Verhoog de waarde van je webshop
Het risicoprofiel van de onderneming verlagen
Niet alleen de mate waarin je afhankelijk bent van anderen heeft invloed op de waarde, ook het risicoprofiel, de (niche)markt waarin je opereert en de behaalde resultaten hebben invloed. Heb je bijvoorbeeld specifieke kennis over de markt of over jouw assortiment, dan kan dit zeer bepalend zijn voor de bedrijfswaardering. Dit is in het bijzonder het geval wanneer deze kennis lastig over te dragen is (negatief) of bepaalde producten uitsluitend via jouw webshop worden verkocht (positief). In de meeste gevallen is het goed om in een nichemarkt te opereren. Webwinkeliers die een generiek assortiment verkopen, hebben het over het algemeen moeilijker om hun hoofd boven water te houden dan webshopeigenaren die een specifiek aanbod hebben. Bij voorkeur ondersteund door een eigen merk. Ben je werkzaam in een niche die het moeilijk maakt voor nieuwe toetreders, bijvoorbeeld vanwege exclusieve dealerships of importrechten, maar ben jij al een gevestigde speler? Dan is dit erg goed voor je concurrentiepositie en daarmee dus positief voor de webshopwaarde.Concurrentievoordelen benutten
Het bezit van concurrentievoordelen zoals een trouw klantenbestand en gevestigde eigen merken, dragen bij aan een lager risicoprofiel en daarmee aan een hogere waardering. Hoewel er vaak wordt gezegd dat behaalde resultaten geen garanties bieden voor de toekomst, hebben ze wel degelijk impact op de bedrijfswaardering. Heb je een webshop met een stabiele omzet over een langere periode? Dan wordt dit als minder risicovol gezien dan wanneer je inspringt op een hype en binnen korte tijd een extreem hoge omzet genereert met bijvoorbeeld fidgetspinners. Tot slot is de aanwezigheid (of afwezigheid) van grote marktplaatsen in jouw (niche)markt een factor. Als jouw assortiment ook verkrijgbaar is bij grote spelers als Bol.com en Amazon, dan zal dit logischerwijs niet goed zijn voor je concurrentiepositie en bedrijfswaardering. Kortom; hoe minder afhankelijk je bent van de grillen van anderen, hoe positiever dit is voor de waarde van je webshop.