Taalvautjes; gratis reclame of beschadigend voor de (web)winkel?

Je ziet ze regelmatig langskomen; spelvouten in reclameberichten waarvan je de slappe lach krijgt. Zijn ze doelbewust of heeft de afdeling reclame echt over de spelfout heen gekeken? Omdat de spelfouten binnen het reclamebericht soms zo geniaal fout zijn wordt het reclamebericht veelvuldig verspreid op social media. Je kunt daarom ook bedenken dat niet iedere fout een ‘fout’ is, maar dat die fout deel kan uitmaken van de reclame zelf. Met als doel dat de reclame dan veelvuldig gedeeld gaat worden op onder andere Facebook, Twitter en Google Plus.

Doelbewust spelfouten maken

Er zijn meer dan genoeg voorbeelden te vinden van reclameberichten waarin expres spelfouten zijn gemaakt. Een voorbeeld hiervan is een campagne van Lexa, een datingwebsite, welke bestond uit een serie van reclameboodschappen vol met design-en-taalfouten. Hiermee wou de datingssite de imperfecties van de daters benadrukken – en dat die imperfecties niets uitmaken. Door middel van de design- en-taalfouten op billboards laat Lexa.nl zien dat zij ook niet perfect zijn alsmede dat niemand zijn imperfecties hoeft te verbergen. Wellicht dat je deze imperfecties zelfs moet vieren? De campagne leidde in ieder geval tot de nodige chaos op social media.

Ontmoed singles tijdens de borrels van Lexa

Onbewust spelfouten maken

Aan de andere kant zijn er ook organisaties die op taalgebied geleid lijken te worden door een stel minions (je-weet-wel-die-gele-beestjes-uit-die-film-despicable-me). We zullen deze organisaties niet bij naam en toenaam benoemen in dit blog, maar hieronder lichten we er toch een voorbeeld van uit:

Wil je graag een make-over laten doen maar heb je er het geld niet voor? Bij kruidvat kun je voor 2,99 je gezicht laten verwijderen. Wil je meer spelfouten van Kruidvat zien, dan is daar zelfs een hele pagina over te vinden.

Maken spel-en-taalfouten uit?

Het antwoord daarop is ‘ja’, nu.nl kopte al eens met ‘drie kwart valt over spelfouten op de werkvloer‘. Schrijft deze drie kwart van de mensen dan zelf foutloos? Wel nee, dat doet (bijna) niemand. Maar dat we er ons aan ergeren is een gegeven. Wanneer een (web)winkel fouten maakt dan oogt dat onprofessioneel, waardoor deze vertrouwen verliest. Zoekmachines zoals Google zullen daarnaast webwinkels die veelvuldige spelfouten maken afstraffen, waardoor deze webwinkels minder hoog in de zoekresultaten te voorschijn zullen komen. De reden hierachter is dat zoekmachines zoals Google willen weten of een website waardevol is. Een waardevolle site betekend ook zo min mogelijk spelfouten in de (product)teksten. Probeer daarom altijd de teksten door een andere persoon na te laten lezen voordat je deze publiceert. Het zal nooit alle spelfouten er uit filteren, maar de kans dat je grote spelfouten maakt zal daardoor wel minder groot worden.

Spelfouten in deze blog?

Ook de schrijver van dit blog is een mens – en mensen maken nou eenmaal fouten. Mochten er dan ook spelfouten gemaakt zijn in dit blog dan vernemen we het graag. We zullen deze dan zo spoedig mogelijk er uit halen. Heb je twijfels over de teksten op je eigen website? Dan kun je bijvoorbeeld in dit blog de nodige tips en tricks lezen om daar iets tegen te doen.

Oef Jelmer…. Zoekmachine’s? wordt verspreidt? geleidt lijken te worden….? Of maak je deze fouten bewust, om veel reacties op je blog uit te lokken?