Location-based advertising; wat is het en wat kun je ermee?
Wat is location-based advertising?
De naam geeft het eigenlijk al aan, location-based advertising is reclame die gebaseerd is op de locatie waar je op dat moment bent. En deze reclame wordt grotendeels mogelijk gemaakt doordat consumenten tijdens het installeren van allerlei applicaties op hun mobiel de algemene voorwaarden die ermee gepaard gaan niet lezen. Hierdoor kunnen dergelijke applicaties (big) data verzamelen en deze delen met allerlei adverteerders.
De gedachtegang hierachter is heel simpel, namelijk dat een op maat gesneden advertentie op precies de juiste locatie en het juiste tijdstip de klant kan overtuigen om over te gaan tot de bestelling. Bijvoorbeeld op het moment dat je voor een schap in de supermarkt staat en op je mobiel een op maat gesneden aanbieding ontvangt voor precies die rol beschuiten die in het schap voor je staat. In het beste geval is die advertentie niet alleen toegesneden op de lokatie, maar ook op jou als persoon. Location-based-advertising maakt het mogelijk om advertenties zowel te richten op moment, lokatie en gebruiker.
Wat kan ik met location-based advertising?
Met location-based advertising kun je jouw producten of diensten aan de consument aanbieden op het moment en de plek waar hij dat nodig is . Geen reclamefolder of nieuwsbrief met allerlei advertenties, maar advertenties die naar voren komen bij een bepaalde actie van de consument zelf. En er zijn tal van location-based advertising voorbeelden beschikbaar voor retailers en webwinkeliers, bijvoorbeeld het bekende Google Places. Google Places is een technologie waarmee bedrijven kunnen werken aan hun lokale vindbaarheid. Wanneer je je bedrijf aan meld bij Google Places dan kun je ervoor zorgen dat wanneer mensen op bijvoorbeeld 'fietsenwinkel' zoeken, deze mensen automatisch in Google uitkomen bij de dichtstbijzijnde fietsenwinkel.
Een ander mooi voorbeeld is de webwinkel Toys 'N Rus welke als een van de eerste gebruik konden maken van het platform
Foursquare
. Foursquare is een applicatie welke door veel mensen wordt gebruikt om in te checken op specifieke locaties. Bijvoorbeeld om aan vrienden te laten weten dat je aan het chillen bent in het park en dat ze welkom zijn om ook te komen. In dit geval gebruikte de speelgoed gigant kortingsbonnen om mensen die een vestiging van Toys 'n' Rush bezochten uit te nodigen tot het overgaan tot een bestelling.
Een ander voorbeeld is het in Londen gevestigde
Bar Kick
. Op het moment dat de klant hen bezoekt krijgt deze toegang tot digitale magazines, de toegang vervalt op het moment dat ze weer vertrekken, waarbij een aanbod volgt van een proefabonnement voor het gelezen magazine.
Zoals altijd is het van belang om goed te onderzoeken op welke manier je location-based advertising inzet. Het plat spammen van consumenten met boodschappen zal je waarschijnlijk weinig goeds doen, maar als je de aanbieding echt goed op maat samenstelt voor de consument dan zal deze je vanzelfsprekend belonen.
Als webwinkelier met een offline vestiging zou je zo in de buurt van jouw winkel bezoekers kunnen verleiden om langs te komen of je zou vaste klanten die vaker langs komen kunnen belonen. Er zijn vast ook toepassingen te verzinnen voor webwinkels zonder offline vestiging, maar gezien deze minder lokatie afhankelijk zijn is dat wel moeilijker. Met enige creativiteit valt jouw product wellicht ook aan een lokatie te linken, eventueel bijvoorbeeld in samenwerking met een lokaal restaurant, etc.