- Home
- Blog
- Branche nieuws
- Google Shopping ontwikkelingen in 2020: dit kun je verwachten
Google Shopping ontwikkelingen in 2020: dit kun je verwachten
Google Shopping Actions
Google gaat de strijd aan met haar grote concurrenten, markplaatsen Bol.com en Amazon! In de VS en Frankrijk is het al actief; Google Shopping Actions. De verwachting is dat het niet lang duurt voordat deze feature ook in Nederland wordt geïntroduceerd.
Het grote verschil tussen Google en de genoemde marktplaatsen, is dat consumenten rechtstreeks kopen bij de markplaatsen terwijl Google doorverwijst naar webshops via Google Shopping. Het aantal consumenten dat de markplaatsen rechtstreeks bezoekt en daarmee Google omzeilt, wordt steeds groter. Als antwoord hierop introduceert Google:
Google Shopping Actions
.
Met Google Shopping Actions kunnen consumenten rechtstreeks binnen Google Shopping tot verkoop overgaan, zonder de webshop van de adverteerder te bezoeken. Hiermee biedt Google dus eenzelfde functie aan als Bol.com en Amazon.
Wat betekent dit voor jou?
Voor jou als adverteerder betekent dit dat je naast betaald adverteren en gratis vertoningen in Google Shopping, binnenkort ook op basis van een commissie kunt verkopen via Google. Deze commissies variëren nu van 5% tot 12%, afhankelijk van de productcategorie.Platforms in Google Merchant Center
Een tweede ontwikkeling is een nieuwe tab die in het Google Merchant Center is bijgekomen. Onder deze tab worden Platforms toegevoegd die het verifiëren van je account en het importeren van je productaanbod makkelijker maken. Je vindt de tab in Gekoppelde accounts onder Instellingen . Op dit moment staat daar alleen nog PayPal , maar Google geeft aan dat hier op korte termijn meer partijen worden aangesloten.