5 handige tips om van jouw webshopbezoekers kopers te maken

webshop conversie

Als webwinkelier houd je zoveel verschillende ballen in de lucht. En als we het dan hebben over online marketing, zijn er in feite twee heel essentiële ballen waarbij je rekening moet houden: SEO en conversie. Ten eerste wil je gevonden worden in de zoekmachines en ben je bezig met de SEO (search engine optimalisatie) van je webwinkel, anderzijds wil je de bezoekers van je webwinkel zover krijgen dat ze bij jou bestellen en ben je bezig met conversie optimalisatie.

NEE, geen achtergelaten winkelwagentjes!

Conversie optimalisatie van een webwinkel gaat verder dan alleen het in orde maken van je productpagina’s. Het komt heel veel voor dat producten in het winkelwagentje belanden, maar dat de bestelling toch niet afgemaakt wordt. Aangezien de bezoeker wel de moeite heeft genomen om jouw webwinkel te bekijken en je assortiment door te lopen is het enorm jammer wanneer de bestelling niet wordt afgemaakt. Waarom de bezoeker de bestelling niet afmaakt kan veel verschillende redenen hebben. Lees gauw verder.

Wat is conversie?

First things first: wat is conversie? Conversie betekent eigenlijk heel eenvoudig ‘het behalen van een vastgesteld doel’. Als jij bijvoorbeeld vaststelt dat het doel van je webshop is dat bezoekers een bestelling doen dan is dat ‘conversie’. Maar je kunt ook als doel hebben dat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief door hun e-mailadres achter te laten.

Je conversie is te laag

De conversie van mkb-webshops – en sites ligt vaak rond de 1%. Dat betekent dat 1 op de 100 bezoekers overgaat tot de actie die je als doel hebt gesteld. Met andere woorden 99% van de webshop bezoekers doet niets (van wat jij wilt) en gaat weer (met lege handen) weg. Met Sell your stuff online proberen we altijd te streven naar een conversie tussen 2 – 3% of hoger natuurlijk.

Je conversie verhogen

“Hoe verhoog ik de conversie”, is een veel gehoorde vraag. Het eenvoudigste antwoord daarop is: “Kruip in de huid van je klant!”. En dat doe je -in het kort- door jezelf het volgende af te vragen als je je in je eigen webshop of -site bevindt als bezoeker:

• Hoe wil je zelf aangesproken worden in de webshop?
  • Kun je direct vinden wat je zoekt?
  • Hoeveel ben je bereid te lezen?
  • In hoeverre snap je direct waar de webshop over gaat?

Al deze zaken zijn dus onderdeel van je conversiestrategie. Ga na waar je nog wat kunt verbeteren…

20 valkuilen

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, maar in de loop der jaren vonden we zelf 20 valkuilen waar de conversie van een webshop lelijk op kan blijven steken. Ze komen allemaal aanbod in de scan van onze gloednieuwe Conversie booster, maar hier geef ik je vast een aantal snelle tips die je meteen kunt toepassen.

Mijn 5 hands-on tips voor conversie optimalisatie

1 – Straal betrouwbaarheid uit

Het wekken van vertrouwen staat hier niet voor niets op nummer één. Eén van de manieren om vertrouwen te creëren is ervoor te zorgen dat de branding van jouw onderneming klopt. Overal! Laat het logo en de huisstijl overal consistent terugkomen in de webwinkel en alle on- en offline communicatie (denk ook aan al je social media accounts). Mocht je een keurmerk hebben, toon deze dan prominent binnen je webshop.

2 – Laat jezelf zien

Vertel wat over jezelf en/of de medewerkers, geef een inkijkje hoe en waarom de webwinkel ooit is ontstaan en wat de kernwaardes zijn. Maak er een goed verhaal van met mooi beeldmateriaal. Laat zoveel mogelijk ‘de mens’ achter de onderneming zien, iets wat eveneens vertrouwen geeft en eerder een aankoop genereert.

3 – Toon contactmogelijkheden duidelijk

Hoewel online bestellen al lang de normaalste zaak van de wereld is, wil de consument wel graag weten dat hij of zij handelt met een betrouwbare partij die on- en offline bereikbaar is. Vermeld op je webwinkel duidelijk je telefoonnummer en adresgegevens. Mocht je de mogelijkheid hebben dat de klant zelf een bestelling op kan komen halen, geef dat dan aan. Hoewel het niet veel zal voorkomen, geeft het de klant wel het gevoel dat deze met een bedrijf handelt dat niet wordt gerund vanuit een klein donker zolderkamertje.

4 – Gebruik actiedoor de webwinkel heen

Zorg voor ‘call to actions’ door de webwinkel heen. Zorg bijvoorbeeld bij algemene pagina’s voor een H1-koppen, tussenkopjes, beeldmateriaal en sluit eventueel af met een aantal relevante producten en/of een bestelknop of andere actie naar een andere in lijn liggende pagina of product. Zo leid je de bezoeker door de webwinkel heen en haakt deze minder snel af.

5 – Zorg voor overtuigende positieve reviews

Voor er besteld wordt bij een onbekende webwinkel, zal de klant vaak op zoek gaan naar klantervaringen van anderen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de reviewfunctie van Webwinkelkeur. O ja: reageer altijd op negatieve reviews. Leer ervan en laat zien dat je echt je best doet om de klant tevreden te stellen.

Je ziet dat je zelf al veel zelf kunt doen. Wil je je webshop toch liever wat grondiger doorlichten en/of optimaliseren? Kijk dan bijvoorbeeld eens naar onze Conversie Booster. Als doorgewinterde e-commerce specialisten, kunnen we je hiermee voorzien van een heldere blik en een berg handig advies waar jouw webshop een flinke boost van krijgt!

Houd de komende tijd de social mediakanalen van WebwinkelKeur in de gaten. Daar wordt namelijk onze Conversie Booster een x-aantal keer weggegeven! Kun je niet wachten? Krijg dan als WebwinkelKeur lid 15% korting t/m 31-12-2020 met code ikgaboosten en ga fluitend het nieuwe jaar in!

Interessant, ik heb de webshop de laatste tijd veelal gefocussed op het toevoegen van diverse blogs, hier komen dan ook de meeste bezoekers op af. Dit zorgt in mijn geval voor een vele malen lagere conversie (3,5% naar 0,5%) maar op het einde van de rit heb ik veel meer bezoekers (Organisch van 3000 naar 12k bezoekers per maand) eruit weten te halen en uiteindelijk toch een hogere omzet. Een aantal keren per week komen ook hier betalende klanten uit. Ik hou de conversie booster zeker in de gaten, wie weet rolt hij mijn kant op 😛

Beste Richard,

Leuk om te lezen dat jouw aanpak werkt. Je kan het plaatsen van blogs zien als het vergroten van het vertrouwen dat klanten hebben in jouw webshop. Door meer expertise te laten zien, zullen klanten meer vertrouwen hebben in jouw kennis. Mooi om dan ook te zien dat dit in de verkoopcijfers terug te zien is, zelfs als het percentage voor conversie flink omlaag is gegaan. Je zou kunnen zeggen dat dat betekent dat er nog heel veel rek in zit. Succes!

Groet, Asoka

Bedankt Asoka,

Uiteraard zijn de bovengenoemde tips deels uitgevoerd op mijn webshop. Het maken van blogs, dus ook de vindbaarheid, zorgt denk ik op de langere termijn ook voor nog meer conversies. Als mensen immers een blog hebben gelezen, en weg gaan zonder aankoop hebben ze het logo en de webshop naam gezien 😉 Sommige conversies (aankopen) zijn te herleiden uit de blogs, sommige komen zelfs een aantal dagen later pas terug om daadwerkelijk de aankoop te doen!

En natuurlijk een beetje afkijken hoe de grote bedrijven hun productpagina’s optimaliseren 😉

Fijne avond verder,

MVG Richard