CondoomEnzo: niet zomaar een erotische webshop

webshop condoomenzo

CondoomEnzo is niet je gemiddelde erotische webshop. Jesper, eigenaar van de webshop, zet zich daarnaast in voor de LGBT-community en geeft onder andere seksuele voorlichtingen op basisscholen. Met zijn informatieve website en virtuele assistent Condo (ja, ja een pratend condoompje), wil hij zijn klant op de beste manier voorzien van alle behoeften op het gebied van spanning en ontspanning. Je leest zijn verhaal in dit blogbericht!

Hoe kwam je erbij om een erotische webshop te beginnen?

Zelf ben ik op jonge leeftijd uit de kast gekomen, ik kreeg dan al gauw een vriendje. In die tijd ging ik veel om met oudere (ervaren) mensen, die openlijk over seks, fantasieën, soa’s en fetisjen praatten. Gezien dit voor mij nog een onbekend wereldje was, vond ik deze onderwerpen erg vreemd en raar, maar tevens ook interessant. Toen ik zelf eenmaal seksueel actief werd en het een en ander online bestelde, was ik altijd bang dat mijn ouders de binnenkomende pakketjes zouden ontdekken. Momenteel zijn er wel honderden erotische webshops met een zeer simpel design: afbeelding, prijs, winkelmandje. Dit kon anders vond ik! Met die reden besloot ik drie jaar geleden CondoomEnzo op te richten.

Jij gaat nog een stapje verder dan andere erotische webshops, enlighten us!

First things first: een webshop moet uiteraard duidelijke informatie over de producten hebben. Daarnaast vind ik het belangrijk om aan de klant te vertellen hoe en wanneer je een product moet gebruiken (en wanneer juist niet!). Ik vind dat klanten, ongeacht welke leeftijd, moeten kunnen browsen naar erotische artikelen zonder geconfronteerd te worden met pikante foto’s. Dat is dan ook de reden waarom ik Condo, de virtuele assistent, heb verzonnen. Verder vind ik contact belangrijk, daarom kunnen klanten via Whatsapp met mij op een laagdrempelige manier contact opnemen.

Wat mij opvalt is dat door de vriendelijke uitstraling van mijn webshop, mensen mij vragen durven te stellen over seksualiteit en soa’s. Iets waar CondoomEnzo echt voor staat!

Condo, je virtuele assistent, heeft mijn aandacht getrokken. Vertel, hoe kwam je daar op?

Afhankelijk van je leeftijd, herinner je je wellicht nog wel het beroemde paperclipje van Word. De virtuele assistent van Word begeleidde je door het hele programma heen. Ik vond dit idee zo geniaal, dat ik heb besloten om een soortgelijk hulpje in mijn eigen webshop te verwerken. Zo werd Condo geboren en Condo is overal! Mijn virtuele assistent legt bijvoorbeeld uit hoe je accountpagina in elkaar steekt en kun je hem heel gemakkelijk vragen stellen. Het condoompje ziet er vriendelijk uit, waardoor de webshop ook wat laagdrempeliger wordt. Door geen extreme afbeeldingen te gebruiken, als een vrouw met een zweep, voorkom je dat je jongere klanten afschrikt.

condo van condoomenzo
Condo; de virtuele assistent van Condoomenzo.

CondoomEnzo is voor jou niet zomaar een webshop, wat is jouw doel achter het runnen van deze webshop?

Mijn doel is dat de webshop een online platform wordt met veel informatie over seksualiteit, liefde, lifestyle en alles wat daarbij komt kijken. Dat hoop ik te bereiken door ons enorme aanbod aan content en de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier contact op te nemen. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk om iedere week een nieuwe blogpost te maken. Dit kan gaan over welk soort glijmiddel je wanneer moet gebruiken of bijvoorbeeld een interview met pornoactrice Kim Holland. De ideale klant zie ik als iemand die op de webshop komt vanwege een blogbericht, vervolgens wordt geprikkeld door datgene wat de klant leest, daarna surft naar de producten en ten slotte een bestelling plaatst. Hoewel we uiteraard een commercieel bedrijf zijn, vind ik het belangrijker dat de klanten weten waar ze iets kopen, waarom ze het kopen en hoe ze het moeten gebruiken.

In kader van discretie van je producten en orders en interactie met je doelgroep via social media, hoe pak jij dat aan?

Als je mijn Instagram bekijkt, vind ik het vooral belangrijk om seksualiteit te combineren met een gezonde laag humor. Mijn social mediakanalen gebruik ik dus alleen voor informatie over seks, blogposts en afbeeldingen met humor met een knipoog. Dit doe ik eigenlijk omdat ik de taboe rondom seks met alles wat ik doe wil doorbreken. Seks is iets wat iedereen heeft vanaf bepaalde leeftijd, dit is niets om je voor te schamen. Hetgeen waar mensen zich vaak voor schamen zijn bijvoorbeeld erectieproblemen, vaginale droogte of sneller klaarkomen dan je eigenlijk zou willen. Maar dit is iets waar veel mannen en vrouwen “last” van hebben. Ook daarom is dit iets om je niet voor te schamen. Je bestelt bij CondoomEnzo volledig anoniem, het geld gaat naar een derde rekening toe, waardoor niemand ziet wat en waar je besteld hebt. Lekker anoniem dus!

Daarnaast vind ik de nazorg ook erg belangrijk en probeer ik op veel reviews te reageren. Ook negatieve reviews horen hierbij, hier kun je zelf alleen maar van leren. Mijn ervaring leert dat je er dan vaak met de klant zelf wel uitkomt. Wat ik persoonlijk erg grappig vind, is dat ik weleens prankcall’s krijg van jongere mensen. Daaruit blijkt dan toch dat ik een andere doelgroep aantrek dan de gemiddelde webshop. Afgelopen week had ik een jonger iemand aan de telefoon, die vertelde me (terwijl ik gegiechel op de achtergrond hoorde) dat het condoom gescheurd was. Dit soort gegiechel maak je ook mee tijdens seksuele voorlichtingen op basisscholen. Daar moet je hoe dan ook serieus op in gaan! Het is belangrijk om jongeren te informeren over seksualiteit, ze zijn er vaak eerder bij dan je denkt. Uiteindelijk vroeg ik wat ik voor de beste jongen kon doen. Hij vroeg me om zijn kind te adopteren, dat is toch hilarisch! Althans, ik kon er wel om lachen. Het is jammer dat die direct ophing, anders had ik hem graag een doosje condooms gratis toegestuurd zodat het de volgende keer niet weer zal gebeuren.

Welke producten lopen storm en welke wat minder? Merk je verschil in aankoop met bepaalde feestdagen?

Uiteraard zijn dit condooms. Wel moet ik zeggen dat de vibrators en dildo’s daar vlak achteraan zitten. Ik heb er ook bewust voor gekozen om de dildo’s en vibrators niet toe te wijzen aan man of vrouw. Persoonlijk vind ik dat discriminerend. Wie heeft bepaald dat een vibrator alleen voor een vrouw is? Nu tijdens de coronacrisis merk ik echt wel een groei in omzet. Dat komt mede doordat men op seksueel gebied niet goed wist wat nog wel en niet mocht tijdens corona. Mensen zitten meer thuis en gaan “vaker met zichzelf aan de slag”. Daarnaast zijn de decembermaanden echt booming, dan is het niet bij te houden. Het is ook net waar je zelf een beetje op inspeelt. Komt er bijvoorbeeld een film van Fifty Shades op TV en je speelt hierop in met advertenties, dan merk je direct een groei in deze categorie.

Je zet je tevens in voor genderneutraliteit en de LGBT-community, kun je daar wat meer over vertellen?

In het verleden heb ik mij op verschillende manieren ingezet om genderidentiteit en seksualiteit aan het licht te brengen. Zo heb ik veel vrijwilligerswerk gedaan, denk bijvoorbeeld aan seksuele voorlichtingen op basisscholen geven en Coming-Out dagen en LGBT kampen organiseren. Super gaaf en gewaardeerd werk vond ik dat. Nu doe ik dat via aXXYpt! Het doel is om aandacht te vragen voor verschillende genderidentiteiten en de taboe rondom seksualiteit in het algemeen te doorbreken. Op dit moment zit aXXYpt nog gedeeltelijk in de pen. Gezien het accepteren van alle genderidentiteiten nog niet vanzelfsprekend is en dus discriminatie helaas nog overal voorkomt, wil ik mij de komende tijd meer voor aXXYpt gaan inzetten. Hoewel we soms denken dat we er in Nederland al zijn, hebben we in mijn ogen nog een lange weg te gaan!

Heb je een gouden tip of advies voor je medewebwinkelier die erotische producten verkopen?

Ik heb eigenlijk maar 1 gouden tip; stop met 40% marge op de producten te gooien! Het is leuk als mensen dat kopen voor je commerciële belang, maar ik denk dat het belangrijk is dat je de mensen voorziet van duidelijke informatie over de producten. Zet net een stapje extra of geef eens iets gratis weg. We weten allemaal dat dat prima kan met die marge. Als mensen bij mijn condooms bestellen zonder glijmiddel, doe ik er graag een sample glijmiddel bij met een persoonlijk kaartje. Je merkt dat mensen dat erg waarderen en daardoor sneller terugkomen. Kortom; Stop met de grote marges op de producten te gooien, informeer de consument goed over wat die koopt en besteed hier aandacht aan. Mocht je het idee hebben dat een product niet hetgeen is wat de consument zoekt, adviseer hem dan ook eerlijk het product niet te kopen en zoek samen naar een alternatief!

Psst: ook Jesper van CondoomEnzo heeft het manifest van de nieuwe badge ondertekend. Jij ook?

webshop Condoomenzo
Badge “Hart voor de zaak” van Condoomenzo.