Het einde van de thema webwinkel?!

Veel webwinkeliers gaan voor een strategie met diverse thema webwinkels. Als er voorbeelden worden gegeven van een Multistore dan wordt steevast CoolBlue aangehaald als succesvol voorbeeld. Pieter Swart gaf in een interview met Emerce aan te gaan voor een one-domain-strategy. Erg opvallend, zeker als je de geschiedenis van CoolBlue kent. CoolBlue is namelijk opgericht als tegenhanger van Hot Orange, een groot online warenhuis dat van alles verkocht binnen dezelfde webwinkel. Dat brengt ons bij de vraag, is het einde aangebroken van de multistore?

Proces van jaren

De koers komt niet uit het niks. Al enige jaren komt het merk CoolBlue steeds meer op de voorgrond. Al in 2011 stond niet meer de naam van de individuele webwinkel voorop (Zoals PDAshop en Tabletcenter), maar werd er gekozen voor een strategie waar gebouwd wordt aan de bekendheid van CoolBlue. Een duidelijk herkenbare huisstijl en TV reclames passen in deze strategie. Tot nu toe zijn er echter altijd nog verschillende thema webwinkels geweest onder een eigen domein.

Een veranderde strategie van CoolBlue?
Een veranderde strategie van CoolBlue?

Domein als ranking-factor

Het valt me echter al enige tijd op dat de domeinnaam een minder belangrijke factor is in de zoekresultaten. Zocht je eerder op MP3speler, dan kreeg je steevast domeinen met daarin het woord “Mp3speler” in de domeinnaam. De laatste tijd zie ik steeds vaker grotere namen als Wehkamp, Bol, Kieskeurig en Beslist. Het hebben van de zoekwoorden in je domeinnaam is dus niet meer voldoende om goed te scoren. Grote spelers lijken hierdoor steeds meer verkeer naar zich toe te trekken.

Platformen

CoolBlue lijkt hiermee steeds verder af te gaan op een strategie als veel grote spelers, namelijk het bouwen aan een bekende naam en het worden van een startpunt voor kopers. Partijen als Bol, Zalando en Amazon volgen dezelfde strategie. Ze hopen door hun bekende naam en bewezen service direct vaste klanten te trekken. Menig klant gaat dan niet eerst naar Google, maar zoekt direct bij het platform naar zijn product. Deze 3 genoemde partijen bieden daarbij tevens de mogelijkheid van derden om hun aanbod via hun platform te verkopen. Deze stap heeft CoolBlue vooralsnog niet gemaakt.

Einde van de thema webwinkel?

Is dit daarmee het einde van de Thema webwinkel? Daarvoor moeten we nog eens goed lezen wat Pieter Swart zegt:

Ik verwacht wel dat dat binnen nu en een jaar een feit is. We gaan daarbij werken met verticals achter de slash. Volgens hetzelfde principe als we nu doen, dus zonder een algemene landingspagina. Het mooie is dat we hierdoor veel flexibeler kunnen zijn. Nu moet dat elke keer met een specifieke url, straks kunnen we erachter hangen wat we willen. Dus niet alleen /laptop, maar ook aanvullen met ‘gaming’ en ‘roze’. Hierdoor kunnen we een oneindig aantal shops maken. Inspelend op het zoekgedrag en de voorkeuren van de betreffende klant.

Als we goed lezen gaat CoolBlue dus alleen nog maar meer dynamische thema webwinkels opzetten die aansluiten bij de zoekopdracht van klanten. Zo kan een thema webwinkel niet alleen gaan over een laptop, maar zelfs ingericht zijn op basis van een specifieke zoekopdracht zoals “roze laptop”. Weliswaar wel op hetzelfde (CoolBlue) domein.

Lessen voor mij als kleine webwinkelier

Met de concurrentie van grote spelers zakt de moed als kleine webwinkelier je soms in de schoenen, dat begrijpen we. De kleine webwinkel heeft echter zeker zijn tijd niet gehad en dient zijn lessen te trekken uit deze case.

• Bind klanten: Grote partijen geven veel geld uit om nieuwe klanten binnen te halen. Doel is echter om deze klanten te binden en later terug te laten komen. Richt jouw marketing dan ook zo in dat je herhaalaankopen binnen krijgt van je huidige klantengroep.
  • Spreid risico’s: Komen al je klanten binnen via Google of verkoop je primair via marktplaats? Erg riskant, wat als zo’n groot kanaal weg valt? Probeer dus onafhankelijkheid op te bouwen en spreid je risico’s door omzet binnen te halen via verschillende kanalen.
  • Geef persoonlijke service: Een grote partij kan nooit de persoonlijke service bieden die jij kan bieden als kleine webwinkel. Ga dus voor uitmuntende klantenservice! Houd daarbij in je achterhoofd dat het soms geld kost om een klant tevreden te krijgen, dat kost op de korte termijn geld, maar levert op de lange termijn geld op.
  • Specialiseer: CoolBlue gaat voor specifieke thema winkels. Een groot bedrijf weet echter nooit zoveel van zijn producten als een kleine ondernemer met passie voor zijn vak. Specialiseer jezelf daarom en probeer je te onderscheiden. Dat betekend soms ook nee verkopen.