Mag ik de verzendkosten berekenen wanneer de klant een verkeerd adres heeft opgegeven?
De klant heeft een verkeerd adres opgegeven[/caption]
Herroepingsrecht
Wanneer u wel extra verzendkosten wil berekenen, dan kan de klant ervoor kiezen de bestelling te herroepen. Wanneer de klant de bestelling herroept dan moet u als webwinkelier de kosten van de bestelling
inclusief
de betaalde verzendkosten terugbetalen. Het is vanuit dat oogpunt dus niet erg zinvol om moeilijk te doen over de extra verzendkosten. U heeft dan namelijk extra risico op het maken van verlies.
Natuurlijk zijn er gevallen waar het herroepingsrecht niet geldt, dit zijn wettelijk bepaalde uitzonderingen zoals maatwerk. In die gevallen zou u wellicht wel mogen eisen dat de klant de extra kosten betaalt. De vraag is echter of u die moeite wilt nemen, soms is het beter om uw verlies te nemen en klantenservice voorop te zetten.
Gratis verzenden
Als laatste punt hebben we dat wanneer u als ondernemer aangeeft dat consumenten bij hun bestelling gratis verzending hebben. Nu is die verzending voor u natuurlijk niet gratis, maar in dit geval mag u niet opeens kosten rekenen voor een foute zending, u dient dan de bestelling opnieuw gratis te verzenden.