BTW: de kleine ondernemersregeling voor webwinkels (geen BTW)

kor

Als kleine ondernemer profiteer je van extra voordelen dankzij de kleineondernemersregeling (KOR). Per 1 januari 2020 is de regeling veranderd. We snappen dat de (nieuwe) KOR bij veel webwinkeliers vragen oproept. Hoe werkt de KOR precies? In dit artikel zetten we alle ins en outs over de KOR (kleineondernemersregeling) voor je op een rijtje.

Hoe werkte de KOR tot 2020?

Voor we je uitleggen wat de huidige regel inhoudt, frissen we jouw geheugen graag even op. De oude kleineondernemersregeling was een tegemoetkoming voor kleine ondernemers die btw-plichtig zijn. Ondernemers die tot €1.883 euro aan btw hebben gefactureerd, konden (een deel van) de btw kunt terugvragen.

De nieuwe KOR: dit verandert er

Per 1 januari 2020 is de KOR veranderd. Dit, omdat de oude KOR zorgde voor een hoop administratieve rompslomp. De overheid wil het graag versimpelen en gaat bij de nieuwe KOR daarom kijken naar de gehele omzet in plaats van naar de btw. Is jouw omzet lager dan €20.000? Dan heb je recht op vrijstelling van btw-plicht. Je hoeft dan geen btw af te dragen, factureert geen btw aan klanten en bent vrijgesteld van alle administratieve verplichtingen. Je kunt dan dus ook geen BTW aftrekken.

Kom jij als webwinkelier in aanmerking voor de nieuwe btw regeling?

De nieuwe KOR is voor ondernemers die voldoen aan de volgende eisen:

• Je bent btw-ondernemer;
  • Jouw bedrijf is gevestigd in Nederland;
  • Jouw omzet is niet hoger dan € 20.000 per kalenderjaar.

De nieuwe KOR is beschikbaar voor een grotere groep mensen dan de oude KOR. Ook rechtspersonen, zoals stichtingen, verenigingen en BV’s, mogen gebruik gaan maken van deze maatregel.

Benieuwd of jij als webwinkelier in aanmerking komt voor de nieuwe btw teruggave regeling? Bekijk dan even de website van de Belastingdienst. Daar kom je er direct achter of jij gebruik kunt maken van de KOR. Net zoals de oude KOR, is de nieuwe KOR vrijwillig dus je kunt er dus ook voor kiezen om de regeling niet toe te passen.

Voor- en nadelen van de nieuwe btw regeling

Je hebt de website van de Belastingdienst bekeken en het blijkt dat  je hebt recht op de KOR. Voor je direct in actie komt, is het belangrijk om goed af te wegen of je er wel of geen gebruik van wilt maken. Het is voor de ene webwinkel namelijk interessanter om deel te nemen dan voor de ander.

Voordelen van het gebruikmaken van de nieuwe KOR

• Je hoeft geen btw te berekenen aan klanten en dit af te dragen;
  • Je hoeft geen btw-aangifte meer te doen;
  • Er is geen gesteggel meer over btw partijen die geen btw kunnen aftrekken;
  • Als je zaken doet met partijen die geen btw kunnen verrekenen, kun jij jouw prijs gelijk houden zonder dat je btw hoeft af te staan. Je gaat er dan dus op vooruit.

Nadelen van het gebruikmaken van de nieuwe KOR

• Je kunt geen btw meer aftrekken dus de inkoop van diensten/goederen wordt voor jou duurder;
  • Je kunt je deelname niet tussentijds beëindigen (als je bijvoorbeeld toch een grote investering wilt doen);
  • Als je grote investeringen hebt gedaan in de afgelopen vijf jaar, kan het zijn dat je de btw moet terugbetalen. Dit is het geval als de afgetrokken btw gedeeld door vijf jaren meer is dan €500;
  • In sommige gevallen moet je alsnog aangifte doen. Gebruik het hulpmiddel Incidentele btw-aangifte om te bepalen of dit ook voor jou geldt.

Hoe lang geldt de nieuwe KOR?

De keuze die je maakt, geldt voor minstens drie jaar. Wel moet dit worden aangepast op het moment dat je de 20.000 euro omzet overschrijdt. Is dat laatste het geval, dan kom je niet langer in aanmerking voor de KOR. De omzet die je tot dan toe hebt gemaakt blijft wel vrij van btw. Ook belangrijk: als je de grens overschrijdt, heb je de volgende drie jaar geen recht meer op de KOR.

Gebruik maken van de KOR?

We hopen dat bovenstaande informatie je heeft geholpen om te bepalen of de KOR interessant voor jou is. Wil je gebruikmaken van de KOR? Regel het via de Belastingdienst.

Is de nieuwe btw teruggave regeling voor ondernemers interessant voor jou? Laat het ons weten in een reactie!

kor

En wat doe je dan met de producten waar je nu al wel btw over heb betaald naar je klanten toe?

Dit soort ingrijpende veranderingen hebben inderdaad gelijk allemaal bij effecten zoals jouw vraag. De factuurdatum is bepalend voor de btw-teruggave. Dus inderdaad in december inkopen, btw terugvragen en vanaf 1-1-2020 geen btw rekenen. TIP: koop in december nog even flink in als je volgend jaar gebruik maakt van de nieuwe kleineondernemersregeling. Kleine disclaimer. Het is nieuwe wetgeving en ik ben geen btw-specialist dus geen garanties over bovenstaande 😊.

Nu lever ik incidenteel aan bedrijven die per se een BTW factuur willen, omdat ze de BTW dan natuurlijk als voorbelasting kunnen aftrekken. Als ik voor de nieuwe KOR kies mag ik dus geen BTW facturen meer verstrekken, maar mijn zakelijke klanten willen dit wel vanwege hun aftrek. Ze betalen dus netto eigenlijk meer dan voorheen bij mij of zie ik dit verkeerd? Dit gaat dan wel wat wrijving opleveren vermoed ik…

Beste Maurice,

Als je gebruikt maakt van deze regeling kun je geen facturen meer versturen met btw erop. Je klanten kunnen het dus ook niet meer aftrekken. Als dit voor jouw klanten een reden is om je geen opdracht meer te verstrekken dan lijkt me dat een goede reden om niet van deze regeling gebruik te maken.

Ik vroeg me af of ik dan mijn prijzen van de producten op mijn webshop aan moet passen zonder BTW. Dus gaan mijn klanten dan de prijs zonder BTW betalen?

Als je kiest om geen BTW administratie te voeren, dan mag je op je webshop in ieder geval geen BTW meer berekenen op de facturen. Je kunt dan aangeven dat je niet BTW plichtig bent.

Je hoeft je prijzen niet direct met 21% te verlagen, waarschijnlijk kan dat ook niet, omdat je wel BTW blijft afdragen op je inkopen die je niet meer kunt aftrekken. Het kan natuurlijk geen kwaad om opnieuw te bekijken of jouw prijzen nog actueel zijn.

De vraag van Tiffany vroeg ik mij ook af, hierdoor ontstaan online toch grote prijsverschillen en oneerlijke concurrentie door kleine webshops?

Dag Thomas,

Ik denk persoonlijk niet dat het in die zin een groots effect heeft.
Je blijft namelijk wel BTW afdragen op inkopen, je kunt ze immers niet meer aftrekken.
Daardoor kun je wellicht iets in de prijzen doen maar de impact blijft in mijn optiek miniem.
Zoals hierboven aangegeven kun je ook niet meer leveren wanneer een BTW factuur gewenst is door de kopende partij.
Voordelen en nadelen dus 🙂
Het moet zich natuurlijk allemaal nog uitwijzen!

Wat ik mis is duidelijkheid omtrent de inrichting van de webshop. Hoe worden de prijzen daar getoond? Voorbeeld: MijnWebwinkel.nl geeft de mogelijkheid om de prijzen te tonen inclusief of exclusief BTW. Dit zou je als webwinkelkeur af moeten keuren. KOR kent immers geen BTW. Zakelijke klanten zien een aftrekpost van 21 procent bij “inclusief BTW”. Plaats je de prijzen “exclusief BTW” denken particulieren dat er nog 21 procent bijgeteld zal worden.

Dag Gerrit,

Bedankt voor je bericht. We waarderen je feedback. Echter is dit blogbericht uit 2019, dus hierin kan informatie al wat verouderd zijn of er zich inmiddels nieuwe zaken (zoals KOR) voor doen. Ik ga intern aangeven dat dit blogbericht wel een update behoeft.