Herroepingsrecht bij grote artikelen: dit zijn de regels
Klantcase: verzegeling verbroken matras
Een klant had een tijdje geleden een matras gekocht. Hij haalde het folie eraf en sliep er enkele nachten op, maar maakte toch kenbaar dat hij zijn aankoop wilde retourneren. De webwinkel was van mening dat het herroepingsrecht niet gold, aangezien de verzegeling verbroken was . Het Europees Hof dacht hier echter anders over en maakte de vergelijking met het passen van kleding: ook dan is er rechtstreeks contact met het lichaam zonder dat de gezondheidsbescherming of hygiëne in het geding komt. Het Hof oordeelde dat een matras door grondige reiniging weer verkocht kon worden en de klant mocht zijn matras dus retourneren .Herroepingsrecht grote artikelen: wie is verantwoordelijk?
Het Europees Hof deed onlangs nog een opvallende uitspraak over herroepingsrecht bij grote artikelen. Als een product beschadigd is, stuurt de consument het artikel vaak zelf terug. Dat hoeft nu in sommige gevallen niet meer: als een defect product zo groot of onhandig te vervoeren is, is de verkoper verantwoordelijk voor het retourtransport. Hier is geen algemene richtlijn voor, per geval moet worden gekeken wie zorgt voor de terugzending.