Ondernemer in beeld: JKC Media

Deze keer bekijken we in de rubriek “Webwinkel in beeld” niet perse een webwinkel, maar een dienstverlenende partij. We hebben een interview met Justin de jonge oprichter van JKC Media, een bedrijf opgezet door de 15 jarige Justin van Dongen.

JKC Media ontwerpt en ontwikkelt allerlei promotionele uitingen, zoals websites en huisstijlen. Hoe is het idee hiervoor ontstaan?

Op mijn twaalfde begon mijn interesse voor grafisch ontwerp. Ik begon hiermee te experimenten (bijvoorbeeld door het maken van logo’s en banners) en leerde veel van video’s op YouTube, blogs en voorbeelden van andere ontwerpers. Op mijn veertiende startte ik met het maken van websites. Net zoals bij het grafisch ontwerpen ging ik gewoon op zoek naar uitleg ‘hoe alles werkt’en daarna was het een kwestie van veel oefenen en uitproberen en mijn best doen om steeds beter te worden. Later heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Wanneer is het bedrijf JKC Media opgericht?

Ik ben begonnen met JKC Media op 22 maart 2017.

Justin bij de inschrijving bij de kamer van koophandel

Wat onderscheidt je van andere ondernemers die zich richten op het ontwerpen en ontwikkelen van media uitingen?

Wat ik vaak hoor van klanten is de ondersteuning die zij ontvangen als erg goed ervaren. Wat je vaak ziet bij de meeste andere ondernemers/bedrijven in deze branche is dat ze voor de kleinste dingen al extra geld vragen. Ik vind dat overbodig. Als je een dienst verleent aan een klant dan vind ik dat je daarbij snel klaar moet staan voor vragen, ondersteuning en het oplossen van problemen. Daarnaast houd ik niet van ‘addertjes onder het gras’. Zo zijn al mijn prijzen inclusief BTW en vraag ik geen extra bedragen voor ondersteuning of kleine wijzigingen.

Met 15 jaar val je onder de noemer ‘jong talent’. Zat het creatieve altijd al in je?

Niet altijd, het is begonnen op mijn 12e. Ik weet niet goed waar mijn interesse precies vandaan komt.

Na een dag hard werken, hoe ziet je avond als ondernemer er uit?

Meestal door rustig aan te doen. Bijvoorbeeld het kijken van een serie of film op Netflix/YouTube. Soms ga ik gewoon verder met werken en mezelf verder ontwikkelen.

Wat zijn de voor-en-nadelen van je leeftijd bij het ondernemen?

De grote voordelen zijn dat ik geen grote kosten hoef te maken. Ik hoef bijvoorbeeld nog geen huis te betalen of boodschappen te doen. Het grote nadeel is dat de meeste andere bedrijven geen zaken willen doen met je vanwege je leeftijd. Omdat ik minderjarig ben ik officieel ‘handelsonbekwaam’. Gelukkig zijn er ook voldoende bedrijven die wel zaken met me willen doen. Of bijvoorbeeld puur om een handtekening van mijn ouders vragen wanneer ze een overeenkomst met me willen aangaan (bijvoorbeeld bij het inschrijven in het KVK register).

Justin werkt met passie en creativiteit aan uw project

Hoe loopt het proces wanneer een klant bijvoorbeeld een website door je wil laten ontwerpen?

Meestal neemt de (potentiële) klant contact met mij op door te bellen of door een offerte aan te vragen via mijn website. Vanaf dat moment maak ik een afspraak om met de klant te bespreken wat de eisen en wensen zijn. Anders gezegd, meedenken met de klant en een passende oplossing bieden. Wanneer de eisen en wensen zijn besproken begin ik met het ontwerpen van een concept. De klant kan altijd zien hoever het proces is van een website door deze live te zetten op een testserver of ontwerpen te sturen via WhatsApp of e-mail.

Doe je alles zelf of werk je ook samen met andere ondernemers?

Ik doe alles zelf omdat ik qua hoeveelheid aan opdrachten nog niets hoef af te staan. Daarnaast vind ik het ook fijn om alles in eigen beheer te houden.

Wat voor tips geef je aan ondernemers die aan een webwinkel willen beginnen? Wat zijn de ins en outs van design op dit gebied?

Zorg voor een moderne layout van je website. Tot in de kleinste details (zoals bijvoorbeeld de icoontjes op de website) moet duidelijk zijn wat alles betekend. Zorg er ook voor dat de complete webshop aansluit bij de huisstijl van je organisatie. Dit zijn zaken waar je normaal (in de praktijk) een webshop ontwikkelaar voor nodig bent.

Daarnaast is het handig om phising tegen te gaan door verschillende varianten te registreren van je domeinnaam. Bijvoorbeeld wanneer uw webwinkel het domein schoenen-winkel heeft, dan is het ook verstandig om de domeinen schoenenwinkel.nl, schoenen-winkel.eu, etcetera te registreren. In het begin denk je misschien dat dit niet nodig is. Een domein kun je echter heel snel, eenvoudig en goedkoop registreren en je voorkomt er veel problemen mee door kwaadwillenden voor te zijn.

Waar je ook goed op moet letten is de ondersteuning bij je webshop. Klanten moeten je eenvoudig weten te bereiken, zorg er daarom minimaal voor dat er een telefoonnummer op je webshop vermeld wordt voor wanneer klanten vragen hebben over bijvoorbeeld een product op je webshop.