Wat zijn Google updates?
Wat zijn Google updates?
Elk jaar zijn er veel veranderingen in het algoritme van Google. Het algoritme is het wiskundige systeem dat achter de zoekmachine van Google zit. Al deze vele factoren bepalen samen het algoritme van Google en dus ook hoe hoog jij staat in Google. In dit blog wil ik je meenemen in de veranderingen zodat jij een beter inzicht krijgt in de opbouw van de zoekresultaten. Dit kun jij dan weer gebruiken om zelf zo hoog mogelijk te komen met je website of webshop. Hieronder een overzicht van de grootste updates van de afgelopen jaren. Daarnaast zijn er dagelijks kleine aanpassingen waar je als gebruiker weinig van merkt. Ik ga daarna beschrijven wat de updates precies zijn en wat jij zelf kunt doen om deze kennis in je eigen voordeel te gebruiken.Grote Google updates
- 2011: Panda
- 2012: Penguin
- 2013: Hummingbird
- 2014: Pigeon
- 2015: Mobilegeddon
- 2015: Rankbrain
- 2016: Penguin 4.0
Panda
Deze update is een extra uitbreiding op het algoritme van Google met als doel de zoekresultaten te verbeteren met websites van hoge kwaliteit. Het is dus eigenlijk niet een echte update maar een toevoeging op het algoritme. Het doel van deze update was het tegengaan van slechte content. Dus websites met slechte content werden niet getoond. Denk hierbij aan onwaarheden, spelfouten etc. Bij deze update was het dus niet zo dat hele goede content hoger gewaardeerd werd.
Voor jou is het belangrijk dat je dus goede en originele content (teksten, afbeelding etc) op je pagina’s zet zodat jij hierdoor niet geraakt wordt.
Penguin
De Penguin update is er vooral op gericht om websites te straffen die links verkrijgen die niet voldoen aan de richtlijnen van Google. Denk hierbij aan gekochte links of het automatisch genereren van bepaalde links naar jouw website.
Zelf kun jij er dus voor zorgen dat er op een natuurlijke manier een link geplaatst wordt naar jouw website van echte en goede websites.
Hummingbird
Dit is eigenlijk een hele nieuwe versie van het algoritme. Er zijn enkele nieuwe features toegevoegd. Deze aanpassing is er op gericht om verbanden te leggen tussen vragen en het getoonde antwoord (semantisch zoeken). Hij houdt hier meer rekening met de persoonlijke zoekopdracht. Verder veel aanpassingen aan het tonen van afbeeldingen, Google Maps en nog meer aandacht voor kwalitatieve links.
Zelf kun je hier dus goed op inspelen met je website. Als iemand zoekt op ‘kapper in de buurt’ heeft Google in de gaten dat het ook echt bij jou in de buurt moet zijn. Een mooie kans voor de lokale zoekopdrachten dus. Verder blijf je zorgen voor goede content en goede links naar jouw website.
Pigeon
Deze update is gericht op de lokale zoekresultaten. Pigeon kijkt dus echt naar zoekresultaten waarbij je locatie van belang is. Er is een Google Maps venster toegevoegd bij veel resultaten en je ziet vaak beoordelingen bij de resultaten. Op deze manier wil Google nog nuttiger zijn voor de gebruikers.
Voor jouw site is het van belang dat je
Google Business
volledig is. Zorg ook dat je dezelfde en correcte gegevens hebt op bedrijvenpagina’s.
Mobilegeddon
Deze update is eigenlijk heel duidelijk. Deze update geeft een boost aan websites die geschikt zijn voor mobiele apparaten zoals de telefoon en ipad. Maak je website dus ook geschikt voor mobiel en zorg dat daar de ervaring net zo goed is als op een computer.
Maak je eigen site geschikt voor mobiele apparaten. Je kunt je eigen website responsive maken. De pagina past zich dan aan aan het scherm waarop het getoond wordt. Test eens je eigen pagina via deze
test van Google
om te kijken of jouw site mobiel vriendelijk is.
Rankbrain
Dit is een hele belangrijke factor geworden. Dit is namelijk het zelflerende vermogen van de zoekmachine. Op deze manier kan Google moeilijke zoekopdrachten nog beter herkennen om zo de beste zoekresultaten weer te geven. Het legt verbanden en kan inschatten wat gerelateerde woorden zijn. Daarnaast is dit zo ver ontwikkeld dat het kan onthouden, raden en leren van gemaakte fouten. Het is er op gericht om partronen te herkennen en om daar op in te spelen.
Dit is vooral van toepassing bij vragen of langere zoekopdrachten. Speel hier dus op in door bijvoorbeeld antwoord te geven op vragen die jouw bezoekers hebben.