Aanmelden
Keurmerk aanvragen
Contact
Contact opnemen

Google Sterren: De do’s and don’ts

We krijgen van onze leden vaak de vraag hoe de sterren in de Google zoekresultaten precies werken. We hebben het hier dan over de rich snippet sterren in de onbetaalde zoekresultaten. In dit blog leggen we graag de werking uit en hoe je deze sterren wel en niet moet inzetten.

Onbetaalde resultaten

We hebben het in dit blog specifiek over de Google sterren in de onbetaalde zoekresultaten, ook wel rich snippet sterren genoemd. De sterren in Google Adwords advertenties werken geheel anders en behandelen we daarom niet in dit blog. De sterren in de onbetaalde, organische, resultaten zien er als onderstaand uit.

Voorbeeld van sterren in de Google zoekresultaten

Voorbeeld van sterren in de Google zoekresultaten

Betere zichtbaarheid

Het voordeel van de sterren is primair om betere zichtbaarheid te krijgen in de zoekresultaten. Door gebruik van te maken van de sterren valt een pagina meer op waardoor een bezoeker hier eerder op zal klikken. Er wordt ook nog wel eens gedacht dat een pagina met sterren hoger in de zoekresulaten wordt gepositioneerd, dit is echter niet het geval.

Rich Snippets: Bedoeld voor specifieke pagina inhoud

De sterren die worden weergegeven worden zichtbaar door een stukje code toe te voegen aan jouw webwinkel. Dit stukje code heet een “Rich Snippet”. Rich snippets zijn niet enkel bedoeld voor sterren, er zijn rich snippets voor allerlei zaken. Denk hierbij aan evenementen, producten, bedrijfsinformatie, reviews, etc. De bedoeling van Google met rich-snippets is om het onderwerp van een specifieke pagina op een toegankelijke manier aan te vullen voor zoekmachine’s. Een productpagina kun je zo voorzien van informatie over het product zoals de prijs en de voorraad van het product. Deze informatie wordt dan in de zoekresultaten weergegeven. Zo kan een website met kookrecepten middels een rich snippet de pagina voorzien van de bereidingstijd van een recept en hoe andere bezoekers het recept beoordeelden. De rich snippets zijn dan ook specifiek bedoeld om het onderwerp van een betreffende pagina van extra informatie te voorzien.

Voorbeeld van een product in de organische zoekresultaten

Voorbeeld van een product in de organische zoekresultaten

Praktijkvoorbeeld

Een categoriepagina met “bruine bankstellen” binnen een webwinkel bevat meerdere bankstellen. Je kunt deze pagina dan ook niet voorzien met een rich snippet met productinformatie voor de gehele lijst. Klik je door naar een productpagina over een specifieke bankstel, dan kan dit wel. De rich snippets van Google zijn dan ook bedoeld om informatie te geven over specifieke items op de pagina, maar niet voor een gehele categorie of de volledige website. In het geval van een categoriepagina is het wel toegestaan om elk product van zijn eigen rich snippet informatie te voorzien.

Gebruik voor site reviews

Toch gebruiken veel websites en webwinkels de rich snippets om al hun pagina’s te voorzien van sterren. De sterren slaan dan niet op het product op die pagina, maar op het bedrijf in het algemeen. Dit is ook hoe veel WebwinkelKeur leden rich snippet gebruiken. Hoewel Google dit lijkt te gedogen, is dit niet waarvoor rich snippets primair bedoeld zijn. Vandaar dat we ook altijd aangeven dat het gebruik op die manier altijd op eigen risico is. Toch bieden we hier wel de ondersteuning voor, omdat onze leden hier om vragen.

Geen sterren?

Gebruik je rich snippets? Kijk dan met de rich snippet test tool van Google of je de code juist geplaatst hebt. Na plaatsing duurt het nog wel enige tijd voor Google de code indexeert. Ook na indexatie hoeft Google niet bij alle resultaten de sterren weer te geven. Zo zal Google niet snel sterren weergeven bij je voorpagina, maar eerder bij een productpagina of categorie pagina. Het kan goed zijn dat op sommige zoektermen wel en op andere zoektermen geen sterren verschijnen.

Google Criteria

Het zou ons niet verbazen als Google in de toekomst strenger om zal gaan met rich snippet data. Er wordt immers vaak misbruik van gemaakt. Google geeft daarbij een aantal duidelijke criteria, we hebben deze vertaald van de instructie pagina van Google voor ontwikkelaars. Om in aanmerking te komen voor rich snippets voor reviews en beoordelingen, moeten websites zich aan de volgende richtlijnen houden:

  • De beoordeling of de review moet gaan over een specifiek product of dienst. Doe dit door in de schema.org notitie de rating of beoordeling te voorzien van een itemReviewed waarde welke bestaat uit een Schema.org type zoals een “Book” of “LocalBusiness”.
  • Zorg ervoor dat de beoordeling of de review direct zichtbaar is voor de bezoeker. Het moet duidelijk zijn dat de pagina die de klant bezoekt beoordelingen of reviews bevat.
  • De review of rating rich snippet moeten gebruikt worden om reviews weer te geven van een specifiek item en niet over een categorie of een lijst met items. Bijvoorbeeld “hotels in Madrid”, “zomerjurken” of “taart recepten” zijn geen specifieke items. Zie ook de structured data policies voor de vermelding van verschillende entiteiten op 1 pagina.
  • Snippets voor volwassen inhoud of diensten worden niet weergegeven.

Deze criteria geven duidelijk aan dat de html code voor rich snippets zichtbaar geplaatst moet worden. De code wel plaatsen, maar verbergen is niet toegestaan. Tevens zouden de rich snippets altijd over een specifiek item op de pagina moeten gaan. Wat dat betreft is dezelfde code weergeven op elke pagina van jouw webwinkel discutabel.

Conclusie

We raden jou aan om de mogelijkheden van Rich Snippets zeker te gebruiken voor je webwinkel. Probeer daarbij echter wel rekening te houden met de richtlijnen van Google, dat is de enige manier om duurzaam met jouw webwinkel in Google te scoren.