Het runnen van een mode webwinkel – Een interview met MincFashion

Mincfashion is in november 2012 opgericht door twee gepassioneerde mensen uit de modebranche. Door het combineren van passies en deze in een onderneming te stoppen, is Mincfashion uitgegroeid. Mincfashion biedt enkel lederen tassen en accessoires aan die exclusief in Nederland verkrijgbaar zijn. Een groot deel van het assortiment is afkomstig uit Italië, de overige artikelen vallen onder het Deense merk Maanii by Adax en is vooral in Scandinavië erg populair. Wij interviewen één van de oprichters van Mincfashion, Anne Wilmink, om erachter te komen wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van webwinkel in de modebranche.

Anne Wilmink & Alexander van Lopik, oprichters van MincFasion
Anne Wilmink & Alexander van Lopik, oprichters van MincFasion

Waarom zijn jullie Mincfashion begonnen?
Het idee ontstond nadat er was gebleken hoe groot de motivatie, drijfveer en passie van het ondernemerschap is.  Deze webshop is, naast een fultime baan,  opgestart in  april 2012 en  heeft uiteindelijk in november zijn livegang meegemaakt. Een proces dat door velen onderschat wordt. Wij waren selectief, veeleisend en namen enkel genoegen met het beste design, samengesteld in samenwerking met verschillende web-designers. Het heeft in totaal 8 maanden geduurd voordat de webwinkel gereed was voor livegang. Inclusief de inkoopreizen die wij hebben gemaakt om een zo uniek mogelijk assortiment te kunnen samenstellen.

Wat maakt jullie assortiment zo uniek?
In de mode werkt men met seizoenen, die kunnen verschillen van 2 tot 4 vernieuwde assortimenten per jaar. Gelukkig bezit de tassen- en lederwaren branche geen specifiek kenmerkende seizoenen, waardoor wij enkel ‘musthave’ items verschillende keren per jaar uitbrengen om zo de trends op tassengebied weer te geven. Onze producten zijn allen geïnspireerd op ontwerpen van bekende modehuizen, die doorgaans wat later in Nederland opgepikt worden in vergelijking met ‘early-adopter’ landen zoals Italië, USA en Frankrijk. Daarnaast is Nederland een land van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ en zo is dit overgegaan in de mode. De Nederlandse vrouw houdt van stijl, maar niet met teveel details, glitters en andere opvallendheden. Wij proberen onze producten daarom te selecteren op de nieuwste  trends, vertaald naar de wensen van de Nederlandse consument.  Soms lastig, maar zeker niet onmogelijk. We bezoeken dan ook regelmatig beurzen, modeshows en bekijken iedere dag inspiratie-volle outfits op straat, evenals het dagelijkse rondje via internet langs de welbekende bloggers.

Wat komt er allemaal kijken bij het runnen van een mode webwinkel?
Om zoveel mogelijk affiniteit te hebben met je eigen webwinkel, denken wij dat er een hoop gedaan kan worden vanuit jezelf. Met enige whitepapers, handboeken en seminars kom je al een heel eind. Zo zijn blijven wij altijd op de hoogte van alle ins- en outs op gebied van E-Commerce  in combinatie met de mode en komen we steeds meer te weten over de behoefte van onze doelgroep. Deze aspecten in kennis kunnen we prima verdelen en daar zijn we dan ook dagelijks mee bezig. Van het  het afstruinen van menig modeblog/ magazine/ fashionshow, tot het bijwonen van lezingen betreffende  SEO, adwords, fotografie  en  betaalmethodes.

Omdat wij beiden, naast Mincfashion, een (parttime) baan in de modebranche bekleden werken wij veel van onze dagelijkse routines ’s avonds af. Dit bestaat uit het verwerken van bestellingen, het controleren van Analytics en Adwords en correspondentie met onze klanten. Ook onderhouden wij regelmatig  mail contact op het gebied van marketing-doeleinden en leveranciers en, niet geheel onbelangrijk, het updaten van de Social Media. Op de dagen die vrij zijn om te vullen met werkzaamheden omtrent de webshop worden er op dit moment voornamelijk nieuwe dingen gepland en samenwerkingen opgestart. Zo worden er regelmatig inspirerende personen benaderd voor onze nieuwe rubriek Purse-Oonlijk. Hierin behandelen we de persoon, maar ook een belangrijk verlengstuk van zichzelf, de tas.  Deze rubriek proberen wij maandelijks te vernieuwen met leuke en interessante vrouwen. Tevens worden er, naast het interview, verschillende foto’s gemaakt van de alledaagse, maar zeer belangrijke eigendommen. Erg interessant om te zien en het blijkt maar weer dat beeldmateriaal ontzettend belangrijk is op je pagina.

Na twee edities is de rubriek zo populair dat we goed vooruit kunnen plannen gezien onze aanmeldingen.  Wij gaan dan op pad, interviewen de persoon en maken wat foto’s . Altijd een erg gezellige middag om te praten over een passie die overeenkomt met die van ons.

Er is gemakkelijk een hele ochtend in te vullen met het schrijven van e-mails naar verschillende  media, maar ook het benaderen van collega ondernemers voor een eventuele samenwerking. Velen staan hiervoor open, omdat in zulke situaties alleen maar win-win resultaten worden geboekt. Een aanrader voor beginnende ondernemers. Zo blijkt maar weer hoe belangrijk het is om een netwerk op te bouwen en elkaar te helpen.

Er worden regelmatig productfoto’s geschoten van de nieuwe collectie. Afhankelijk van het aantal artikelen zijn we hier meestal een paar dagen mee bezig, inclusief het bewerken van de foto’s. Hier plannen we regelmatig een weekend voor in en richten ons volledig op het fotograferen van de collectie. Sociale bezigheden komen er dan helaas niet van, maar soms is het nodig.

Voor een beginnende webwinkel hebben wij aan vele publicaties, acties en zelfs events mogen bijdragen. Een essentieel onderwerp voor webwinkels in de modebranche. Ons eerste event was direct een succes vanwege het ‘live’ benaderen van de klanten en hierbij de reacties te mogen ontvangen van bezoekers. Gelukkig waren deze allemaal positief! We krijgen voornamelijk te horen dat we uniek zijn in ons assortiment en het gebruik van hoogwaardige leerkwaliteiten in combinatie met een betaalbare prijs.

Zijn er niet al genoeg mode winkels?
Nog steeds verslaat de digitale wereld het modegevoel en de beleving niet in vergelijking met een stenen winkel. Echter, het gemakzucht, de drukke levens en de toegankelijke digitale wereld maken het voor velen des te makkelijker om online aankopen te doen. Daarom hebben webwinkels nog steeds een rooskleurige toekomst voor zich. Mits er alle energie en moeite ingestopt wordt. Makkelijk is het niet, mogelijk zeker wel!

Wat zou je anders doen als je opnieuw moet beginnen?
Wij hebben ons in vele opzichten verdiept wat betreft het runnen van een webwinkel en daarbij geprobeerd om zoveel mogelijk in eigen beheer te doen. Zo ook de fotografie. Sinds kort hebben wij een Macbook aangeschaft en de vooruitgang in snelheid en meerdere opties in grafische programma’s zijn enorm! Vergeleken met onze voorgaande procedure wat betreft product-fotografie, zijn wij nu veel minder tijd kwijt met het bewerken van onze foto’s.

Ook wat betreft marketing campagnes hadden we eerder kunnen beginnen. Het is lastig om iets uit te dragen wanneer je webshop nog niet online is en hierbij het imago over te brengen wat jij als bedrijf in gedachten hebt. Echter, wanneer je een goede beschrijving hebt met bijpassend beeldmateriaal hadden we meer kunnen bereiken voor het plaatsvinden van de livegang.

Wat zijn de grootste lessen die je de afgelopen tijd hebt geleerd?
Gelukkig zijn wij al enige tijd bekend met de harde, maar ontzettend interessante modewereld. Een wereld waarin veel beloofd wordt, maar weinig wordt gerealiseerd. Tenzij je keer op keer de mensen blijft benaderen, dan komt er uiteindelijk actie. Ook hebben we beiden geleerd dat je geduld moet hebben bij het op de markt brengen van een onbekende webshop/ naam. Mensen komen uiteindelijk wel, maar dit heeft tijd nodig. Tijd die verkort kan worden door het dagelijks bijhouden van alle marketingcampagnes, behoeftes van consumenten en het benaderen van verschillende media.

Hoe ziet 2013 er voor jullie uit?
Als het aan ons ligt, veelbelovend! Wij hebben verschillende , interessante samenwerkingen op de planning staan. Ook gaat onze eigen productie binnenkort van start, waardoor wij met onze naam zowel een webshop, als merk uit de voeten kunnen bouwen en hier in 2013 keihard aan gaan werken. Een enorme uitdaging dus, waar we erg naar uitkijken!

Heb je ter afsluiting nog wat toe te voegen?
Als tip voor andere e-tailers: Vergis je niet in de tijd-investering wat betreft de realisatie van een webshop. Om je winkel professioneel en betrouwbaar over te brengen naar de consument wordt er veel van je verwacht. Heb geduld, benader de juiste partijen en geef niet op als het even tegenzit. Succes bereik je door te leren van je fouten!

Dit interview is onderdeel van de rubriek “Webwinkel in Beeld”. Hierin interviewen we periodiek webwinkeliers om te kijken wat er allemaal komt kijken bij het runnen van een webwinkel. Dit geeft startende ondernemers en nieuwsgierige consumenten de mogelijkheid om een kijkje bij u in de keuken te nemen. Ook meedoen? Neem even contact met ons op en wellicht staat u webwinkel de volgende keer in de schijnwerper.