PhoneBucks: Succes in een concurrerende markt

Een voorbeeld van een CAT telefoon uit het assortiment van PhoneBucks.

Ons vorige interview was al weer een ruime 2 maand oud, kortom tijd om een winkelier in de schijnwerper te zetten in onze rubriek “webwinkel in beeld”. Dit keer spraken we met Joël Egberink van PhoneBucks.nl. Het lukte hem in een korte tijd succes te boeken in de markt van mobiele telefoons. Een markt met erg veel concurrentie.

Hoe is het idee voor PhoneBucks.nl ontstaan?
Ik ben sinds 2003 al actief bezig met mobiele telefonie. Ik begon bij een telefoonwinkel, Bell Mobility in Bornerbroek, en in 2007 ging ik daar weer weg om te werken bij het familiebedrijf van mijn vader. Daar kwam op een tragische manier een einde aan in 2011. In 2012 ben ik samen met mijn vader begonnen met autolease en de kriebel van mobiele telefoons bleef, dus heb ik het domein phonebucks.nl geregistreerd en vlak daarna liep ik iemand tegen het lijf die de website voor mij kon maken.

Wanneer is de webwinkel opgericht?
De webwinkel hebben we in maart 2013 gestart en vrijwel direct een WebwinkelKeur aangevraagd.

Waarom direct een keurmerk? En waarom heb je voor WebwinkelKeur gekozen?
Ik heb gekozen voor het WebwinkelKeur keurmerk vanwege de vele recensies die klanten kunnen neerzetten. Hier kunnen klanten elkaar op een onafhankelijke manier elkaar op de hoogte brengen van de ervaring die ze met PhoneBucks hebben opgedaan. Of het ze is bevallen en of ze het anderen ook aanraden. Kortom: meerwaarde ten top, aangezien alle andere keurmerken geen recensie systeem hebben ingebouwd en alleen instappen als er wat verkeerd gaat. WebwinkelKeur laat echt zien dat het pro-actief bezig is met het vergaren van informatie omtrent haar leden.

Joël Egberink in gesprek met een Sony medewerker op een beurs in Duitsland.
Joël Egberink in gesprek met een Sony medewerker op een beurs in Duitsland.

Er zijn al erg veel webwinkels waar je telefoons kan aanschaffen. Waarin onderscheidt deze webwinkel zich?
Dat zien wij ook. En het aantal blijft ook maar toenemen. Wij onderscheiden ons in diverse manieren. Service is één van de belangrijkste onderscheidingen, want we gaan heel erg ver om onze klanten tevreden te houden. Misschien wel te ver. Wij denken alleen wel altijd: als je een tevreden klant hebt, krijg je daar ook weer klanten door. Iets anders waar we ons in onderscheiden is de verscheidenheid van producten. We hebben naast alle veelvoorkomende merken ook unieke producten en ook hardware wat al een lange tijd van de markt is verdwenen.

Waren er valkuilen tijdens het opzetten van deze webwinkel?
Op zich moet je altijd goed opletten. Bijvoorbeeld bij het openen van een rekening bij de bank. Laat je goed informeren door andere ondernemers, want voor je het weet zit je vast aan dure maandelijkse lasten van verzekeringen die je nooit nodig zult hebben.

Wat is het meest meegevallen aan het runnen van een webwinkel?
De welwillendheid van de kopers. Zelf ben ik bijvoorbeeld erg terughoudend bij het aankopen via het internet, maar zie dat mensen soms 5 of 6 toestellen ineens kopen bij een, voor hun, onbekende webwinkel. Het doet mij dan wel weer heel erg goed dat mensen PhoneBucks betrouwbaar genoeg vinden om een dergelijke bestelling te plaatsen. Ook is het mooi om te zien dat het SEO-systeem (Search Engine Optimalisation) erg goed werkt waardoor we goed te vinden zijn in Google zonder dat we hier extra kosten voor hoeven te maken.

Op de webwinkel zien we CAT telefoons, wat zijn dit precies?
Cat telefoons zijn robuuste toestellen welke gemaakt zijn voor jong en oud. Zo heb je een divisie met smartphones (mid-range en high-end) welke de markt ‘verstevigen’ en featured phones, het ouderwetse model met numeriek toetsenbord zonder al te veel poespas. De toestellen zijn breed weg te zetten, want je hoeft niet perse in de bouw te werken of agrariër te zijn wanneer je met de Cat telefoons wilt bellen; het is een degelijk apparaat wat tegen een stootje kan.

Hoe is het ontstaan dat jullie de CAT telefoons verkopen? Jullie zijn daarmee redelijk uniek.
Uniek is het zeker. We kregen van een relatie de vraag of wij de telefoon konden krijgen. In plaats van het toestel te bestellen bij een andere webwinkel (in het buitenland) hebben we eens verder gekeken hoe we het toestel konden inkopen. We kwamen uit bij een distributeur (die nu helaas niet meer bestaat) welke ons kon helpen. We hebben de telefoon ingekocht en op onze website geplaatst. Deze werd direct opgenomen in het SEO-systeem en via Google kwam de ene na de andere opdracht binnen. Binnen 2 maanden stonden we bovenaan in Google en verkochten we makkelijk 20-30 toestellen per dag. We waren toen slechts 3 maanden geopend en wisten niet wat ons overkwam.

Een voorbeeld van een CAT telefoon uit het assortiment van PhoneBucks.

Doe je alles zelf binnen de webwinkel?
Het meeste doe ik zelf. Alleen besteed ik belangrijker dingen uit waar ik niet genoeg tijd voor zou hebben omdat ik me wil concentreren op het belangrijkste: het contactonderhoud met de klanten en aftersales. Als een klant contact opneemt met PhoneBucks is het belangrijk dat ze meteen de juiste persoon aan de lijn krijgen en niet continue doorverbonden moeten worden. Het debiteurenbeheer (niet betalende klanten) doet Drusilla (mijn vrouw) en daarna Twenthestad welke de langdurig openstaande facturen voor ons int. Gelukkig zijn ze hier nog nooit voor ingeschakeld. Het onderhoud aan de website besteed ik uit aan iBrandz Media welke de website ook heeft gebouwd voor ons.

Jullie leveren niet alleen aan Nederland. Is er veel aanvraag vanuit het buitenland?
Een grote markt van ons zit inderdaad in België. Via de website www.catphones.com staan we namelijk als officiële dealer van Cat telefoons en veel Belgische klanten weten de weg te vinden naar PhoneBucks. Zowel zakelijk als particulier. We zijn nu bezig om ook onze pijlers neer te zetten in Duitsland en andere Europese landen. Wel grappig om even te vermelden: Door de link op de website van Cat hebben we klanten in Chili, Zuid-Afrika en zelfs Mauritius.

Wat zijn de belangrijkste dingen die je anders zou doen bij het opstarten van je webwinkel met je huidige kennis?
Ik zou mij vooral gaan richten op de huidige relaties die ik heb. Zoveel mogelijk mensen op de hoogte brengen van de plannen die ik zou hebben en in welke markt. Aangezien het mobiele telefoons is zou iedereen die ik ken daarvoor benaderd kunnen worden. Ook zou ik meer research gedaan hebben bij het kopen van inpak materiaal – een kostenpost waar erg veel geld in gaat zitten bij het verzenden van producten, maar waar wellicht nog wel meer geld op bespaard kan worden.

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag er momenteel uit? Als dit full-time is, wanneer heb je dit besloten en waarom?
Op het moment ben ik ook bezig met autolease bij de Leasemakelaar. De klanten die we daar hebben benader ik ook om telefoonlease aan te bieden; een product van PhoneBucks welke perfect gecombineerd kan worden bij de Leasemakelaar. Mijn gemiddelde werkdag ziet er eigenlijk uit dat ik ca. 3 uur bezig ben met het inpakken van pakketten, 1 uur met het onderhouden van teksten en prijzen op de website en 4-5 uur ben ik dus aan het werk voor de Leasemakelaar (op de weg, etc).

Wat zijn je doelen voor de toekomst? Heb je ambitie om verder te groeien?
Ik zou het heel erg gaaf vinden om weer een fysieke winkel te openen. Een winkel welke modern is ingericht maar toch een huiselijke sfeer heeft. Meer dan alleen een winkel waar je spullen koopt; meer een service punt waar je het gevoel krijgt wanneer je weer vertrekt dat je een vriend erbij hebt gekregen die je graag helpt bij al je mobiele telecom ‘problemen’. Ook kijk ik naar de mogelijkheden om in de toekomst te kijken naar een franchise organisatie. Winkeliers die het belangrijk vinden om service te bieden en landelijk ondersteuning willen krijgen voor klanten door het hele land.

Heb je nog tips voor startende webwinkeliers?
Ik zou als tip willen meegeven om voorzichtig te zijn met de uitgaven. Geef geen geld uit dat je nog niet hebt. Als je geen geld hebt om een eigen webwinkel te starten: stel het dan uit totdat je het vanuit je eigen middelen kunt financieren. Straks heb je geen succes en zit je met een (hoge) schuld waar je jarenlang nog aan vast zit. Kijk ook vooral naar de kleine dingen waar je geld op kunt besparen, zoals verpakkingsmateriaal. Het is een kleine kostenpost als je steeds maar 20-30 doosjes ophaalt, maar reken het eens uit aan het einde van het jaar als je 30 toestellen per dag verkoopt en je eigenlijk 1 euro teveel betaald per verpakking. Pas ook op voor oplichters en mensen die je eigenlijk geen succes gunnen. Wees voorzichtig met het delen van je gegevens waar kostbare spullen liggen.

Als een klant je benadert om iets op te komen halen en je werkt vanuit huis of een klein kantoortje ergens anders waar weinig mensen zijn, spreek dan af bij een locatie waar veel mensen zijn, zoals bijvoorbeeld een hotel.