Skip to content

Blog

Bestellen met betaalplicht? Een conversie verhogend alternatief.

Bestellen met betaalplicht? Een conversie verhogend alternatief.

Zoals je waarschijnlijk al weet ben je vanaf 13 juni verplicht om in je winkelwagen aan te geven dat er een betaalverplichting geldt. Een doorn in het oog van menig webwinkelier. Ook wij zien niet in wat de meerwaarde is van een lelijke button met de teksten “Bestellen met betaalverplichting”. Dit is dan ook de reden dat wij besloten hebben hier niet nadrukkelijk op te controleren. Via Twitter kwamen er echter enkele creatieve oplossingen voorbij die naar ons idee juridisch ook kloppen. Graag delen we deze oplossing met jou!

Checkbox bestellen met betaalverplichting
Via Twitter kwamen we een Tweet van @ConsumPsy waarin werd gewezen op een alternatief voor een lelijke bestelknop met de tekst “bestellen met betaalverplichting”. Met interesse hebben we direct de wetteksten erbij gepakt om te kijken of deze ook juridisch voldoet, naar ons idee was dit het geval. Op de blog van WebwinkelRecht werd de tekst echter nog iets aangescherpt zodat het geheel duidelijk is wanneer de betaalplicht in gaat. Het resultaat is een checkbox waarmee je direct twee vliegen in 1 klap slaat. Vragen om akkoord voor de algemene voorwaarden was immers al verstandig, door de tekst enigszins te wijzigen naar “Door op ‘Bestel nu!’ te klikken plaats ik een bestelling met betaalplicht en ga ik akkoord met de algemene voorwaarden.” voldoe je hiermee direct aan de nieuwe wetgeving. De tekst “Bestel nu!” kun je natuurlijk wijzigen naar de tekst welke jij gebruikt voor jouw bestelknop.

Een goed alternatief om te voldoen aan "Bestellen met betaalverplichting"
Een goed alternatief om te voldoen aan “Bestellen met betaalverplichting”

Tweede alternatief
Ook WebwinkelPro kwam al eerder met een alternatief. Voor de volledigheid delen wij deze ook graag met jou. Onze voorkeur gaat echter uit naar de eerste oplossing, omdat naar ons idee direct aan 2 voorwaarden voldaan wordt. Ook zou een rechter onderstaande optie onderuit kunnen halen, omdat de tekst buiten de button staat en daarmee over het hoofd kan worden gezien. Het expliciet laten aanvinken is dan ook beter. Mocht je om wat voor reden geen gebruik kunnen maken van de eerste optie, dan is onderstaande optie toch een goed alternatief.

De betalingsverplichting onder de button weergeven is ook een optie
De betalingsverplichting onder de button weergeven is ook een optie

Klantvriendelijk voldoen aan de wetgeving
De getoonde oplossingen laten mooi zien dat je op een klantvriendelijke manier toch kunt voldoen aan de nieuwe wetgeving. Mocht je andere oplossingen hebben, dan horen we het graag. We delen die dan graag met onze leden.

Bericht delen:
LinkedIn
Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur:

Reacties

Wat een kansloze missie die betaalknop. Denk je nu echt dat de klant daarom gaat betalen?
De praktijk wijst I.I.G na 2 jaar knoppenleed uit van niet.
Wanneer een klant uitstap in de betaalmodule heeft deze al op deze nieuwe (verplicht) ” ik snap niet knop ” gedrukt. en moeten ze volgens deze wet verplicht betalen.
En dan?
Ga je als ondernemer de klant betaalherinneringen sturen bij een mislukte of gestaakte ideal poging?
Dat doe je 1 keer om te zien of het een storing aan de orde was maar de praktijk wijst uit dat 99% van deze klanten dit toch echt bewust doet en niet door een storing en ook niet meer reageert op je vragen.
Ga je de klant lastig vallen met aanmaningen?
Wel als er al is geleverd en niet retour gestuurd, maar dat is de grote minderheid.
In alle andere gevallen? Nee natuurlijk niet want dan komen ze I.I.G nooit meer in je shop terug.
Hiermee is de knop nutteloos in zijn opzet en doelstelling.

Maar wat is zijn doel dan? Geen idee
Een regel waar eigenlijk niemand van weet wat het doel er van is en dat dit betaal verplichting doel ook niet gehaald gaat worden als de klant zelf al besloten heeft om betaling niet meer af te ronden.
De meeste klanten zijn echt niet dom en weten alle middelen optimaal te benutten. dus ook deze knop.
Dat betekent in de praktijk gewoon drukken en verder negeren. net als met de algemene voorwaarden.

Wat of wie wordt er met deze knop er eigenlijk beter van?
Niemand dan alleen de ego van bedenkers van deze wet en in ieder geval niet de klant en zeker niet de ondernemer.

Wil je nu echt wat voor de consument beter maken, maak dan de echte kosten verplicht inzichtelijk
Vaste EU regelgeving met betrekking tot de verzend en retour kosten die voor alle EU online verkopen geldt.
Maak op basis van de actuele verzendkosten van b.v.b de grote vervoerders als DHL, DPD en postnl de standaard verzendkosten voor de consument als uitgangspunt verplicht toonbaar in shop en factuur.
één verplicht vermeld verzend en retour tarief.
Dat is helder en transparant voor de klant en ook eerlijk voor alle online retail.

Ik pleit voor een verbod op zogenaamd gratis verzenden en gratis retour.
Dat is namelijk niet gratis voor de ondernemer en daarmee een foute informatie naar je klant.
Klanten accepteren in de praktijk verzendkosten voor het online koopgemak en zeker als deze redelijk en uniform is.
Als de klant naar een winkel moet gaan kost dat veelal ook geld en tijd en dat wordt nu niet meer gezien.
Klanten zien nu vaak achteraf een groot prijsverschil in de artikelen online en een fysieke winkel die veroorzaakt zijn door de verborgen verzendkosten van het gratis verzenden en gratis retour. Daarbij komt ook dat een artikel die gratis wordt verzonden de verzendkosten in zich draagt en als je klant dan 2 stuks besteld ook 2x verzendkosten betaald.
Daar hebben klanten geen begrip voor en sturen ook veelvuldig met die reden retour.
Opmerkingen als “ik kwam hetzelfde artikel bij de … tegen voor 6 euro minder ” zijn veel gelezen retour reden.
Gewoon omdat het ( nu vaak markt gedwongen gratis ) retour kan worden gezonden heeft de klant geen inzicht dat die hogere kosten door de ingecalculeerde verzend en retour kosten komen.
Gevolg onnodige kosten, ergernis en verkwisting van verpakking, transportbewegingen en milieu.
Ik denk dat daar pas echt en wettelijk een groot verschil te gunsten van de klant en online retail gemaakt kan worden.

Met vriendelijke groet.
2shop.nl

Aanvullend zou een reden om de tekst wel te hanteren juridische argumenten zijn bij een achterafbetaalmethode. Natuurlijk, bij iDeal is het eigenlijk not-done om na het klikken op de button klanten te dwingen om te betalen. Zeker omdat ze eenvoudig kunnen annuleren. Anders is het echter bij bijvoorbeeld B2B bestellingen waar op rekening wordt betaald of bij achterafbetaalmethodes. Dan is het goed dat de klant weet dat hij een verplichting aangaat en niet vrijblijvend kan bestellen.

De overige ideeën zijn wellicht goed, maar praktisch erg moeilijk. Zo heeft een grote partij als Zalando veel scherpere verzendtarieven en betalen ze niet het normale tarief aan partijen als DHL en PostNL. Door hun concurrentie wordt inderdaad de markt beïnvloed, hoe dat echter tegen te gaan? Nog meer regels zit eigenlijk niemand op te wachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *