Waarom ben jij ondernemer geworden?
De eerste stap: Wat is je ondernemersmotief?
Het ondernemersmotief is een goede graadmeter om het zakelijke succes in te schatten. Bijna iedereen kent inmiddels wel de befaamde TED-talk ' start with why ' van Simon Sinek. In de presentatie van Simon wordt een denkmodel geschetst welke uit gaat van drie niveau's, namelijk dat van 'datgene wat je doet', 'hoe je het doet' en vervolgens 'waarom je het doet'. Volgens Simon wordt vooral het laatste niveau onderbelicht, terwijl dit vaak de meetpaal is voor het zakelijke succes. Het antwoord op deze vraag kan bij tijd en wijle veranderen, waardoor het belangrijk is om deze vraag regelmatig aan jezelf te stellen.
Toen ik als ondernemer begon, ik was 21 en vooral als illustrator actief, ging ik vooral uit van de gedachtegang dat het ondernemerschap veel vrijheid/flexibiliteit zou opleveren. Het idee van zelf de zaken regelen en vooral ook het 'hoe, wanneer en waarom' sprak mij ontzettend aan. Ik merk echter regelmatig dat ondernemers niet verder komen dan 'financieel gewin'. Dat is naar mijn idee net zo'n slechte ondernemersmotief als het ondernemerschap beginnen voor de status. Alhoewel bedrijven en scholen slim inspelen op deze ondernemersmotief is de realiteit immers veel minder mooi. Ondernemerschap is hard werken en het grootste gedeelte van de mensen die zich er aan wagen lukt het niet om er een succes van te maken. Kijken we als voorbeeld naar het jaar 2015 dan zien we de volgende cijfers van het centraal bureau van de statistiek terug:
163.000 nieuw ingeschreven ondernemingen
99.860 uitgeschreven ondernemingen
Dat zijn harde getallen. Het laat daarbij zien dat het ondernemerschap een rauw vak is. Het is niet alleen een kwestie van 'doen', maar vooral een kwestie van 'blijven doen'. De kernkwaliteit 'doorzettingsvermogen' maakt onderscheidt in de de slagende en niet slagende ondernemer. Het is het vermogen om door te gaan waar anderen zouden stoppen.