Meerwaarde houden als kleine webwinkel met persoonlijke service

Jezelf als boegbeeld van je bedrijf

De e-commerce blijft groeien, ook dit jaar stijgt het aantal aankopen dat online wordt gedaan weer. Dit terwijl offline een heel ander beeld te zien is.

Dat lijkt goed nieuws voor alle webwinkeliers, toch is er ook een groot gevaar. Steeds meer omzet lijkt gekaapt te worden door grote spelers. Wie heeft er niet eens besteld bij Bol.com en Coolblue?

WebwinkelKeur is er primair voor het MKB, veel van onze leden zijn namelijk kleine tot middelgrote webwinkels. Deze groep webwinkels lijkt het in de toekomst moeilijker te krijgen. Grote spelers gaan namelijk steeds meer producten verkopen en hebben schaalvoordelen waardoor ze sneller kunnen verzenden en goedkoper kunnen inkopen.

Toch is er voor de kleine webwinkel nog steeds genoeg ruimte. We raden je daarbij aan wel goed na te denken over jouw USPs. Kortom wat is jouw unieke voordeel ten opzichte van concurrenten.

In veel gevallen zit dat voordeel juist in het klein zijn. Een kleine speler kan beter persoonlijke service bieden.

Toch maken veel webwinkels onvoldoende gebruik van dit voordeel. Veel webwinkels proberen zich op hun webwinkel juist groot voor te doen. Dat is helemaal niet nodig! Laat juist de persoonlijke service terug komen op je webwinkel.

Persoonlijk profileren

De eerste stap richting persoonlijk profileren is een leuke over ons pagina. Stel hierop jezelf voor, een persoonlijk verhaal is altijd leuk om te lezen en schept echt een band met de webwinkel. Zulke klantrelaties zijn zeker online erg belangrijk.

Een persoonlijk verhaal op de "Over-ons-pagina" bij Tims speelgoedboerderij
Een persoonlijk verhaal op de “Over-ons-pagina” bij Tims speelgoedboerderij

Terug laten komen in je design

Ook in het design van je webwinkel kun je de persoonlijke service terug laten komen, integreer daar bijvoorbeeld een foto van jezelf. Laat zien dat je persoonlijke service biedt en dat er echt een persoon achter de webwinkel zit.

Een foto van jezelf prominent op je webwinkel
Een foto van jezelf prominent op je webwinkel, persoonlijkheid en expertise in één

Wees een expert

Als kleine webwinkel kun je service bieden, zorg er dus ook voor dat je echt wat van je producten weet. Ga niet in de breedte, maar liever in de diepte. Laat echt zien dat je de specialist bent en concurreer niet enkel op prijs. Maak bijvoorbeeld op je product pagina een blokje “Vraag het aan Anja” met een foto van je zelf en een vragenformulier. Er zijn genoeg klanten die best een paar euro meer willen betalen voor een goed advies.

CoolBlue gebruikt persoonlijke service als USP, dat kun jij als kleine webwinkel toch nog veel beter?

Bied service

Webwinkels als CoolBlue en Bol.com zijn vaak erg soepel met garantie en retourneren. De reden is dat ze zien dat winst niet gemaakt hoeft te worden op elke order, maar dat een tevreden klant goud waard is. Nog vaak zie ik kleine webwinkels juist focussen op winst per order, ze overtreffen niet de klantverwachting, omdat ze dan geen winst maken op een specifieke order. Nu hoef je echt niet elke moeilijke klant gelijk te geven, maar probeer ook niet te focussen op winst per order. Soms is wat meer doen dan je verplicht bent de beste marketing. Een klant die enthousiast is komt terug en verteld (bijvoorbeeld via klantbeoordelingen) aan anderen hoe tevreden hij is. Dat is en blijft de beste marketing.

Doe wat past bij jouw en jouw bedrijf

Er is geen kant-en-klaar recept voor succes. Belangrijk is dat je nadenkt over wat jouw uniek maakt. Dat unieke voordeel is de basis voor elk bedrijf. Kijk daarbij ook of je daarmee in de toekomst kunt concurreren met de grote spelers, dan heeft jouw bedrijf ook over 10 jaar nog bestaansrecht.

Wij komen op voor jou

Wij blijven in ieder geval ons best doen om op te komen voor de kleine webwinkelier. Dit doen we o.a. door jouw de tools te geven om te concurreren met multinationals. Verder kunnen we niet alle regels veranderen, maar we kunnen wel ons best doen jouw belang naar buiten te communiceren. Laat ons weten wat jij belangrijk vindt door onderstaand te reageren.

Interessant artikel Marcel 😉 En ook zeker waar! Het verschil wordt gemaakt door het persoonlijke karakter van ‘kleinere webwinkels’ dat is de kracht & daar moeten ze het verschil maken.