Regels voor webshops: een Top 5
"
Cart
" (
CC BY 2.0
) by
Brad Montgomery
- Shoppers vs. webshoppers, wat is het verschil?
- Wat moet ik allemaal op de website vermelden?
- Hoeveel moet ik vertellen over wat ik verkoop?
- Hoe moet ik omgaan met de cookies die ik gebruik? En klantgegevens?
- Algemene voorwaarden; hoe werkt het precies en moet ik ze ook gebruiken?
Shoppers vs. webshoppers, wat is het verschil?
Naast het feit dat webshoppers achter hun computer zitten en shoppers bij een winkelier binnenkomen, zijn er ook allerlei verschillen in regels. Zo zorgt de Wet Verkoop op Afstand ervoor dat online consumenten beter beschermd worden. Een voorbeeld hiervan is de wettelijk verplichte ‘bedenktijd’. Deze bedenktijd zorgt ervoor dat een klant zijn gekochte product terug mag sturen, zonder daarbij te vertellen waarom. De minimale bedenktijd die je klant moet krijgen is veertien dagen . Binnen deze twee weken mag de klant het product aanmelden voor het retourneren (bedenktijd). Voor het daadwerkelijk retourneren heeft de klant vervolgens nogmaals 14 dagen. Je klant hoeft geen reden te geven en zelfs als de verpakking geopend is geweest, moet je de aankoopprijs ‘gewoon’ terugstorten.Wat moet ik allemaal op de website vermelden?
Om deze vraag te beantwoorden, is een checklist het meest overzichtelijk. Vinden wij.- Naam, adres en telefoonnummer,
- E-mailadres,
- KvK- en btw-nummer,
- Belangrijkste kenmerken van je product(en),
- De bedenktijd, de kosten van levering en de manier van betalen,
- Algemene voorwaarden .
Hoeveel moet ik vertellen over wat ik verkoop?
Omdat klanten het product wat ze kopen niet ‘even kunnen vastpakken’, is het heel belangrijk dat ze weten wat ze kopen. Het is ook belangrijk om klanten goed te laten weten hoe de koop in z’n werk gaat. Natuurlijk moet je duidelijk de prijs melden. Maar wat nog meer?- Wat bezorging van het product kost.
- Hoe je bezorgt of laat bezorgen.
- Op welke manieren je klant kan afrekenen.
Hoe moet ik omgaan met cookies die ik gebruik? En wat doe ik met klantgegevens?
Kort door de bocht hebben veel webshophouders te maken met drie soorten cookies. Dit zijn functionele, analytische en tracking cookies. Bij elk van deze cookies komen andere regels kijken.- Functionele cookies zorgen voor een goed werkende website. Je e-winkelmandje werkt alleen met functionele cookies, bijvoorbeeld.
- Analytische cookies geven je een inzicht in hoe ‘goed’ je website werkt. Je meet er bijvoorbeeld de effectiviteit van advertenties mee.
- Tracking cookies laten je zien welke bezoekers er op je pagina’s zitten.