1 op de 5 euro online uitgegeven

Periodiek komen onze collega’s van Thuiswinkel.org in samenwerking met GFK met de marktmonitor. Ook dit kwartaal is er weer een mooie groei te zien.

Uit de marktmonitor zijn altijd leuke statistieken te halen. Zo worden maar liefst 1 op de 5 euro die consumenten uitgeven in de behandelde sectoren online uitgegeven. Interessanter is het echter om te kijken naar de ontwikkeling van de markt in vergelijking met voorgaande jaren. En daaruit blijkt zoals we al wisten, online is booming!

Online markt na bestedingen (BRON GFK)
Online markt na bestedingen (BRON GFK)

Wat heb ik aan de Thuiswinkel Marktmonitor?
Ook als kleine webwinkel kan het nuttig zijn om de cijfers periodiek te bekijken. Zo laat het zien welke sectoren hard groeien (Speelgoed met 40%) en in welke sectoren (voor nu) nog wat achter blijven. Schat deze cijfers echter wel altijd op hun waarde en wees kritisch. Zo hebben sectoren als kleding, electronica en (vlieg)tickets traditioneel altijd een hoge omzet, deze sectoren worden echter vaak al wel gedomineerd door grote spelers en zijn erg concurrentie gevoelig.

Des te meer technische verbeteringen er komen, des te meer er online zal worden besteld. Het wordt de consument namelijk steeds gemakkelijker gemaakt. Niets mis mee!