Rich Snippet Sterren

Opvallen in Google met rich snippet sterren?

Sinds kort heeft Google haar beleid gewijzigd, het is niet meer mogelijk om met site reviews sterren te bemachtigen in de Google Zoekresultaten. Het gaat hier dan om sterren binnen de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Wel blijft WebwinkelKeur ondersteuning bieden voor rich snippets, gezien dit nog steeds positieve effecten kan hebben op Google en andere zoekmachines. Daarnaast kun je met site reviews kun je nog wel de sterren in Google Ads & Shopping bemachtigen.

Voorbeeld van sterren in de Google zoekresultaten
Voorbeeld van hoe sterren in de Google zoekresultaten worden getoond bij een boek

Hoe krijg je de rich snippets code op jouw webwinkel?

Een alternatief is de rich snippets plaatsen via 1 van onze modules. Zo kun je via onze modules voor Magento, Opencart, Prestashop, WordPress en Shoppagina via onze module de rich snippet code activeren en verschijnt deze dan met een HTML code op je webwinkel.

Code juist geplaatst?

De rich snippet functie geactiveerd, maar twijfel je of de installatie is gelukt? Controleer dan eerst of de rich snippets juist zijn ingesteld.  Je weet dan zeker dat Google de gestructureerde data op jouw website goed kan lezen.

Google Seller Rating

De rich snippet sterren zijn niet hetzelfde als de sterren van Google Seller Rating. De rich snippets laten je de sterren zien binnen de organische zoekresultaten. De sterren van Google Seller Rating worden weer op zijn beurt getoond binnen de betaalde zoekresultaten (Google Ads / Google Shopping). De rich snippets sterren zijn gratis, maar de sterren van Google Seller Rating niet.

Veelgestelde vragen over de Rich Snippet sterren

Hoe activeer ik Rich Snippet sterren?

Activeren van de rich snippet sterren is eenvoudig. Voor activatie raden we je aan om ons blog te lezen over de werking van Rich Snippet sterren.

Hoe krijg je de rich snippets op jouw webwinkel?

Je kunt de rich snippets eenvoudig activeren via de Sidebar / Javascript integratie. Wanneer je de sidebar al actief hebt, dan kun je met de volgende stappen eenvoudig de rich snippet integratie activeren:

1. Login op het dashboard met jouw persoonlijke login
  2. Klik in het menu op Promotie en kies voor Sidebar
  3. Zoek het kopje ” RICH SNIPPET VIA JSON-LD” en zet een vinkje bij “Rich snippet inschakelen”
  4. Klik op Opslaan

De rich snippet code is nu actief. Op pagina’s weer onze rich snippet code kan conflicteren met bijvoorbeeld rich snippet code van je product reviews wordt onze rich snippet code niet ingeladen.

Activatie van de Rich Snippet Sterren via de WebwinkelKeur Sidebar
Activatie van de Rich Snippet Sterren via de WebwinkelKeur Sidebar

Detectie van conflicterende codes

Je hoeft niet bang te zijn dat onze sidebar conflicten veroorzaakt met bijvoorbeeld product reviews op een productpagina. De sidebar detecteert zelf automatisch of er al een conflicterende code op de pagina staat. Is dat het geval, dan laad de sidebar geen rich snippet code en is de reeds aanwezige code op jouw webwinkel leidend.

Alternatieven voor installatie

Wil je om wat voor reden niet gebruik maken van onze sidebar of modules, dan kun je de rich snippet code ook handmatig via HTML plaatsen. Hoewel we deze methode afraden vind je de juiste HTML code in het webwinkelkeur dashboard. We raden deze methode af, omdat telkens wanneer je een review krijgt de statische HTML code verouderd raakt en je deze periodiek handmatig moet bijwerken.

Code juist geplaatst?

Rich snippet code testen

Veel leden kiezen ervoor om rich snippet code toe te voegen aan hun webwinkel. Hoe kun je testen of deze code juist geplaatst is?

Test de juiste plaatsing van de Rich Snippet code

Om de juiste werking te testen kun je gebruik maken van de Rich Results test van Google.

1. Vul daar bij het veld “URL” de URL in van de pagina die je wilt testen (bijvoorbeeld www.webwinkel.nl of www.webwinkel.nl/product).
2. Klik op “URL TESTEN”
3. Wanneer je een groene tekst ziet met groen vinkje (Page is eligible for rich results), dan is alles juist ingesteld.

Je pagina is voorzien van de juiste codes
Je pagina is voorzien van de juiste codes, de warning is geen probleem

Veel voorkomende fouten

In veel gevallen zien wij dat deze foutmelding veroorzaakt wordt doordat nog een oude “Data-vocabulary” code wordt gebruikt, deze wordt vanaf 6 april 2020 officieel niet meer ondersteunt door Google. Wanneer de foutmelding wordt veroorzaakt door zon oude code die je ooit van ons hebt gekregen, dan raden wij aan om deze code te verwijderen en gebruik te maken van de rich snippet via de WebwinkelKeur sidebar optie.

Juiste plaatsing rich snippet code zorgt niet langer voor “Google Sterren”

Door activatie van de optie “rich snippets via de WebwinkelKeur sidebar” wordt review informatie gestructureerd doorgegeven aan zoekmachine’s als Google. Google gebruikt deze informatie alleen niet langer voor weergave van sterren, je leest daar alles over in het blog over de beleidswijziging van Google. Wel blijft het nuttig om deze optie te activeren, gezien andere zoekmachine’s nog wel sterren kunnen weergeven en Google de informatie wel kan gebruiken binnen haar algoritme.

Wat is het verschil tussen Google Seller Rating en rich snippets?

Google Seller Rating is niet hetzelfde als de rich snippets in Google. Waar de rich snippets in Google de sterren binnen de organische (onbetaalde) zoekresultaten laat zien, laat Google Seller Rating de sterren binnen de betaalde zoekresultaten (advertenties & Google Shopping) zien.

voorbeeld Google Seller Rating
Voorbeeld Google Seller Rating
Voorbeeld rich snippets van Google
Voorbeeld rich snippets van Google

Hoewel beide sterren er vrijwel hetzelfde uit zien, is de werking compleet anders. De rich snippets werken via een code die je op je eigen webwinkel plaats. WebwinkelKeur biedt hiervoor een kant-en-klaar-optie zonder extra kosten. De Google Seller Rating bemachtig je via een koppeling met Google, de Google Seller Rating optie valt via ons dashboard te activeren.

Wij bieden dus zowel de rich snippets in Google als de Google Seller Rating aan. Bekijk ook deze video om de verschillen tussen beide sterren te zien.

Q&A Image
Niet gevonden wat je zocht?

Neem vrijblijvend contact op met één van de behulpzame specialisten van WebwinkelKeur