Met NEE zeg je eigenlijk ook JA.

Het is een enorm simpel 3 letter woord N-E-E. Toch vinden veel mensen het moeilijk te zeggen en moeilijk om te beslissen. Als online ondernemer vind ook ik het moeilijk nee te zeggen tegen bijvoorbeeld  kansen die op mijn pad komen.

Adwords, remarking, blogs, Google shopping, Admarkt, linkbuilding, Advertentieplanet, Bol verkopen, affiliate marketing, video advertising, blog advertising, instagram advertising, Facebook advertising, marktplaats banners, leuke hippe offline markten,  meer nieuwsbrieven, hogere kortingen, shop in shops en ga zo maar door. Ik persoonlijk zie door de bomen het bos niet meer en word er bovendien enorm onzeker van.

• snap ik alles?
  • Mis ik iets?
  • Doe ik iets niet wat anderen wel doen en wat ik absoluut ook moet doen?
  • Stop ik wel genoeg geld in mijn google campagnes?

Ik wil alles
Ik word gek van mijzelf en van onzekerheid. Ik wil alles zo goed mogelijk doen om mijn webshop tot een succes te maken. Maar alles doen en dan ook nog zo goed mogelijk kan gewoon niet als je in je eentje een bedrijf runt.

Dus nee
Ik heb tegen heel veel dingen nee gezegd, dingen die andere ondernemers nog steeds doen en wat voor hun heel goed werkt. Twee dingen springen er voor mij uit.

Adwords
Ik heb een paar geleden eindelijk het lef gehad om nee te zeggen tegen adwords. Wat een onrust gaf dit mij zeg, voornamelijk omdat niemand ECHT weet hoe Google te werk gaat.  Ik heb notabene een vriendin die Google gespecialiseerd is in adwords en die mij regelmatig hielp met mijn campagnes. Ik had op een gegeven moment een campagne draaien waar een Wehkamp nog jaloers op zou zijn, maar omdat ik niet de financiële middelen had om het juiste budget aan de campagne te hangen modderde het maar aan…. toen ik weer iets las over het optimaliseren van je adwords campagne en ik weer de telefoon pakte om mijn “adwords vriendin” te bellen voor een dagje kwaliteitsscores doornemen en optimaliseren dacht ik NEE. Ik doe het niet meer… en van de een op andere dag zette ik al mijn campagnes op pauze en was de onrust weg. Onrust over het niet totaal snappen van de werkwijze van Adwords en onrust over de vele verschillende tips en inzichten. Heerlijk!

Markten
Sinds ik in 2008 startte als online ondernemer stond ik op hele leuke hippe markten in Amsterdam en omstreken. Ik stond met een vast clubje andere gemotiveerde ondernemers en ondanks de lange dagen, het vroege opstaan en het fysiek best zware werk keek ik telkens weer uit naar zo’n marktdag. Van 2008 tot 2012 draaide ik enorm goed op die dagen, sterker nog in betaalde vele rekeningen uit de omzet van zo’n marktdag. 30 tassen verkopen op een dag werden er 20 en minder en minder en opeens stond ik meer voor de gezelligheid de hele dag op de markt dan voor de verkoop. Maar ja; ik durfde ook niet zo goed te stoppen want ik deed het toch altijd zo goed… die tijden zouden vast wel weer terugkomen. Het was gewoon even een dipje; mensen hadden wat minder geld voor luxe spullen etc etc. Ik ben gestopt. Begin 2013 ben ik gestopt en wie weet is het inmiddels wel weer aangetrokken hoor en zou ik nu weer heel veel tassen verkopen op een dag maar ik heb gewoon het lef gehad niet meer te proberen en mij te focussen op andere verkoopmogelijkheden.

Wat doe ik WEL en wat werkt voor mij?

Minder omzet kopen
Begin 2015 ben ik mij gaan focussen op organisch bezoek en conversie daaruit. Ik was het zo zat “omzet te kopen” zoals ik het noem. Ik was al gestopt met Adwords, maar ik stopte nu ook met Advertentieplanet, affiliatemarketing, adverteren op sites als Flavourites en noem het maar op. Alle marketing die niet consequent meer opbracht dan de inbreng heb ik gestopt. Geen smoesjes van “het is naamsbekendheid” en “je bent wel lekker zichtbaar”. Gewoon gestopt.

Ik heb mijn site onder de loep genomen en mijn teksten geoptimaliseerd. Ik huurde een softwarepakket waarmee ik dagelijks kan monitoren hoe mijn site het doet organisch gezien, hoe mijn concurrenten het doen en wat ik kan verbeteren.

Duidelijke strategie
Ik ben de tips uit het boek “Calimeromarketing” en de tips van het bedrijf “Webvedettes” gaan toepassen. Beide helpen je een strategie te bepalen waarmee je als kleine ondernemer kunt concurreren met grote spelers als Zalando, Wehkamp en Hema. Ikzelf ben naar aanleiding van het boek mijn webshop een gezicht gaan geven. Mijn eigen gezicht wel te verstaan. Ik ben o.a. gaan bloggen (ook over persoonlijk zaken), ben zeer actief geworden op mijn zakelijk Facebook account en ik maak productfoto’s- en video’s waarin ik zelf voor de camera sta.

Het idee achter deze stap? Mensen kopen bij MIJ een tas en niet bij een webshop. Ik ben een kleine ondernemer met een webshop; maar daar is het veel leuker kopen dan bij een groot bedrijf!  Mijn doel voor 2015 was 40% meer bezoekers en 12% meer transacties. Dat doel heb ik ruimschoots behaald! En dat allemaal met veel minder marketing kosten dan voorheen.

Saying NO also means saying YES
Heel belangrijk is dus weten waar je naar toe wil.  Wat is je doel en wat doe je om dat doel te behalen. Bepaal je strategie (eventueel met hulp van boeken of bijvoorbeeld een bedrijf als Webvedettes), wees overtuigd van je plan. Zeg heel hard JA tegen je plan en dus NEE tegen alle ruis en verstoring van jouw strategie en je zult zien dat je succes hebt. En het is moeilijk hoor, echt waar. Je hebt namelijk geen succes binnen een paar weken dus het is echt even volhouden!

Leuke blog/column. Hoewel ik de laatste ben die webwinkels adviseert afscheid te nemen van Google Adwords, kan ik me wel erg goed vinden in de strekking van je verhaal.

Wat ik in mijn jaren als ondernemer heb geleerd is dat mijn grootste valkuil teveel dingen doen is. Veel ondernemers zien overal kansen en zitten vol ideeën. Een goed idee is echter niets waard zonder een goede uitvoering. Focus is daarbij belangrijk.

Het kost naar mijn ervaring circa 2 jaar om te kijken of een idee in de praktijk werkt. Daar is dus focus voor nodig, dingen goed doen en niet half.

Als webwinkelier kun je dus beter 1 ding goed doen, dan 2 dingen half. Daarbij hoort keuzes maken en een strategie volgen. Dat wordt in deze blog goed verwoord.

Hai Marcel,

Hahaha, dat “stoppen met Adwords” hakt er bij online ondernemers altijd lekker in 😉

Zoals ik schrijf ben ik mij gaan richten op organisch verkeer en heb daar een Remarketing campagne op gezet. Dat werkte voor mij beter en veel belangrijker IK snap dit beter en het is iets transparanter dan Adwords.

Dus zoals jij ook al zegt, focus op iets en doe dat goed.

Hartelijke groet,
Liza

Helemaal mee eens, je kunt goed zonder Adwords. Wat ik echter vaak zie is dat veel starters direct afscheid nemen van Adwords, omdat het te duur is en SEO gratis. Dit zonder zich goed te verdiepen in de echte werking en tijd te nemen om te optimaliseren. De eerste maanden koste Adwords mij ook meer dan het opleverde, maar langzaam kon ik optimaliseren richting een stabiele campagne.

Veel mensen kiezen vaak voor SEO, want dat is gratis. Uiteindelijk is SEO ook niet gratis. Het kost veel tijd en er kan maar 1 iemand op nummer 1 staan. Er zijn maar weinig partijen echt succesvol met SEO.

Mijn insteek is dat zolang je een renderende Adwords campagne hebt, dit veiliger is dan SEO. Het SEO algoritme veranderd namelijk vaak, terwijl zolang je blijft betalen je relatief veilig blijft staan in Adwords.

Dat sluit elkaar natuurlijk niet uit. Regel zou moeten zijn om nooit meer dan 50% van je verkeer uit 1 bron te halen, want wat als die weg valt?

Ik dwaal echter af. Je les is heel goed en duidelijk, focus en maak keuzes. Ik hoop alleen dat mensen het niet lezen als aansporing om enkel afscheid te nemen van Adwords. Dat kan, maar is naar mijn idee niet de boodschap van dit blog.

Hoi Liza,
Wat fijn om dit te lezen. Ik ben inmiddels iets meer dan 2 jaar bezig en groei mondjesmaat. Ik realiseer me dat ik meer ‘moet’ gaan investeren in marketing, maar ja, waar dan. Google Adwords stond nog op mijn lijstje om te gaan onderzoeken, maar alleen al van het idee word ik inderdaad al zenuwachtig. En markten zijn inderdaad erg leuk, maar de return on investment (met name tijd) is zeer wisselend. Ik ga in elk geval met je tips aan de slag en schuif Adwords nog heeeel even voor me uit:-) Dankjewel Liza!
Fijne dag,
Linda (www.EKOdePEKO.nl, bio + eerlijke kinderkleding)

Ik denk dat de les moet zijn om dingen niet half te doen, maar je focus moet houden. Zelf vind ik Google Adwords wel erg belangrijk voor webwinkels, maar alleen als je dit ook goed doet en geheel optimaliseert. Een stuk kennis opbouwen is daarbij belangrijk.

In jouw geval zou dat kunnen inhouden om met een laag budget te adverteren op erg specifieke woorden, denk dan aan “fairtrade kinderkleding” of “biologische kinderkleding”. Laat die niet uit komen op je voorpagina, maar op specifieke landingspagina’s die ingaan op het specifieke zoekwoord. Begin gewoon met een paar tientjes per maand en zie het primair als leergeld om jezelf bedreven te maken in Adwords.

Geen adwords? Ook prima, maar kijk dan wel naar een goede strategie om op een andere manier klanten te bereiken. Alleen NEE zeggen, maar nooit JA is namelijk ook geen oplossing 😉 .

Overigens denk ik dat je in de header van je webwinkel nog eens extra mag laten terug komen dat je producten fairtrade en biologisch zijn. Dat wordt naar mijn idee voor nieuwe bezoekers nog niet direct duidelijk.

Succes!

Hai Linda,

Dank voor je enthousiaste reactie.

Ga inderdaad lekker aan de slag met een strategie. Bepaal je knelpunten, oplossingen en doelen. Zoek hier hulp bij en ga ervoor.. ik weet zeker dat het je lukt. Met of zonder Adwords…

Hartelijke groet, Liza