Meer opties meertaligheid binnen Sidebar

Zoals je wellicht weet zijn we achter de schermen continu bezig met de doorontwikkeling van WebwinkelKeur. Deze week hebben we een mooie update aan de sidebar die de meertalige configuratie nog makkelijker maakt. In deze blog leggen we graag de (nieuwe) mogelijkheden uit.

De WebwinkelKeur sidebar is een goede manier om extra rendement te halen uit jouw lidmaatschap. Jouw bezoekers kunnen op een universele manier informatie rondom jouw webwinkel opvragen waaronder beoordelingen en contactinformatie.

Bij een meertalige webwinkel wil je dan ook de sidebar in de juiste taal weergeven. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden. In dit blog leggen we zowel de oude als de vernieuwde mogelijkheden uit.

De taalinstelling

De taalinstelling van de sidebar vind je door in te loggen op https://dashboard.webwinkelkeur.nl, klik vervolgens links op Promotie en kies voor Sidebar. Vervolgens kom je op de configuratie pagina van de sidebar, daar zie je o.a. de optie “Meertaligheid” (althans als jouw pakket ondersteuning biedt voor meertaligheid). Houd er rekening mee dat na het opslaan van nieuwe instellingen je browser cache geleegd moet worden om de wijzigingen te kunnen zien.

De taalinstellingen van de sidebar
De taalinstellingen van de sidebar

Taal statisch instellen

De eerste optie is om de taal statisch in te stellen. Dit is de beste optie als binnen 1 domein slechts een enkele taal wordt gebruikt. Stel dat je over de domeinen webwinkel.nl en webwinkel.de beschikt, dan zijn beide webwinkels (apart) bij ons aangemeld. Je stelt dan Nederlands als vaste taal in bij het .nl domein en Duits bij het .de domein.

Baseer de taal op de URL

Heb je meerdere talen onder 1 domein? Dan ziet je url er vaak uit als webwinkel.com/nl/pagina.html of webwinkel.com/de/zeite.html. Met de optie “Baseer de taal op de URL” kijkt onze sidebar naar de url van de pagina. Pagina’s die beginnen met “/en/” hebben dan een Engelse sidebar, terwijl de pagina’s die beginnen met “/de/” de sidebar in het Duits tonen.

Baseer de taal op de HTML code (nieuw)

Het kan ook voorkomen dat je meerdere talen onder een domein hebt, maar de taal niet specifiek terug komt in de url van je webwinkel. In dat geval wordt de taal wel vaak meegegeven in je HTML code. Daarvoor hebben we dan ook de optie “Baseer de taal op het lang attribuut van de HTML tag”. Een hele mond vol, maar voor mensen met kennis van HTML zal dit eenvoudig begrijpbaar zijn. De taal van de pagina staat namelijk vaak in de tag van je webwinkel. In de code van je pagina zie je dan bijvoorbeeld staan.

De LANG tag bij het systeem van SEOshop/Lightspeed
De LANG tag bij het systeem van SEOshop/Lightspeed

Baseer de taal op de browser (nieuw)

Wil je de taal van de sidebar niet laten afhangen van de pagina die bekeken wordt? Dan kun je er ook voor kiezen om de browsertaal van de bezoeker als leidend te gebruiken. Een klant die een Engelse browser gebruikt zal de sidebar dan in het Engels zien, een Nederlandse browser geeft de sidebar weer in het Nederlands. Op die manier kun je de voorkeurstaal van de klant leidend laten zijn.

Weergegeven beoordelingen in de sidebar

Tot zover alle configuratie mogelijkheden van de sidebar. Bij meertaligheid hebben we echter nog een extra instelling. Zo kan een enkele webwinkel beoordelingen binnen krijgen in meerdere talen. Standaard geeft de Nederlandse sidebar enkel beoordelingen die gegeven zijn in het Nederlands weer (het gemiddelde cijfer is natuurlijk wel in elke taal gelijk), je kunt er echter ook voor kiezen standaard alle beoordelingen weer te geven. We zetten dan een taalvlaggetje bij de beoordelingen zodat de bezoeker kan zien in welke taal de beoordelingen zijn geschreven. Je kunt die optie aanzetten door een vinkje te zetten bij “Toon ervaringen in andere talen”.

Vlaggetjes bij beoordelingen in andere talen
Vlaggetjes bij beoordelingen in andere talen