Een reviewmail design met meer conversie? Yes please!
1. Diverse reviewmail designs getest
Bij het testen van de designs, hebben wij veel combinaties uitgeprobeerd. De gemaakte combinaties hebben wij uiteindelijk onderverdeeld in de drie onderstaande categorieën:- Basic: enkel tekst met hyperlinks (geen optie tot gebruik van eigen tekst).
- Huidig: het huidige design (voornamelijk als maatstaf).
- Nieuw: een mail met meer design elementen (in stijl van de ledenpagina).
Hoewel we initieel een mail in stijl van de ledenpagina wilden, blijkt 'function over form' (links) hier vruchten af te werpen.[/caption]
2. Best getest design verder optimaliseren
De basic mail kwam als beste uit de bus. Hier wilden we verder in optimaliseren. We deden voorzichtige aanpassingen in het design. Bij elke stap bekeken we de statistieken en merkten we een lichte stijging in de resultaten. Het was een kwestie van de grens vinden; want te veel design en je bent weer terug bij af. De zogeheten 'radio buttons' worden in onze best scorende mail op de verkeerde manier gebruikt, maar alsnog herkent de consument de functionaliteit en weten ze dit te gebruiken. Wat ook belangrijk bleek te zijn waren de aflopende sterren, zodat voor de lezer snel en makkelijk te bepalen was wat nu de beste en slechtste score was.
Tijdens het optimalisatieproces hebben wij besloten dat het invoeren van eigen tekst ook mogelijk moest zijn. Zelfs voor de basic mail. Dit mocht alleen de functie van de mail (
reviews verzamelen
) niet in de weg staan natuurlijk. Gelukkig bleek uit verschillende testen dat dit geen negatieve gevolgen had. Dit betekent dus dat de mail qua functionaliteit niks inlevert!
Ik kan eerlijk gezegd niet zeggen dat ik zelf warm word van het gekozen design. Het voelt als een mail uit het boek 'Reviews plaatsen voor dummies'. De cijfers liegen er echter niet om; het design zorgt voor 40% meer conversie ten opzichte van de andere designs. Met conversie bedoelen we trouwens in dit geval hoeveel klanten er een review hebben geplaatst. In een wereld waar alles er tegenwoordig 'gelikt' uit moet zien, zijn de gebruikers denk ik gewend geraakt aan een 'zakelijk' design. Bij mailtjes betekent dat in veel gevallen naar de prullenbak. Tevens mogen we niet vergeten dat duidelijkheid ontzettend belangrijk is, daarbij is zo min mogelijk ruis dus gewenst.
3. Wat betekent de nieuwe reviewmail voor jou als lid?
Allemaal leuk en aardig dat we testen, maar wat betekent dit voor jou als lid van WebwinkelKeur :)? We hebben alle belangrijke punten op een rijtje gezet:- De basic mail wordt spoedig doorgevoerd als standaard mail (die iedereen zal versturen).
- De keuze is gebaseerd op onderzoek en statistieken naar meer conversie (verzamelde reviews).
- Met een PLUS-pakket (en hoger) kun je nog altijd je eigen tekst gebruiken.