Verleid de klant met de juiste online betaalmethode!
Dat is een belangrijke vraag voor ondernemers die graag een succesvolle webshop draaien. En gelukkig is er in de loop der jaren veel informatie verzameld over het online betaalgedrag van consumenten; bijvoorbeeld via de eCommerce Payments Monitor. Dit rapport geeft inzicht in het betaalgedrag van consumenten en kan daardoor dienen als een standaard voor de Nederlandse betaalmarkt van online aankopen.
Online betaalmethoden
iDEAL en creditcard
In 2018 zijn in Nederland in totaal 242 miljoen online aankopen gedaan. Daarbij werd in 59 procent van de gevallen betaald via iDEAL, al jarenlang de favoriete betaaloplossing onder Nederlandse e-shoppers. Op ruime afstand van iDEAL volgt de creditcard (10 procent) als populairste betaalmiddel om online mee te winkelen.SDD, PayPal en achteraf betalen
Achter deze frontrunners vormt zich een gesegmenteerd peloton aan betaaloplossingen die elkaar niet zoveel ontlopen in gebruik door consumenten, maar wel een relevante toevoeging zijn aan de online checkout. Zo worden ook betaaloplossingen als machtiging (SEPA Direct Debit), PayPal en achteraf betaalopties van Afterpay en Klarna regelmatig gebruikt voor het voltooien van een online betalen. [caption id="attachment_78610" align="aligncenter" width="621"]
Bron: eCommerce Payment Monitor 2018 (Thuiswinkel, iDEAL en GfK)[/caption]
Speel in op het verkoopkanaal
Welke online betaalmethode de klant het liefst gebruikt, is mede afhankelijk van het device dat deze gebruikt om te winkelen. Zo zijn er natuurlijk de ‘traditionele’ devices als desktop, laptop en tablet, maar is de smartphone ook al enige jaren sterk in opkomst als verkoopkanaal. En met de intrede van de smart-tv’s wordt ook het kopen/bestellen via de tv straks steeds gebruikelijker. Kijken we naar de aandelen van de betaalwijzen per device, dan zien we dat ook daar iDEAL in de meest gevallen de favoriete online betaalmethode is. Zowel bij bestellen via desktop en laptop (e-commerce) als bij tablet en smartphone (m-commerce) wordt iDEAL verreweg het meest gebruikt. Alleen bij het bestellen via internet op tv is er een afwijkende voorkeur te zien. Daar wordt een wallet-betaaloplossing als PayPal veel gebruikt. [caption id="attachment_78611" align="aligncenter" width="516"]
Bron: eCommerce Payment Monitor 2018 (Thuiswinkel, iDEAL en GfK)[/caption]
De betaalmethode bepaalt (mede) het bedrag
De Payment Monitor zet ook op een rij wat de gemiddelde bedragen zijn die worden besteed per betaalwijze. Bij de hogere bestedingsbedragen valt op dat de consument terugvalt op wat hij als ‘vertrouwde opties’ beschouwd. Zo zijn in dat geval de machtiging, de overschrijving en creditcard geliefd. Die eerste twee opties vooral omdat de klant daarbij een vorm van ‘controle’ voelt, hij of zij kan zelf alle details en gegevens invoeren. In het geval van de creditcard geldt dat klanten hierbij een chargeback kunnen indienen, en dat de aankoop ‘gedekt’ is doordat veel creditcard-schemes een aankoopverzekering en/of aflevergarantie bieden. [caption id="attachment_78612" align="aligncenter" width="721"]
Bron: eCommerce Payment Monitor 2018 (Thuiswinkel, iDEAL en GfK)[/caption]
De voordelen van achteraf betalen
Middels het aanbieden van een achteraf betaalmethode kom je als ondernemer tegemoet aan de wet- en regelgeving op het gebied van online verkopen ; deze stelt namelijk dat je een consument niet mag verplichten het volledige bedrag vooraf (zoals bij iDEAL het geval is) te betalen. Met het opnemen van een achteraf betaaloplossing in jouw checkout tackle je dit probleem. Overigens is de creditcard, mits het bedrag pas wordt afgeschreven als de bestelling is verzonden en afgeleverd bij de consument, ook een adequate oplossing. Er zijn verschillende aanbieders van achteraf betaalmethoden voor webshops. Zo bieden partijen als Klarna, Afterpay, Billink en Buckaroo mogelijkheden om de klant eerste de producten te laten ontvangen en pas daarna te betalen. Gebaseerd op statistieken over het vierde kwartaal van 2018 (Q4) zegt liefst 41 procent van de consumenten weleens gebruik te hebben gemaakt van een achteraf betaalmethode. Vooral binnen de kledingbranche (eFashion) is achteraf betalen een veelgebruikte betaalmethode; klanten kunnen de producten eerst ontvangen en zien, en betalen daarna pas voor de items die ze ook daadwerkelijk houden. [caption id="attachment_78613" align="aligncenter" width="559"]
Bron: eCommerce Payment Monitor 2018 (Thuiswinkel, iDEAL en GfK)[/caption]