Zoekwoorden optimaliseren van de website
Zoekgedrag van consumenten op het woord 'scheermachine'[/caption]
Wanneer we het algemene zoekgedrag van mensen onderzoeken binnen Google dan krijgen we natuurlijke inzichten over hoe mensen zoeken naar specifieke producten. We gaan nu inzoomen op het zoekgedrag van een consument die op zoek is naar een machine voor het scheren van gezichtshaar. De fictieve consument is bijvoorbeeld op zoek naar een scheerapparaat voor zijn baard. We zoeken nu in Google op de twee woorden 'scheermachine baard'. Op basis van deze twee woorden krijgen we nieuwe zoektermen van Google voorgeschoteld. Dit zijn alternatieve zoektermen waar mensen veel op zoeken binnen Google.
[caption id="attachment_1283" align="alignnone" width="600"]
Zoekgedrag op een specifiek zoekterm[/caption]
Deze zoekwoorden kunnen op zichzelf ook weer nieuwe inzichten geven. Wanneer je in Excel een document aanmaakt en de zoektermen die je gevonden hebt op de zojuist beschreven manier registreert, dan kun je vervolgens deze zoektermen gebruiken voor een zoektermen analyse binnen de
Google Adwords Keyword Tool
. Hierdoor krijg je een nog breder zicht op de zoektermen die mensen gebruiken om jouw producten te vinden.
[caption id="attachment_1304" align="alignnone" width="600"]
Google adwords Keyword Tool[/caption]
Vervolgens is het een wisselwerking van het gebruiken van nieuwe woorden in Google zelf en in Google Adwords. Wat geven de nieuwe specifieke zoektermen voor inzichten. Wanneer je denkt alle zoektermen te hebben geregistreerd dan moet er een analyse plaats vinden over de gevonden zoektermen. Ook dit is een combinatie van beide tools. De analyse bestaat namelijk uit het aantal gevonden pagina's die geïndexeerd zijn binnen Google op een specifiek zoekterm (de concurrentie danwel 'het aanbod') en de zoekvolume (gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten, danwel 'de vraag'). Vervolgens bestaan er
wiskundige formules
om te kunnen berekenen wat de kans op een top 3 locatie in Google is.
Pagina's optimaliseren op basis van de zoekwoorden
Na een weloverwogen keuze in de zoektermen die je wilt gebruiken, kun je de pagina's gaan optimaliseren. Het is hierbij van belang om niet te vergeten dat je de pagina schrijft voor de bezoeker en niet voor Google. Dat is ook waarom we de zoektermen hebben gezocht die passen bij het zoekgedrag van je consumenten en de doelstellingen die je ambieert. De tekst moet dus geen onleesbare jiberisch worden, maar zo geschreven worden dat de zoeker actie gaat ondernemen, dat ze doet delen, liken, reageren, linken, klikken en kopen.
Het optimaliseren van de teksten doe je door goed te onderzoeken welke woorden je waar kunt gebruiken. Het is hierbij van belang dat het belangrijkste zoekterm gebruikt wordt in de kopen en titels van de pagina. Voor zoektermen die u niet kunt toekennen aan bestaande pagina's moeten specifieke nieuwe pagina's geschreven worden. Deze pagina's noemen ze in vaktaal 'landing pages'. Landing pages zijn pagina's waarop mensen terecht komen wanneer ze op een specifieke zoekterm hebben gezocht binnen de zoekmachine. Vergeet ook niet het zoekterm op te nemen in de meta description en de meta tags van de pagina.
Volgende keer
Dit keer hebben we het over zoektermen analyse gehad. Hierbij zijn we kort ingegaan op het optimaliseren van de betreffende pagina's. Volgende keer berichten we over de tool SEOEffect.com.