde Landing Pages zijn opgebouwd conform de richtlijnen van Google, zodat Google deze hoog plaatst in de zoekresultaten.
  2. Meer omzet: Doel van een landingspagina, is naast vindbaarheid in Google, dat een bezoeker wordt verleidt tot een actie, ook wel ‘call-to-action’ genoemd. Bijv. een button naar uw productpagina waarop besteld kan worden.
  3. Branding: Naamsbekendheid creëren op zoekbegrippen waarop de doelgroep zoekt. Gebruikers van zoekmachines zien uw webshop in de top10 van Google als A-merk en als betrouwbaar.

Best Maarten,

Ik heb zojuist aandachtig jouw artikel gelezen en vraag me af waarom deze is gepubliceerd.
Volgens mij is de informatie die je presenteert namelijk foutief en veelal nietszeggend.

Zo ben ik heel benieuwd waar je de CTR data vandaan hebt. Naar mijn weten strookt deze niet met de werkelijkheid (waarbij ad CTR veel hoger ligt).

Zie bijvoorbeeld deze studie uit 2014: http://searchengineland.com/different-types-ads-influence-organic-ctr-google-204676 en de constante data op https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/.

Ook de gebruikte afbeelding lijkt een screenshot te zijn van jaren geleden. Niet alleen kom ik deze afbeelding ook tegen op http://www.b-gait.com/tell/website-optimalisatie-mkb.html (je hebt toch wel toestemming mag ik hopen?) maar ook de nieuwe layout van de AdWords resultaten zijn hierin niet verwerkt en dat lijkt me toch een belangrijk detail als we het over CTR hebben.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik de rest van je artikel moet lezen. Is dit opinie of is dit verhaal ergens op gebaseerd? Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat veel webshops slecht gevonden worden? Heb je er wel eens bij stilgestaan dat voor iedere webshop die “beter gevonden” wordt er automatisch een is die minder goed gevonden wordt?

Daarnaast zou ik graag wat meer tekst en uitleg krijgen over de volgende uitspraken:
“Webshops met de meeste inkomende links scoren het hoogste in zoekmachines”
“SEO teksten op de pagina’s. Webteksten die voldoen aan de richtlijnen en wensen van Google. “
“Techniek van de webshop > Zaken als url structuur, opbouw van de webshop en programmeertaal van de webshop.”

Normaliter moedig ik schrijvers aan om over SEO te publiceren, maar dit is nu het tweede artikel dat ik zie verschijnen (het verhaal omtrent KeyWord mate) dat voor geen kant klopt. Ik wil je adviseren je meer te verdiepen in de materie i.p.v. in de juiste headline.

Succes met je toekomstige publicaties.

Goed dat je kritisch kijkt naar de artikelen. Er valt natuurlijk wat voor te zeggen dat er veranderingen plaatsvinden als de weergave van adwords.

Als praktijkdeskundige weet ik echter dat veel van onze leden kampen met hoge verwachtingen van zoekmachine verkeer, maar vooral aan het begin tegenvallende bezoekersaantallen. Dat is wellicht ook logisch, omdat er slechts 10 resultaten op de eerste pagina terecht komen.

Je geeft dan ook kritiek die deels terecht is, maar moet niet voorbij gaan aan het feit dat de gemiddelde webwinkelier geen SEOguru is. De uitdaging is dan ook om ook op een laagdrempelige manier uitleg te geven aan webwinkeliers waar ze wat aan hebben. Naar mijn idee draait het in dit blog dan ook niet om de details, maar is de boodschap het belangrijkste. Veel webwinkeliers vergeten namelijk voldoende content te maken of richten zich vaak op maar 1 van de 3 aangehaalde zaken.

In essentie denk ik dus niet dat dit blog verkeerd is. Of ben je zelf van mening dat landingspagina’s in het algemeen niet meer werken? Landingspagina’s die enkel geschreven zijn voor zoekmachine’s ben ik zelf geen voorstander van, maar als deze geschreven zijn met de bezoeker in het achterhoofd, dan is het toch een goed middel?

Natuurlijk zal ik de auteur nog wel vragen om inhoudelijk ook te reageren op jouw bevindingen, ook zal ik hem vragen te kijken naar de gebruikte afbeeldingen. Bedankt voor jouw kritische reactie in ieder geval.

Hallo Marcel,

Ik snap dat niet iedereen een SEOguru is en dat er ook behoefte is aan basis informatie.
Wel denk ik dat er ook op het gebied van basis informatie een zeker kwaliteit gewaarborgd moet worden.
In dit artikel staan gewoon een hoop onwaarheden die de bezoeker in mijn ogen juist met een verkeerde perceptie van SEO opzadelen. Daarbij vind ik dat een schrijver (en het platform dat de informatie publiceert) de kwaliteit in iedergeval tot op zekere hoogte zou moeten waarborgen.

Voor hetzelfde geld besluiten ze na dit artikel om zoveel mogelijk backlinks in te kopen en kunnen ze over een maand of één of twee hun domein in de prullebak gooien omdat ze een penalty aan hun broek hebben.

Wat betreft landingspagina’s, dit is in mijn ogen geheel situationeel en afhankelijk van wat men onder “landingspagina’s” verstaat. Een goede websitestructuur zou van nature al een goede match moeten hebben tussen zoekwoorden en de inhoud van de pagina.

Naar mijn idee geeft het artikel geen verkeerde informatie.

Je kunt zeggen dat er te weinig diepgang is, zo wordt er aangeven dat links belangrijk zijn. Dat zijn ze ook, heel belangrijk zelfs. Dat het niet alleen om de hoeveelheid gaat, etc. is iets wat mist, maar de strekking van dit blog is dan ook niet om een allesomvattende uitleg te geven, maar de basis uit te leggen.

Naar mijn idee wordt dat ook gedaan. Vandaar dat wij de blog ook gepubliceerd hebben. Ik nodig je echter graag uit om de informatie middels een gastblog aan te vullen.

Hallo Bob,

Dit artikel is geschreven voor webwinkel eigenaren met beginnende kennis van SEO zonder vergaande diepgang.

Één van jouw opmerkingen was een goede website structuur zou al voldoende zijn voor een goede ranking. De website structuur is uiteraard van belang, maar ik mag aannemen dat het bekend is dat SEO tevens is, het optimaliseren van de website op kansrijke trefwoorden. Veelal zijn er wel 500 tot 1000 relevante trefwoorden voor een webshop. Het is dus zaak van al die trefwoorden, die trefwoorden te vinden waarop een webshop ook kans maakt. Immers van pagina 600 naar pagina 5 heeft weinig zin.

Veel webshops hebben echter geen (SEO) marketingbudget, waardoor de vindbaarheid veelal te wensen overlaat. Een webshop kan zodoende zelf goede trefwoorden vinden en een pagina optimaliseren. KeywordMate geeft advies op basis van onpage-optimalisatie, dus geen trefwoorden waarop ook linkbuilding gedaan dient te worden, gelet op kennis en budget.

Maar voor SEO bureaus zal er altijd werk blijven, omdat veel MKB ondernemers hun SEO niet willen doen, of wel een marketingbudget hebben.

Hallo Maarten,

Bedankt voor je reactie.
Ik snap dat je artikel gericht is op bezoekers zonder of met slechts een basis kennis van SEO.
Het verbaaste me al dat het woord KeywordMate nergens in het artikel stond, maar zoals ik het nu dus begrijp was het artikel wel bedoeld ter promotie hiervan?

Ik ben vooral benieuwd naar je inhoudelijke reactie op de vraagtekens die ik bij je artikel zet.
Daarbij ben ik tevens benieuwd wat je bedoeld met “het optimaliseren van de website op kansrijke trefwoorden”. In mijn ogen kan je namelijk alleen al een boek uitbrengen over het woord optimaliseren.

Wat ik wel met je eens ben is dat het belangrijk is om met de juiste zoekintenties aan de slag te gaan, wellicht kan je hier wat concrete tips voor toevoegen aan het artikel.