De voor en nadelen van livechat; echte mensen, echte klantenservice -
Eén van de medewerkers op de livechat van Stichting WebwinkelKeur.[/caption]
Een nadeel is dan ook dat de vragen het best
direct beantwoord
kunnen worden. Wanneer er bijvoorbeeld een mail binnenkomt dan kan dit achter de schermen aan de juiste persoon geassigned worden. Dit kan niet met de chat zonder erg inefficiënte werkdagen te krijgen ('het telkens moeten storen van een ander'). Vanuit onze filosofie van persoonlijke contact is het dan ook logisch om te zeggen dat onze kennis in bepaalde aspecten gelimiteerd is. Wanneer dit het geval is dan vragen we de betreffende dan ook vriendelijk een mail te sturen naar een collega die er wel meer weet van heeft. Een voorbeeld hiervan kan bijvoorbeeld een zeer specifieke technische vraag zijn over één van onze beschikbare modules.
Samengevat zijn de voordelen:
- Meerwaarde voor de klanten
- Persoonlijke contact, dus er kan sneller een band opgebouwd worden met de klant
- Snel antwoord voor klanten
- Input van bezoekers van grote waarde
- Livechat kost meer tijd dan het antwoorden per e-mail
- Vragen moeten direct beantwoorden worden, tijd hierdoor minder efficiënt in te delen
Stel trigger in om pro-actief contact te zoeken met bezoekers[/caption]
Resultaten meten
Gebruik je livechat als verkoopinstrument? Dan kun je heel eenvoudig het rendement inzichtelijk maken binnen Google Analytics. Zo kun je binnen Google Analytics zien hoeveel procent van de bezoekers die je hebt geholpen met livechat tot een verkoop zijn overgegaan. Op die manier maak je het rendement van livechat goed inzichtelijk.
[caption id="attachment_1503" align="aligncenter" width="600"]
Meet eenvoudig binnen Google Analytics of livechat voor rendement zorgt[/caption]
Wat zijn jouw ervaringen met livechat op de webwinkel?
We hebben zojuist onze ervaringen medegedeeld over livechat. Natuurlijk zijn we ook zeer benieuwd naar jouw ervaringen ermee. Heb jij andere ervaringen opgedaan? Bijvoorbeeld dat het veel tijd kost om livechat goed uit te voeren? Wij zijn zeer benieuwd en vernemen dan ook graag jouw ervaringen.