Is Magento geschikt voor mij?

Wanneer je kiest voor een open-source webwinkel, dan kom je al snel bij Magento terecht. Veel ontwikkelaars zijn erg enthousiast over dit systeem en niet zonder reden. Echter is de vraag er of een Magento webwinkel wel geschikt is voor iedereen.

Het grote voordeel van Magento is de beschikbaarheid van de vele bouwstenen. Voor (bijna) alles wat je wilt bestaat een module en de standaard mogelijkheden zelf zijn erg uitgebreid. Al die mogelijkheden komen echter met een prijs. Magento is voor een leek namelijk erg complex en vraagt enige capaciteit van de server. We vergelijken Magento graag met een vrachtwagen, wanneer je grote hoeveelheden vracht wilt vervoeren is een vrachtwagen natuurlijk uiterst geschikt, maar als boodschappenauto is het natuurlijk een beetje teveel van het goede. Vandaar dat we een aantal vragen op een rij hebben gezet die je helpen met je besluit of je een Magento webwinkel wilt (laten) bouwen.

Ben ik een technisch wonder?
Zoals aangegeven kan Magento erg complex zijn. Wanneer je de webwinkel zelf wilt onderhouden, dan moet je over redelijk wat technische kennis beschikken. Ben je zelf een PHP goeroe? Dan zal Magento naast veel tijd weinig investering kosten. Zeggen classes, Model/View/Controller, globale variabelen en SOAP u niets? Dan is het verstandig een stukje budget te reserveren voor periodiek onderhoud. Het is belangrijk voor een goede werking van je webwinkel om het systeem up-to-date te houden.

Heb ik het budget voor periodiek onderhoud?
Wanneer je zelf niet de kennis in huis hebt voor het onderhouden van het Magento systeem, dan moet je deze kennis inhuren. Naast het bouwen van de webwinkel moet er een budget beschikbaar gemaakt worden voor onderhoud. Denk daarbij aan technische problemen, latere aanpassingen aan de webshop en het updaten van Magento. Dat laatste kon vroeger veel tijd kosten, gelukkig is het systeem tegenwoordig een stuk gebruiksvriendelijker. Denk echter niet dat je klaar bent na een eenmalige investering in de ontwikkeling van de webwinkel. Reserveer daarom ook een paar duizend euro per jaar aan onderhoudskosten.

Gebruik ik de mogelijkheden van Magento?
De mogelijkheden van Magento zijn eindeloos. Multi shops, voorraadbeheer, alle betaalsystemen, etc. Erg mooi, maar het is verstandig eerst op papier te zetten wat je nodig hebt. Wellicht zijn er eenvoudigere pakketten die ook voldoen of zijn er hosted solutions die hetzelfde bieden. Denk daarbij wel aan eventuele benodigdheden in de nabije toekomst. Met 1 pakketje per dag is 5 keer klikken om een pakbon uit te printen niet erg, maar met 100 pakketten per dag wordt dit natuurlijk vervelender.

Er bestaan meer open-source alternatieven
Er bestaan meer open-source alternatieven

Reserveer ik voldoende budget voor goede hosting?
Ze bestaan! Magento hosting voor €2,- per maand. Daarmee doe je echter  jezelf te kort. Om voldoende snelheid te hebben moet je betere hostingpakketten nemen, deze beginnen vanaf enkel tientallen euro’s per maand. Kosten die je mee moet nemen in je keuze, want zeker wanneer je meer bezoekers krijgt zullen de kosten voor de hosting ook stijgen.

Misvatting: Open-source is gratis
Te vaak zien we webwinkels enkel kiezen voor een open-source pakket uit kostenoverweging. Open-source staat echter niet gelijk aan gratis! Een open-source pakket heeft weliswaar geen aanschafkosten, maar dat wil nog niet zeggen dat een open-source webwinkel per definitie goedkoop is. In veel gevallen zijn open-source oplossingen zelfs duurder dan een SAAS pakket. Lees hiervoor ook ons blog rondom de keuze voor webwinkel software.

Conclusie
Magento is een erg mooi pakket en geschikt voor veel webwinkeliers. Vaak wordt Magento echter de hemel in geprezen en worden de nadelen vergeten. Net als elk ander webwinkel systeem is Magento geschikt voor een bepaalde doelgroep. Bedenk goed of je in deze doelgroep valt en laat je niet enkel beïnvloeden door je webbouwer welke uitsluitend Magento webwinkels maakt.