Waarom de orderwaarde belangrijk is...
MC Donalds is een schoolvoorbeeld van Up- en Cross-selling. Wilt u daar drinken bij? Wilt u daar mayonaise bij? Wilt u een XL menu voor slechts €1,- extra? Allemaal voorbeelden van up- en cross-selling bij MC Donalds.[/caption]
Gratis verzendkosten vanaf
Veel webwinkels hanteren vaak uit praktische overwegingen al gratis verzendkosten vanaf een bepaald bedrag. Ook dit kan wanneer juist gebruikt echter een marketing instrument zijn. De zaak is om het bedrag van gratis verzending goed te kiezen. Kopen veel bezoekers bij u voor €50,-, dan is het zaak om deze gratis voet niet op €50,- te zetten, maar bijvoorbeeld op €55,-. In uw winkelwagen kunt u dan aangeven "koop voor slechts €5,- extra en de verzending is gratis". Groot kans dat de klant liever een product van €10,- in de winkelwagen stopt dan €5,- te betalen voor verzending.
Conclusie
Bovenstaande zijn slechts enkel trucs om meer te verkopen aan dezelfde klanten. Vaak is hier bij kleine webwinkels te weinig aandacht voor. Aan uw huidige klanten meer verkopen is vaak makkelijker dan extra klanten aantrekken. Tevens is het voor de concurrentiepositie van uw webwinkel in de toekomst erg belangrijk. Kortom, wat ga jij doen om jouw orderwaarde te verhogen?