- Home
- Blog
- Branche nieuws
- Oneerlijke concurrentie van Chinese webshops wordt aangepakt
Oneerlijke concurrentie van Chinese webshops wordt aangepakt
Waarom zijn Chinese webshops zo goedkoop?
De Nederlandse consument plaatst massaal bestellingen bij Chinese webwinkels en deze markt neemt alleen maar toe. In 2018 gaven Nederlanders bijna 273 miljoen euro uit bij deze online shops, dat is bijna een derde van alle crossborder bestedingen in dat jaar. De lage prijzen zijn daarbij de doorslaggevende factor. Hoe kan het eigenlijk dat Chinese webshops zo goedkoop kunnen verzenden? Dat heeft twee redenen.1. De internationale afspraken zijn in het voordeel van China
In 1874 werd de Wereldpostunie opgericht. Het doel was om wereldwijd postverkeer te promoten. Pakketjes tot twee kilo kunnen door deze afspraken tegen een gereduceerd tarief naar het buitenland worden verstuurd. De ondernemer betaalt in China voor zijn pakket, maar hoeft in Nederland niet het gehele bedrag te betalen. De gedachte erachter was dat we elkaar ongeveer evenveel post stuurden en de kosten tegen elkaar weg konden strepen.
Inmiddels gaat dit niet meer op:
China verstuurt zo veel pakketten
, dat zij er het meeste voordeel uithalen. Stel, jij wil een pakket van één kilo versturen naar China. Bij PostNL kost verzenden zo’n 24 euro, terwijl er andersom maar enkele dollars betaald hoeft te worden voor hetzelfde pakket. De tarieven in China liggen zo laag, dat zij zelfs goedkoper naar Nederland kunnen verzenden dan Nederlandse webwinkels in hun eigen land. Oneerlijk, maar waar.