E-mailhandtekening: onderscheid jezelf

onderscheid e-mailhandtekening

Een krabbeltje onder je mail, iedereen doet het en iedereen pakt het weer anders aan. Een krabbel van een paar woorden, tot hele zinnen met afbeeldingen. Van “Aju!” “De vriendelijke groeten”, of toch: “Met hartelijke groet”. Met of juist zonder afbeeldingen, kleurtjes en linkjes. Je kunt het zo gek niet bedenken met een e-mailhandtekening. Benut deze kans en onderscheid jezelf!

Maak je e-mailhandtekening persoonlijk

Het is een pre om je e-mailhandtekening persoonlijk te maken. Een formele groet zonder een linkje of afbeelding wekt de indruk op dat een klant praat met een bot. Je wilt dat een klant zich speciaal voelt; dat zorgt voor klantenbinding. Dit doet je imago ten goede en zal de klant waarschijnlijk vaker bij je bestellen.

Gebruik je huisstijl

Met afbeeldingen maak je je handtekening al gauw interessanter. Richt je handtekening design op de huisstijl van je bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld je logo plaatsen, wat weer voor brandawareness kan zorgen. De klant ziet op één oogopslag met wie hij of zij te maken heeft. Houd je kleurenpalet wel beperkt. Alle kleuren van de regenboog leidt af en zal daardoor niet het gewenste resultaat opleveren.

Plaats een portretfoto

Zoals hierboven al staat vermeld vinden klanten het fijner als het contact persoonlijker is. Met een portretfoto van jezelf maak je het mailcontact al gauw persoonlijker. Een klant kan hierdoor een gezicht koppelen aan het bericht, waardoor het contact prettiger wordt ervaren. Zie mijn voorbeeld hieronder:

handtekening sibel soykan webwinkelkeur

Voeg social media toe

Een goed middel om meer verkeer naar je social media te genereren is het toevoegen van social media icoontjes aan je handtekening. Een voorbeeld daarvan zou zijn: Volg ons op Facebook! Waarin je een Facebookicoontje linkt naar je Facebookpagina. Vier icoontjes voor social media is ongeveer het maximum. Anders wordt het als te druk ervaren en gaat je doel van meer verkeer genereren juist verloren.

Combinatie tekst en afbeeldingen

Als je gebruik maakt van afbeeldingen, houd dan rekening met het feit dat sommige mailberichten zonder afbeeldingen worden weergegeven. In de zogenoemde HTML-vorm. Plaats daarom altijd in plain text nogmaals een groet en je naam, zodat degene weet met wie hij of zij praat. Laat ik voor nu mijn voorbeeld gebruiken. Daarin staat mijn naam, functie en slogan van ons keurmerk. Boven deze afbeelding schrijf ik in tekst ‘Met vriendelijke groet, Sibel Soykan’. Op die manier zien mensen, waar de mail in HTML wordt weergegeven, nog steeds de belangrijkste informatie. De slogan en functietitel zijn iets minder belangrijk. Het wordt overigens ook te druk en slordig als je veel informatie herhaalt in tekst.

Onderscheid jezelf, maar maak het niet te bont

Hoewel je alle kanten kunt opgaan moet je het ook niet te gek maken. Je kunt een e-mailhandtekening zo gek maken als je wilt, maar kijk wel uit dat je het niet te bont maakt. Een drukke handtekening met veel tekst oogt nou eenmaal rommelig. Hierdoor zullen mensen juist niet naar je handtekening (willen) kijken, laat staan klikken op één van de links die je wellicht ertussen hebt geplaatst om meer verkeer te genereren. Probeer het te beperken tot de meest belangrijke elementen, als: een groet, je naam, functietitel, logo, telefoonnummer en social media. Het doel is om in het kort zo duidelijk, persoonlijk en pakkend mogelijk te zijn. Maak gebruik van witregels, uitlijningen en symmetrie voor een zo net mogelijk resultaat. Succes!