Skip to content

Blog

Duurzame verpakkingen voor e-commerce in Europa

Duurzame verpakkingen voor e-commerce in Europa

1079
0
0

Als verkoper verstuur je vast iedere bestelling in een verpakking. Niet iedereen is er misschien van op de hoogte, maar er is Europese wetgeving voor de recycling van productverpakkingen. Op korte termijn zal de handhaving op deze wetgeving met name in Duitsland en Frankrijk strenger worden. Het niet naleven van de verpakkingswetgeving kan leiden tot hoge boetes. Daarom informeer ik je graag hierover in dit blog. 

Uitvoering verschilt per land

De EU heeft in 1994 besloten dat iedere lidstaat moet zorgen dat verpakkingsmateriaal zo veel mogelijkverpakkingen gerecycled wordt. In 2025 moeten EU-landen 65% van de verpakkingen recyclen.

Ieder land heeft een eigen manier gekozen om deze wet te handhaven. In Nederland gaan we er vrij gemakkelijk mee om en hoef je als bedrijf pas vanaf 50.000 KG aan verpakkingsafval je te registreren. In Duitsland en Frankrijk is dit een heel ander verhaal. Vanaf de eerste gram verpakkingsmateriaal die je als bedrijf op de markt brengt, ben je verplicht om te zorgen voor recycling. Het gaat natuurlijk wat ver om zelf bij te houden of al je klanten de verpakking wel hergebruiken.

Om die reden hebben Duitsland en Frankrijk een systeem bedacht waarbij afvalbeheerders een hoeveelheid afval recyclen die overeenkomt met de aantallen die je op de markt hebt gebracht. Dat betekent dat je ieder jaar moet aangeven hoeveel en welk type verpakkingen gebruikt zijn. In Frankrijk is registratie verplicht, maar hoef je pas exacte aantallen te geven vanaf 10.000 producten. In Duitsland geef je dit aan vanaf het eerste verkochte product aan een Duitse klant. 

Praktijkvoorbeeld met een berekening

Voor ieder product dat naar Duitsland gaat moet je dus bijhouden hoeveel en welke verpakkingsmaterialen hieromheen zitten. Verkoop je bijvoorbeeld slaapzakken, dan zit om een nieuwe slaapzak vaak plastic. Hier gaat een kartonnen doos omheen wanneer je het opstuurt naar de klant. Die plastic zak weegt 5 gram en de kartonnen doos 120 gram.

Je hoeft niet bij iedere slaapzak opnieuw de verpakking te wegen. Je kunt namelijk al een accurate schatting maken op basis van deze cijfers. Stel je verkoopt 20.000 slaapzakken aan Duitse klanten, dan betekent dat 100 KG plastic en 2400 KG karton. Dit geef je aan bij de afvalbeheerder en in het landelijke register. In Duitsland doe je dit bij LUCID en een willekeurige afvalbeheerder en in Frankrijk bij een centraal register zoals CITEO. Op basis van de aangegeven cijfers betaal je vervolgens een vergoeding om ervoor te zorgen dat de verpakkingen gerecycled worden.

The Green Dot en de Triman 

In Frankrijk is het niet alleen verplicht om je direct te registreren bverpakkingenverpakkingenij een centraal register, maar moet je ook op iedere verpakking de Triman laten drukken. De Triman is een gratis te downloaden symbool dat aantoont dat de verpakking recyclebaar is. Hierdoor weten je Franse klanten dat ze de plastic verpakking bijvoorbeeld moeten scheiden. Hetzelfde geldt voor The Green Dot in Spanje en Cyprus. In deze landen is het verplicht om (tegen betaling) lid te worden van The Green Dot.

Overzicht per land

We hebben een overzicht gemaakt van de meest voorkomende EU-landen waarin verkocht wordt en de daar geldende verpakkingsregels. 

Land Vanaf hoeveel verpakkingsmateriaal verplicht te registreren Naam van het register Verplichtingen op producten?  Maximale boete
Duitsland 0 gram LUCID Nee €200.000
België 300 kg IVC Nee €2.000.000
Frankrijk 0 gram CITEO Ja, Triman op verpakkingen €100,000
Spanje 0 gram ECOEMBES Ja, Green Dot Geen maximum
Nederland 50.000 kg OPEN Nee Geen maximum
Verenigd Koninkrijk 50.000 kg NPWD Nee Geen maximum
Polen 0 gram BDO Ja, BDO-nummer op facturen €220.000
Litouwen 0 gram PPWIS Nee Geen maximum
Griekenland 0 gram EMPA Nee Geen boetes voor MKB’ers

Vragen over de verpakkingswetgeving in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk? Schroom dan niet om contact op te nemen met Amazonsellers.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

 

Reacties

Geen reacties gevonden.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *